- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

بومی‌سازی فناوری تولید ترانس دیوسرهای فشار در کشور

فناوران یکی از شرکت‌های دانش‌محور ایرانی با پشتیبانی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) در حال بومی‌سازی تکنولوژی تولید ترانس دیوسرهای فشار (سنسورهای فشار) هستند که می‌تواند، فشار، اختلاف سطح و شدت جریان را به خوبی اندازه‌گیری کند.

به گزارش دیده بان علم ایران، طرح کلان بومی‌سازی تکنولوژی تولید ترانس دیوسرهای فشار (سنسورهای فشار) به منظور قطع وابستگی‌ به تجهیزات خارجی با هزینه تحقیقاتی نزدیک به یک و نیم میلیون یورو در شرکت تولیدی صنعتی پارس جهد درحال اجرا است.

صنایع نفت، گاز، نیرو، فولاد، غذایی و کاغذ وابستگی شدیدی به این ترانسمیتر( ترانس دیوسرها) دارند که هم‌اکنون قسمت اصلی این تجهیز درحال بومی‌سازی است.
تاکنون ۵۰ درصد عملیات این طرح پیش رفته است و پیش‌بینی می‌شود تا یک سال آینده صد درصد این طرح تکمیل و اجرایی شود.

حسین مقدسی، رئیس هیات‌ مدیره و مدیرعامل شرکت سازنده گفت: این طرح بزرگ اگر در کشور اجرایی شود، سالانه از خروج بیش از ۲۵۰ میلیون یورو ارز جلوگیری می‌کند. این تجهیز براساس آخرین استانداردهای جهانی تولید شده است بنابراین چنانچه در کشور اجرایی شود، قابلیت صادرات به کشورهای دیگر را نیز خواهد داشت.

وی به مزیت‌های اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: علاوه بر بومی‌سازی، اجرای این طرح از نظر مالی و قیمت تمام‌شده مقرون‌به‌صرفه است. همچنین برای ساخت این تجهیز از نوآوری هم استفاده شده که تاکنون در دنیا مرسوم نبوده است. اگر این طرح با موفقیت اجرایی و در مقیاس جهانی منتشر شود، این تکنولوژی یک قدم جلوتر خواهد رفت به همین دلیل روی این مسئله به شدت تمرکز کرده‌ایم.

مقدسی خاطرنشان کرد: این طرح هم‌اکنون در مرحله تحقیقاتی است و برای خط تولید آن نیز دوباره نیاز به سرمایه‌گذاری داریم. پیش‌بینی می‌شود برای خط تولید و تولید انبوه این طرح حدوداً به ۲۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز داشته باشیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره نحوه کارکرد این دستگاه گفت: این تجهیزات با یک سری لوازم اضافی (که توسط شرکت ساخته شده است) با یکدیگر متصل شده، سپس کالیبره و تست می‌شوند. این تجهیز برای فرآیندهای نفت و گاز و پتروشیمی، نیروگاه، صنایع کاغذ، فولاد، دارویی، غذایی و هر جایی که نیاز به اندازه‌گیری فشار داشته باشیم، متصل شده و سپس فشار را با دقت اندازه‌گیری می‌کند. این تجهیز می‌تواند، فشار، اختلاف سطح و شدت جریان را به خوبی اندازه‌گیری کند.

وی با اشاره به نقش مؤثر صحا در پیشبرد اجرای این طرح گفت: صحا در پیشبرد اجرای این طرح همکاری بسیار خوبی با شرکت ما داشته است. طبیعتاً وقتی بخشی از هزینه تحقیقات این طرح به صورت یک وام با بهره کمتر از منابع مالی در اختیار ما قرار بگیرد، می‌تواند در اجرای این طرح کمک بسیار بزرگی به ما کند. ما واقعاً از صحا بابت این همکاری تشکر می‌کنیم اما در دنیا دولت‌ها برای این‌گونه طرح‌های کلان که توانایی کشور را در مقیاس جهانی بالاتر می‌برد و یک گام بزرگ صنعتی است، به‌طور مستقیم حمایت می‌کنند و به سازندگان این طرح‌ها گرنت یا کمک‌های بلاعوض می‌دهند. ما در ایران حتی به همین بهره و وام کم هم راضی هستیم.

وی ادامه داد: این‌گونه طرح‌ها به‌عنوان صنعت پایه، کشور را از یک حجم بزرگ تجهیزات نجات می‌دهد. هم‌اکنون ۵۰ درصد انواع تجهیزات ابزار دقیق ریشه‌اش در این قطعه و تجهیز است. اگر این تجهیزات در ایران نهایی و ساخته شود، موفقیت بزرگی نصیب ایران می‌شود.

مقدسی در پایان گفت: هرچند دولت در انجام این تحقیقات به ما کمک نکرد اما حداقل از دولت تقاضا داریم که در ایجاد خط تولید این تجهیز ما را یاری کنند تا این طرح با موفقیت در کشور اجرایی شود.

انتهای پیام