پنج شنبه، ۲۴ آبان، ۱۳۹۷ | Thursday, 15 November , 2018

طراحی سیستم اتیکت الکترونیک اجناس فروشگاه در کشور

نسخه قابل پرینت کد خبر:40571
۲۳ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۷:۵۴
طراحی سیستم اتیکت الکترونیک اجناس فروشگاه در کشور

یک گروه از پژوهشگران ایرانی موفق به طراحی و ساخت سیستم اعلام قیمت فروشگاهی فرمان پذیر از راه دور شدند که هدف اصلی این طرح، ساخت اتیکت الکترونیک برای فروشگاه‌ها جهت دستیابی به مدیریت یکپارچه قیمت اجناس فروشگاهی و حذف کاغذ است.

به گزارش دیده بان علم ایران، هدف از انجام طرح که با پشتیبانی تسهیلاتی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) صورت گرفته طراحی و ساخت اتیکت الکترونیک ارزاق برای فروشگاه‌ها Electronic Shelf Label (ESL) جهت دستیابی به مدیریت یکپارچه قیمت اجناس فروشگاهی، حذف مغایرت قیمت واقعی و قیمت اتیکت، حذف کاغذ، کاهش هزینه‌ها نیروی انسانی، اعمال تخفیفات لحظه‌ای بر اجناس، پایین آمدن درصد خطای نیروی انسانی است.

سینا کلانی، مجری طرح سیستم اعلام قیمت فروشگاهی فرمان پذیر از راه دور درباره نحوه کارکرد این سیستم اظهار کرد: این سیستم به دو صورت آنلاین یا آفلاین است. در حالت آفلاین یک فایل اکسل شامل بارکد اجناس و قیمت (به‌صورت برچسب‌های الکترونیکی) آن‌ها وجود دارد که نرم‌افزار این فایل را به‌عنوان منبع اطلاعات خود جهت بازیابی اطلاعات اجناس قرار می‌دهد. در حالت آنلاین نیز نرم‌افزار به پایگاه داده نرم‌افزار سیستم فروشگاهی متصل شده و تمامی اطلاعات درخواستی را به‌صورت مستقیم از سیستم فروشگاهی دریافت می‌کند.

وی در بیان وجه تمایز این سیستم با نمونه‌های مشابه خارجی گفت: یکی از ویژگی های سیستم بومی این است که نرم‌افزار آن در اختیار خود کشورمان است. ما به‌هیچ‌وجه دخل و تصرفی در نرم‌افزارهای خارجی نمی‌توانیم داشته باشیم. از سوی دیگر نوع کسب‌وکار و فروشگاه و قوانین ایران با سایر نقاط جهان متفاوت است. هر کشوری موقعیت و شرایط خاص خودش را دارد. نرم‌افزارهای خارجی براساس نیازهای موقعیت و شرایط آن کشورها ساخته شده است.

وی ادامه داد: نیاز ایران به اتیکت الکترونیکی براساس حجم خرید کم است. شرکت‌های خارجی تنها این نرم‌افزارهای را برای ایران نمی‌سازند. نهایتاً شاید به‌صورت سفارشی و آزمایشگاهی این کار را انجام بدهند اما ریسک اولیه آن را هیچ‌کس نمی‌پذیرد به همین دلیل چنین سیستمی برای نخستین‌بار در ایران ایجاد شده و نمونه‌های خارجی، حتی نمونه‌های چینی با نازل‌ترین قیمت هم هنوز نتوانسته‌اند به بازار ایران ورود پیدا کنند.

وی بیان کرد: از سوی دیگر قیمت این سیستم به دلیل حذف هزینه‌های گمرک، مونتاژ و… ۴۰ درصد کمتر از نمونه مشابه خارجی است.

مجری طرح سیستم اعلام قیمت فروشگاهی فرمان‌پذیر از راه دور خاطرنشان کرد: سیستم‌های جدید نمونه مشابه خارجی به‌صورت بی‌سیم و با کمک باطری کار می‌کنند اما محصول تولیدی شرکت ما به‌صورت با سیم است. ما قصد داشتیم در نسخه بعدی این طرح‌ها را پیاده کنیم.

به گفته وی، یکی از خریداران این طرح، شهرداری مشهد بود که دو هزار و پانصد عدد از این سیستم‌ها خریداری کرد.

کلانی گفت: این سیستم سال گذشته با قیمت ۶۰ هزار تومان به فروشگاه تحویل داده می‌شد اما امسال قیمت آن ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان شده است. هر فروشگاه حداقل نیاز به ۱۰ هزار سیستم دارد. هیچ وقت یک فروشگاه یک میلیارد برای این کار سرمایه‌گذاری نمی‌کند. سرمایه‌گذار ممکن است این حجم پول را جای دیگر صرف کند. مگر اینکه ما با تولید یک محصول رقابتی به فکر صادرات این محصول باشیم. پروژه‌ای که می‌تواند سودآوری و ارزآوری خوبی به همراه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت کارنو فناورگستر نامینیک به استانداردهای ملی و بین‌المللی این طرح اشاره کرد و گفت: نظام مهندسی تأییدیه‌های لازم این طرح را از بابت سیستم کابل‌کشی، سیم‌کشی و نصب دریافت کرده است اما چون تاکنون نمونه مشابه خارجی نداشته است، استاندارد خاصی نیز از سوی اداره استاندارد برای این طرح تعریف نشده است. بیشتر بحث کارایی (تا استاندارد) این محصول مطرح است.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً برای صادرات این محصول باید استاندارد اروپایی CE را کسب کنیم. همچنین این سیستم نیازمند اخذ استاندارد عملکردی است؛ عملکرد هر سیستم تعاریف خاص خودش دارد لذا از بابت برنامه‌نویسی و تولید محصول می‌توانیم به این نوع استاندارد نیز دست پیدا کنیم اما هنوز به سراغ استانداردها نرفته‌ایم. بیشتر تمرکز ما فعلاً روی بازاریابی و پس از آن تولید محصول است.

وی همچنین به نقش حمایتی صحا برای پیشبرد و اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: تنها صحا برای پیشبرد این طرح به ما کمک کرد. وامی که ما از صحا گرفتیم، هزینه خود پروژه شد. ما می‌توانیم برای نسخه‌های بعدی از این برنامه استفاده کنیم (بار دیگر هزینه ساخت اولیه را ندهیم) و تنها هزینه آپ گرید را بپردازیم.

کلانی افزود: اگر دولت تسهیلات و امکاناتی را فراهم و از طریق مشاوران ارشد ما را همکاری کند، مسیر صادراتی برای شرکت دانش‌بنیانی مانند ما باز می‌شود. ما اکنون با این مسیر ناآشنا هستیم و انجام کار صادراتی هم برای ما همراه با ریسک، استرس و نگرانی است. همچنین بهتر است دولت در تیراژ اول یک سری معافیت مالیاتی و گمرکی قائل شود. پس از همواری مسیر و فروش محصول، به فکر اخذ مالیات و عوارض گمرکی باشد.

وی در پایان گفت: همچنین دولت می‌تواند با ارائه وام‌های کم‌بهره و بلندمدت به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک زیادی بکند. مثلاً صحا به ما وام درصد پایین در اقساط ۹ ماه ارائه داد. اگر مدت‌زمان باز پس‌دهی وام یک‌ساله یا ۱۸ ماهه باشد ما می‌توانیم در خارج از کشور بازارهای هدفمان را پیدا کنیم تا محصول‌هایمان را به فروش بیشتری برسانیم.

انتهای پیام

اتیکت
به اشتراک بگذارید :

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *