جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

ملک زاده: ۳۴۰ داروی مورد نیاز کشور طی سالهای گذشته تولید شده است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:40598
یکشنبه، ۲۱ مرداد، ۱۳۹۷ | 10:29

ملک زاده: ۳۴۰ داروی مورد نیاز کشور طی سالهای گذشته تولید شده است

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اعلام این که ۳۴۰ داروی مورد نیاز کشور طی سالهای گذشته تولید شده است گفت: متاسفانه تنها سه دهم درصد از تولید ناخالص ملی ایران صرف علم و فناوری شده است.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر رضا ملک زاده  در چهارمین نشست فصلی انجمن اپیدمیولوژیست های ایران به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، با اشاره به رشد علمی کشور پس از جنگ تحمیلی یادآور شد: ایران در سال ۲۰۱۶ از نظر تولید مقاله های علمی در رتبه ۱۶ جهان و رتبه نخست منطقه جای گرفته و در سال ۲۰۱۷ در شاخص ISI بیشترین تولید علم را در بین کشورهای اسلامی داشته است.

وی با تأکید بر اینکه رشد علمی تنها از نظر تعداد مقاله ها نبوده بلکه میزان استناد به مقاله های علمی ایران افزایش یافته، افزود: این مهم در حالی رخ داده که ما فقط سه دهم درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف علم و فناوری کرده ایم.
معاون وزیر بهداشت ، نیروی انسانی متخصص را نقطه قوت رشد علمی ایران در زمینه پزشکی دانست و گفت: تعداد پژوهشگران ایرانی حدود سه برابر پژوهشگران ترکیه بوده و بیش از ۲۵۰ اپیدمیولوژیست نیز در ایران فعالیت می کنند.

به گفته وی وزارت بهداشت در حالی که فقط ۱۰ درصد از اعضای هیات علمی کشور را در اختیار دارد، ۳۰ درصد از تولیدات علمی را از آن خود کرده است.

دکتر ملک زاده با بیان اینکه به دلیل بسیاری از مشکلات مانند تحریم ها، همکاری های بین المللی آنچنان که باید رشد نکرده، همچنین افزود: در سال های گذشته در بخش سلامت از یکهزار و ۱۰۰ شرکت دانش بنیان حمایت کرده و ۳۴۰ داروی مورد نیاز کشور را تولید کردیم.

وی با اشاره نبود زیرساخت های قوی تحقیقاتی در کشور، اظهار داشت: به این منظور موسسه ملی تحقیقات علوم پزشکی ایران راه اندازی شده و نیز از ۲۰۰ طرح علمی حمایت صورت گرفته است.

دکتر ملک زاده ادامه داد: راه اندازی برنامه ثبت بیماری ها، توسعه برنامه ملی کنترل سرطان و نظام ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت و همچنین راه اندازی مراکز کوهورت بزرگسالان، جوانان و نوزادان از جمله کارهای انجام در حوزه زیرساختی بوده است.
وی با بیان اینکه تاکنون برای ۲۰۰ هزار نفر از افراد بالغ در کشور مطالعه هم گروهی یا کوهورت انجام شده، افزود: ایران دارای نژادها و فرهنگ ها و سبک های زندگی متفاوت است و باید برای مقابله با بسیاری از بیماری ها به دنبال راه حل های مبتنی بر دانش بومی باشیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها