جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

دستگاه آنالیز عناصر فلزی و نافلزات با دقت بسیار بالا در کشور ساخته شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:40686
سه شنبه، ۳۰ مرداد، ۱۳۹۷ | 10:57

دستگاه آنالیز عناصر فلزی و نافلزات با دقت بسیار بالا در کشور ساخته شد

محققان کشور موفق به ساخت دستگاه آنالیز فلزی و نافلزات با دقت بالا شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران اسپکترومتر پلاسما در حقیقت یک دستگاه طیف سنجی است که با استفاده از القای الکترومغناطیسی در دمای ۶ تا ۱۰ هزار درجه کلوین) توانایی تبدیل نمونه به حالت پلاسما در حد ppb را در آزمایشگاه آنالیتیکال فراهم می‌آورد . همچنین از این دستگاه تولیدی برای آنالیز عناصر فلزی بخصوص فلزات سنگین و برخی نافلزات استفاده می‌شود.

طیف‌سنجی پلاسما از جمله روش‌های طیف‌سنجی است که در آن عناصر  به کمک محیط گرم پلاسما صورت می‌پذیرد. این روش در مقایسه با روش‌های دیگر، روشی حساس‌تر، با حد تشخیص بهتر و تکرارپذیری بالاتر است. از این روش  می‌توان برای افزایش قابلیت‌های این روش استفاده کرد .دستگاه طیف‌سنج پلاسما از تجهیزات آنالیز عناصر بر اساس طیف نشری است.
نادر شکوفی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سازنده این دستگاه، با اشاره به مشخصات فنی محصول بیان کرد: دستگاه طیف‌سنج پلاسما جهت طیف گیری از منابع پلاسما طراحی و ساخته‌شده است. این دستگاه قابلیت طیف گیری در ناحیه فرابنفش- مرئی  طیف الکترومغناطیس را در کمتر از ثانیه به‌طور همزمان دارد.


این فعال حوزه فناوری ادامه داد: نرم افزار  سیستم   امکان نمایش  همزمان طیف‌ها و پردازش آن  را ارائه می‌نماید. این  دستگاه  جهت طیف گیری پرتوهای نوری حاصل از منابع پلاسما مورد استفاده  قرار می‌گیرد.


شکوفی با اشاره به دیگر کاربردهای این دستگاه بیان کرد: اسپکترومتر پلاسما، به عنوان يكي از روش‌های آناليز عنصری غیر مخرب با شناسایی خطوط اتمي و يوني، تعيين ساختار ماده را ممكن می‌سازد .از جمله کاربردهای روش طیف‌سنجی توسط پلاسما در نانو فناوری، تعیین اندازه نانو ذرات است.

 

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: دستگاه‌های تولیدشده توسط  این شرکت  نمونه داخلی ندارند، دستگاه طیف‌سنجی عمدتاً از طریق واردات وارد کشور شده است. از ویژگی‌های جالب توجه دستگاه‌هایی تولیدی این شرکت آنالیز نمونه  به صورت  on-line بوده که استفاده از آشکارساز آرایه ای این امکان را فراهم می‌آورد، طیف‌سنج با آشکارساز آرایه‌ای قابلیت طیف گیری در کمتر از ثانیه به‌طور همزمان دارد که جز محصولات High Tech هستند. این دستگاه‌ها هم اختلاف قیمتی خیلی زیادی دارند و هم اختلاف فناوری شایانی با یکدیگر دارند.


شکوفی ادامه داد: به عبارت دیگر دستگاه‌های تولیدشده نسل پیشرفته محسوب می‌شوند که توان اندازه‌گیری همه طیف‌ها را همزمان دارند و  دستگاه‌های تولید این شرکت در مقام مقایسه باید با دستگاه‌های آمریکایی مانند اجیلنت، اروپایی مانند ینای آلمان و همینطور دستگاه‌های ژاپنی مقایسه شود.


وی  با بیان اینکه مستندات این مقایسه‌ها در حال حاضر وجود دارد و شرکت دائماً در حال کنترل و ارزیابی مقایسه است گفت:  در این خصوص باهدف انجام صادرات و تعریف سطح کیفی خیلی بالا و طراحی جدیدی که برای دستگاه‌ها انجام‌شده استاندارد «CE» را گرفته، که خود نشان از کیفیت  و ایمنی بالای دستگاه‌ها است. بنابراین به لحاظ کیفیت و پشتیبانی با بهترین نمونه‌هایی که در دنیا وجود دارد توان رقابت دارد.


انتهای پیام

مطالب مرتبط

دانشگاه تهران ارائه کرد: نسل سوم دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس، کشش سطحی و انرژی سطح

نخستین نشست علمی «پلاسما اخترفیزیک» ایران برگزار شد

ساخت دستگاه اندازه‌گیری همزمان طیف نوری در ناحیه فرابنفش و مرئی در کشور

طراحی بزرگ‌ترین آبنمای کف خشک هارمونیک کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها