- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

نخستین کارخانه نوآوری بخش خصوصی راه اندازی شد/ احداث کارخانه های نوآوری در اماکن متروکه تهران

فاز نخست اولین کارخانه نوآوری بخش خصوصی (ایستگاه نوآوری شریف) در حوالی دانشگاه صنعتی شریف به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، با راه‌اندازی تمامی فازهای ایستگاه‌ نوآوری شریف،۴۰ هزار متر مربع فضا برای استقرار استارتاپ‌هایی که در حوزه‌های نانوفناوری، زیست فناوری، آب، انرژی و محیط زیست، خدمات شهری، حمل و نقل، سلامت و فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کنند، مهیا می شود.

تاکنون ۳۰ تیم در این مجموعه که در خیابان حبیب اللهی شمالی، بالاتر از میدان دکتر حسینی واقع است استقرار یافته اند که بیش‌ترین استارت آپ ها در حوزه آب و انرژی فعالیت دارند. اغلب فعالان این ایستگاه، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و در رده سنی ۲۵ تا ۳۵ سال هستند.

دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در مراسم افتتاح فاز نخست اولین کارخانه نوآوری بخش خصوصی (نوآوری شریف)، تبدیل تهران به یک شهر نوآور را از اولویت‌های معاونت علمی و فناوری عنوان کرد و افزود: فراهم کردن محیط مساعد کسب و کار مهم ترین لازمه کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی است و با حمایت معاونت علمی و فناوری و نقش آفرینی بخش خصوصی، محیط شهر تهران به این کسب و کارها اختصاص می یابد. یکی از اولویت های اصلی معاونت علمی و فناوری در همکاری با شهرداری تهران تبدیل اماکن متروکه و بلااستفاده به کارخانه‌های نوآوری است.

وی، ایجاد محیط مساعد کسب و کار را مهم‌ترین لازمه رونق اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: باید محیط در اختیار افرادی که در حوزه کسب و کارهای استارتاپی و دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند، قرار بگیرد تا نوآوری و دانش و تخصص‌ افراد جوان و تحصیلکرده به خلق اشتغال و ارزش افزوده منجر شود.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان با بیان این‌که توسعه کسب و کارهای استارتاپی  اطراف دانشگاه‌های مطرح کشور نشان‌دهنده شکل گرفتن زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری است، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۴۵۰ استارتاپ و شرکت دانش‌بنیان اطراف دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفته است که اقدامات آن‌ها امیدوار کننده بوده و نشان می‌دهد زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری از دل دانشگاه‌های کشور توسعه می‌یابد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور هم چنین با اشاره به ظرفیت پایتخت برای تبدیل شدن به شهر فناور و نوآور افزود: بر اساس شاخص‌های جهانی نوآوری، شهر تهران با رشد چند پله‌ای جزو ۵۰ شهر بزرگ در حوزه فناوری قرار گرفته است. ظرفیت‌های ذاتی بسیار تهران از جمله دانشگاه‌ها و جوانان خلاق و تحصیل‌کرده، می‌تواند این شهر را به بستری برای بروز نوآوری و خلاقیت بدل کند.

توسعه مراکز نوآوری با حمایت بخش خصوصی
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور به توسعه مراکز نوآوری با نقش‌آفرینی بخش خصوصی گفت: امسال برنامه‌های جدی برای توسعه کارخانه‌های فناوری با سرمایه گذاری در بخش خصوصی داریم و در حوزه زیرساخت‌ها در اخذ مجوز‌ها کمک خواهیم کرد تا شرکت‌های متعددی توسعه پیدا کنند و امروز شاهد دو نمونه از این مراکز هستیم.

ستاری همچنین به حمایت معاونت علمی و فناوری برای صادرات محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‎بنیان و استارتاپی اشاره کرد و گفت: صادرات محصولات دانش بنیان خیلی بیشتر از محصولات سنتی است، زیرا استاندارد‌های خاصی دارند و شرکت‌ها با این استاندارد‌ها آشنا نیستند. میزان صادرات در این حوزه ۴۰۰ میلیون دلار بوده و سال آینده به بیش از یک میلیارد دلار خواهد رسید در بیش از ۶۰ کشور در حوزه صادرات فعال هستیم.

معاون علمی و فناوری ریس‌جمهور همچنین از شتابدهنده «کارا» – نخستین شتابدهنده نوآوری در حوزه سلامت الکترونیک (e-health) – که چند روزی است در محل کارخانه نوآوری تهران راه اندازی شده بازدید کرد. در این شتابدهنده که هنوز فراخوان عمومی جذب نداده، ۱۴ تیم فناور مستقر هستند که در حوزه کسب و کارهای استارتاپی سلامت الکترونیک فعالیت می‌کنند. کارخانه نوآوری تهران در خیابان آزادی، جنب ایستگاه مترو بیمه واقع است.

انتهای پیام