- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ایران، چهارمین تولیدکننده بزرگ کیوی در دنیاست/تولید سه رقم جدید کیوی سازگار با شرایط شمال

رییس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری گفت: ایران با تولید حدود ۳۰۰ هزار تن کیوی فروت، حدود هفت درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص داده و در رتبه چهارم تولید کنندگان برتر کیوی جهان قرار گرفته است.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر مرتضی گل محمدی با اعلام این مطلب تصریح کرد: مازندران، گیلان و گلستان، مهمترین استان های تولید کننده کیوی فروت کشور می باشند. بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ وزارت جهاد کشاورزی میزان سطح زیر کشت محصول کیوی ۱۲ هزار و ۲۵۳ هکتار و میزان تولید آن ۲۸۷ هزار و ۳۷۵ تن می باشد که استان مازندران با ۱۴۳ هزار تن، استان گیلان با ۱۴۱ هزار تن و استان گلستان با ۳۲۰۰ تن در جایگاه اول تا سوم قرار دارند. همچنین بر اساس آمار فائو در سال ۲۰۱۶ تولید کیوی در ایران به ۲۹۴ هزار و ۴۱۳ تن رسیده است.

رییس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری خاطر نشان کرد: بر اساس آمار فائو میزان تولید جهانی کیوی فروت در دنیا دو میلیون و ۲۷۴ هزار تن می باشد که ایران با تولید حدود ۳۰۰ هزار تن کیوی حدود هفت درصد از تولید جهان را به خود اختصاص داده است.

گل محمدی تصریح کرد: پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری در بدو معرفی و توسعه کیوی در استان های شمالی کشور، فعالیت های پژوهشی مختلفی را جهت افزایش عملکرد و کیفیت کیوی جهت مصرف داخلی و به ویژه صادرات کیوی داشته است. به طوریکه این پژوهشکده تاکنون ۲۴ پروژه تحقیقاتی،۱۰ یافته قابل ترویج، بیش از ۵۰ کارگاه آموزشی و ترویجی برای باغداران، کارشناسان و مروجان، ۱۴ عنوان نشریه ترویجی و چندین برنامه تلویزیونی و رادیویی ارائه داده است.

وی افزود: هر سال آزمایشاتی جهت تشخیص زمان دقیق برداشت میوه کیوی، بخصوص برای صادرات، با روش های علمی انجام و به سازمان های جهاد کشاورزی و باغداران منطقه اطلاع رسانی می شود.

رییس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری گفت: این پژوهشکده به کمک سازمان ملی استاندارد و معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی کدکس کیوی را تهیه کرده است. قوانین و مقررات کدکس مربوط به غذای خوب و سالم برای همه و در همه جا می باشد و تسهیلات تجارت بین المللی را فراهم می کند و اطمینان از سلامت و بهداشت مصرف کننده را نیز تضمین می کند.

گل محمدی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به اهمیت اقتصادی این محصول و صادراتی بودن آن، معرفی و تولید ارقام جدید نیز در دستور کار قرار گرفته است. به طوری که سه رقم جدید کیوی در حال سازگاری با شرایط شمال کشور و همچنین دورگ گیری از توده های ژنتیکی وارداتی و بومی جهت دستیابی به ارقام امیدبخش با مشارکت مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در حال اجرا می باشد.

انتهای پیام