جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

هشدار سازمان غذا و دارو درباره عرضه بی ضابطه محصولات با ادعای ارگانیک!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:40519
یکشنبه، ۲۱ مرداد، ۱۳۹۷ | 16:51

هشدار سازمان غذا و دارو درباره عرضه بی ضابطه محصولات با ادعای ارگانیک!

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه در حال حاضر محصولات مختلفی بدون هرگونه نظارت و ضابطه با عنوان ارگانیک و با قیمت بالاتر عرضه می شوند از تدوین ضوابط یکپارچه محصولات ارگانیک خبر داد.

به گزارش دیده بان علم ایران، سمیره صباح گفت: میوه هایی در بازار وجود دارد که با شکل نامنظم به عنوان محصولات ارگانیک معرفی و با نرخ بالا به فروش می رسد، درحالی که مشخص نیست که ضوابط لازم را دارند یا نه.

وی افزود: حتی نمایشگاه های محصولات ارگانیک نیز برگزار و مورد استقبال مردم هم واقع می شود، در حالی که ضابطه مشخصی برای این محصولات وجود ندارد.

معاون اداره کل نظارت بر فراورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: سازمان غذا و دارو به عنوان مرجع اصلی باید هم واردات فرآورده‌های ارگانیک و هم فرآورده‌های داخلی را تایید کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از شرایط کشت محصولات ارگانیک عدم استفاده از آفت کش ها و سموم تا سه سال متوالی طبق اتحادیه اروپا و یک سال طبق FDA، اظهار کرد: همچنین با لحاظ این مورد محصولات کشت شده از باید از لحاظ سموم پایش شود تا بتوان ادعا داشت آن محصول ارگانیک است.

صباح ادامه داد: تدوین ضوابط محصولات ارگانیک از سال گذشته با همکاری جهاد کشاورزی آغاز شده است آنچه سازمان غذا و دارو به آن ورود می کند، محصولات ارگانیک فرایند شده است، که البته لازمه آن استفاده از مواد اولیه ارگانیک تایید شده توسط وزارت جهاد کشاورزی یا دامپزشکی برای محصولات تولید داخل است. امیدواریم در آینده نزدیک ضابطه یکپارچه ای به تمام معاونین غذا و دارو، سازمان استاندارد و وزارت کشاورزی ابلاغ شود تا طبق آن ضابطه عمل شود.

مطالب مرتبط

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

رييس کارگروه کشاورزي ستاد توسعه زيست فناوری عنوان کرد: صدور مجوز مصرف بیش از ۱۰۰ محصول تراریخته در اروپا

مرجع ملی ایمنی زیستی خواستار شد: نظارت بر درج الزامی واژه تراریخته بر محصولات تراریخته/برخورد قانونی با انگ زنندگان به محصولات تراریخته دارای مجوز

اعتراض انجمن علمی ژنتیک به سوالات جهت دار آزمون دکتری سال ۱۳۹۸

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها