جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تبدیل گازهای گلخانه‌ای به منبع جدید سوخت توسط پژوهشگران کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:40548
دوشنبه، ۲۲ مرداد، ۱۳۹۷ | 12:22

تبدیل گازهای گلخانه‌ای به منبع جدید سوخت توسط پژوهشگران کشور

محققان کشور با سنتز دی اکسید کربن در سیکلی بسته مونواکسید کربن تولید کردند که با این اقدام نه تنها معضل آلاينده‌هاي هوا کاهش مي‌يابد بلکه يک منبع جديد سوخت به جاي منابع فسيلي است.

 

به گزارش دیده بان علم ایران انتشار گازهای گلخانه ای معضلی است که نه تنها ایران بلکه تمامی کشورها با آن دست به گریبان اند و محققان به دنبال راه حل های فناورانه برای کاهش انتشار این گازها هستند.

افزایش تولید گازهای گلخانه ای کربن دي اکسید، زندگی انسان و محیط زیست را  توسط گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی تحت تاثیر قرار داده است. بنابراین برای کاهش غلظت کربن دي اکسید در اتمسفر، راهکارهای مختلفی مانند جداسازی، ذخیره سازی و استفاده از کربن دي اکسید به کار رفته است. اما در این میان توسعه  واكنش هاي الکتروكاتاليستی براي كاهش CO2 به  CO  ممكن است يك راه حل مفید براي كمبود  سوخت هاي فسيلي و مشكل گرم شدن كره زمين ارائه كند. زيرا مي توان در يک چرخه بسته مرتباً CO2 را به CO تبديل کرد و سپس از CO به عنوان سوخت استفاده کرد و CO2 توليد شده را مجدداً به CO کاهش داد. همچنين اين فرآيند ممكن است يك منبع جديد كربن به جاي منابع فسيلي باشد.

چرخه بسته بازيافت CO2 و تبديل آن به CO به عنوان سوخت در حضور الکتروکاتاليست‌هاي جديد روتنیم براي صرفه جويي در انرژي و کاهش آلاينده‌هاي هوا توسط محققان کشور و با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد.

مرضیه دریانورد مجری این پروژه درباره روند اجرای آن اظهار کرد: در حال حاضر بخش انرژی جهان با دو مشکل مهم مواجه است، یکی افزایش روزافزون قیمت  فراورده ای نفتی و دیگری افزایش میزان دي اکسیدکربن حاصل از نیروگاه ها در جو که منجر به گرم شدن کره زمین می شود. بنابراین، شناسایی روش هایی برای توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر همزمان با جلوگیری از واردشدن دي اکسیدکربن به جو ضروری است.

وی ادامه داد: در این طرح با استفاده از کمپلکس های جدیدی از فلز روتنیم با لیگاندهای پلی پریدیل سنتز دی اکسید کربن در سیکلی بسته انجام شده و مونواکسید کربن تولید می شود. از انجا که این فرآیند در محیطی بسته انجام می شود و مونواکسید تولیدی وارد هوا نمی شود پس خطری ندارد. سپس از این CO بازیافت شده می توان برای تولید انرژی استفاده کرد. در این صورت نه تنها معضل آلاينده هاي هوا کاهش مي يابد بلکه يک منبع جديد سوخت به جاي منابع فسيلي است.

پس می توان گفت،  تبدیل کاتالیتیکی کربن دي اکسید به سایر  سوخت ها یک  نیاز حیاتی و فوری برای تداوم حیات در کره زمین است.  به کمک این تبدیل کاتالیتیکی می توان با بازیابی و تثبیت کربن دي اکسید و تولید سوختی تجدیدپذیر، تعادل جهانی کربن را به نحو مطلوبی تحت کنترل قرار داد. بنابراین، توسعه واكنش هاي الکتروكاتاليستی، براي كاهش CO2 به CO ممكن است يك راه حل مفید براي كمبود  سوخت هاي فسيلي و مشكل گرم شدن كره زمين ارائه كند، زيرا مي توان در يک چرخه بسته مرتباً CO2 را به CO تبديل کرد و سپس از CO به عنوان سوخت استفاده کرد و CO2 توليد شده را مجدداً به CO کاهش داد.

 

همچنين اين فرآيند ممكن است يك منبع جديد كربن بجاي منابع فسيلي باشد. در این پروژه، کاهش آلاينده ها و گازهاي گلخانه اي، بازيافت CO2 و تبديل آن به CO به عنوان سوخت در يك سيكل بسته مورد توجه است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

صندوق حمایت از پژوهشگران تصویب کرد: حمایت از ۱۶۰ طرح علمی و فناورانه جدید

شناسایی باکتری بومی با قابلیت افزایش مقاومت گیاهان به شوری

در دانشگاه تربیت مدرس بررسی شد: افزایش اثربخشی تركيب ضدسرطان معده با ناقل های نانویی

ساخت نانو ذرات فلزی با پسماندهای کشاورزی توسط محققان کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها