شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

تولید تخم تک جنسی ماهی قزل آلای رنگین کمان برای نخستین بار در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:40578
چهارشنبه، ۲۴ مرداد، ۱۳۹۷ | 09:24

تولید تخم تک جنسی ماهی قزل آلای رنگین کمان برای نخستین بار در کشور

پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان برای نخستین بار در کشور با تولید تخم تک جنسی ماهی قزل آلای رنگین کمان و تجاری سازی آن، صرفه جویی ارزی دو میلیون دلاری را به ارمغان آوردند.
به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر سالار درافشان، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و از مجریان طرح با تأکید بر اهمیت تأمین پروتئین حیوانی و امنیت غذایی ماهی قزل آلای رنگین کمان درکشور، گفت: این نوع ماهی، گونه اصلی ماهی پرورشی در بسیاری از مزارع کشور است و ایران با تولید بیش از ۱۰۰ هزار تن، بزرگترین تولیدکننده این منبع غذایی آب شیرین در سطح جهان به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه پرورش ماهی ماده قزل آلای رنگین کمان به دلیل بلوغ جنسی دیر هنگام نسبت به جنس نر، از اهمیت بیشتری برخوردار است، افزود: عمده تولید جهانی این گونه با تکیه برگله های تک جنسیتی تمام ماده استوار است.
دکتر درافشان ادامه داد: نیاز پرورش دهندگان ماهی قزل آلای رنگین کمان سبب شده است که فقط در سال گذشته، واردات قریب به ۷ میلیون دلاری تخم تمام ماده از کشورهایی نظیر فرانسه و اسپانیا داشته باشیم.
عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: گروه شیلات این دانشکده با همکاری مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با هدف بهبود امنیت غذایی و کاهش وابستگی کشور، طرح تولید تخم تمام ماده در مراکز تولیدی تخم ماهی در ایران را آغاز کردند.
وی با اشاره به هماهنگی های صورت گرفته میان سازمان شیلات ایران و اتحادیه سراسری ماهیان سردآبی کشور، افزود: با اجرایی شدن این طرح، ضمن تولید ۱۰۰ میلیون قطعه تخم تمام ماده در سال جاری و تأمین ۲۵ درصدی نیاز کشور، شاهد صرفه جویی ارزی ۲ میلیون دلاری در این زمینه خواهیم بود.
گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان علاوه بر این طرح، با همکاری بزرگترین مرکز تولید تخم چشم زده خاورمیانه، برنامه‌هایی جهت اصلاح نژاد و تولید تخم تمام ماده عقیم (تریپلوئید) در سال جاری را نیز دنبال می‌کند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

مشارکت محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در طرح رصد بین‌المللی دارت ناسا

چاپ مقاله محقق ایرانی در نشریه معتبر مهندسی مواد

افقی جدید در کشف ستاره های کم جرم و سیارات شناور با همکاری دو اخترفیزیکدان ایرانی

منابع ژنتیک متنوع سیب ایران، سرمایه ای ارزشمند در برنامه های به نژادی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها