سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

مسوولیت های ده گانه شیمی در چالش نجات زمین

نسخه قابل پرینت
کد خبر:40806
یکشنبه، ۴ شهریور، ۱۳۹۷ | 12:49

مسوولیت های ده گانه شیمی در چالش نجات زمین

آیین افتتاح دهمین کنفرانس دو سالانه آموزش شیمی ایران با حضور اساتید و دبیران شیمی و مسئولان انجمن شیمی ایران در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.

به گزارش دیده بان علم ایران در این مراسم، ابتدا دکتر محمدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اظهار امیدواری کرد این همایش دو روزه بتواند به اهداف خود دست یابد و در جهت اجرایی شدن شعار کنفرانس- « تدریس مبتنی بر رفتار، از مدرسه تا دانشگاه » موثر باشد.
در ادامه، دکتر فرانک منطقی (دبیر کنفرانس و معاون آموزشی دانشکده شیمی دانشگاه علم و صنعت ایران)، گزارش مختصری از اقدامات و فعالیت های انجام شده برای برگزاری این کنفرانس، ارایه کرد و  گفت: کنفرانس آموزش شیمی ایران توجه به کنفرانس هایی که از سال ۱۳۷۵ آغاز شده، در نظر دارد روشهای مختلف آموزش شیمی را در بین دست اندرکاران شیمی ترویج نماید.

وی ابراز امیدواری کرد دانشگاه علم و صنعت ایران، میزبان خوبی برای متخصصان، اساتید پیشکسوت و جوان و دبیران پیشکسوت و جوان شیمی کشور باشد.

در ادامه آیین افتتاحیه کنفرانس، دکتر عباس توسلی، رییس شورای عالی انجمن شیمی ایران و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: انجمن شیمی ایران در قالب ۱۲ کمیته تخصصی، حدود ۳۰۰ عضو فعال دارد و ۵ عنوان مجله به زبان انگلیسی و یک مجله با عنوان شیمی ایران را به زبان فارسی منتشر می کند که اولین شماره مجله فارسی، مهرماه سال جاری انتشار خواهد یافت .

رییس شورای عالی انجمن شیمی ایران با انتقاد از عدم حمایت آموزش و پرورش از برگزاری این کنفرانس در سالهای اخیر، تاکید کرد: مهمترین چیز در شیمی، آموزش شیمی است و تاثیر یک دبیر شیمی خوب، به مراتب بیش از یک استاد شیمی خوب است و ما خوشبختانه دبیران شیمی خوبی داریم که باید حمایت و آموزش داده شوند.
سپس دکتر سیف الله جلیلی، رییس موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران با موضوع «نقش شیمی در مواجهه با چالش های قرن بیست و یکم» سخنرانی کرد.

وی با اشاره به چالشهای نجات زمین (تغییرات آب و هوایی، آلودگی محیط زیست، استفاده بیش از اندازه از منابع زیرزمینی و…) و چالشهای رسیدن به شیوه زندگی پایدار، به بررسی نقش علم شیمی در رفع این چالشها پرداخت و گفت: یونسکو برای رسیدن به جامعه پایدار ، یعنی جامعه ای که در آن تمام امکانات به طور مساوی در اختیار همه گذاشته شود، نموداری با ۱۷ سرفصل ترسیم کرده که ۱۰ مورد از آن مستقیما با شیمی مرتبط است.

وی آموزش را کلید راه رسیدن به جامعه پایدار توصیف کرد و افزود: امروزه سواد، توانایی شناسایی، درک، تغییر، خلق، ارتباط و محاسبه تعریف می شود و توانایی نیز موارد متعددی نظیر توانایی درک و پاسخ دادن به فعالیت های مختلف اجتماعی، فرهنگی، علمی ورا شامل می شود؛ حال سوال اساسی این است که در کشور ما آیا آموزش مناسب است یا خیر.
رییس موزه علوم و فناوری در ادامه سخنانش سیستم آموزش در ایران را مورد انتقاد قرار داد و گفت: نقش محوری و اساسی در آموزش با معلم است ولی متاسفانه دبیران ما آموزش لازم را نمی بینند که بدانند چگونه دانش آموز را برای زندگی آماده کنند.

وی همچنین تاکید کرد: ساختار آموزش و پرورش نیازمند مدیران کارآمد است، شیوه ها و منابع آموزشی ما باید بازنگری و تغییر یابند، کنکور باید حذف شود، معلم باید کاملا تامین باشد و نیز اخلاق علمی تقویت شود.

آخرین سخنران افتتاحیه، دکتر زهرا احمدآبادی دبیر علمی کنفرانس و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی مشهد ببد که توضیح داد بیش از ۱۰۰ مقاله از طریق سایت کنفرانس دریافت شد که پس از داوری، ۵۰ مقاله به شکل پوستر و سخنرانی طی دو روز برگزاری کنفرانس ارایه خواهند شد. همچنین در هر روز، چند سخنرانی کلیدی و پنل تخصصی ارایه خواهد شد.

در ادامه مراسم با اهدای لوح رییس انجمن شیمی ایران، از برگزارکنندگان دهمین کنفرانس دو سالانه آموزش شیمی ایران تقدیر شد.

افتتاح نمایشگاه رازی، پایان بخش مراسم افتتاحیه کنفرانس بود. این نمایشگاه به مناسبت روز زکریای رازی (پنجم شهریور)، توسط موزه علوم و فناوری ایران برپا شده است و  شرکت کنندگان را به زمان حیات رازی دانشمند ایرانی برده و حس و حال عصر کیمیاگری  را به بازدید کنندگان القا کرده و آنها را با دانشمندان علوم اسلامی و ایرانی آشنا می کند.

گفتنی است در این کنفرانس، افزون بر ارایه مقالات، چهار کارگاه آموزشی با عناوین شیمی مواد مخدر؛ طراحی و انجام آزمایش های ساده برای دبیرستان های کشور و کارگاه آموزش میکروسکوپ الکترونی برگزار شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اختصاص طرح جلد معتبرترین مجله شیمی تجزیه جهان به مقاله محققان ایرانی

افتتاح خط تولید کاملا بومی «لوله خلأ خون‌گیری» در کشور

عضویت یک شیمیدان ایرانی دیگر در فرهنگستان علوم جهان

بیوشیمیدان ایرانی دانشگاه پرینستون، برنده جایزه «مک آرتور» شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها