- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

بازگشت عملکرد مدارهای نورونی افراد معتاد به حالت اولیه با طرح جدید محققان کشور

محققان کشور در طرحی تحقیقاتی نشان دادند که انجام فعالیت‌های بدنی ، عملکرد نورون‌های مغزی فرد معتاد را که به علت مصرف مواد مخدر دچار تغییر شده به حالت اولیه بازمی‌گرداند.

به گزارش دیده بان علم ایران علی رشیدی پور  عضو هیات علمی دانشگاه سمنان که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی طرحی را در زمینه اعتیاد انجام داده است اظهار کرد: اعتیاد در هر زمانی که فرد را دچار کند چه در زمانی که فرزند از مادری معتاد متولد یا فردی بالغ درگیر این بیماری شود عملکرد و شکل پذیری مغز را تغییر می دهد. این تغییرات در ساختارهایی از مغز که در حافظه، یادگیری و شناخت است به وضوح دیده می شود.
وی ادامه داد: بنابراین اعتیاد موجب می شود مدارهای نورونی که تحت تاثیر شناخت فعالیت می کنند به صورت فیزیولوژیک تحت تاثیر این مواد قرار  گیرند و عملکرد و رفتار مدارها به نحو نامطلوبی تغییر می کند. پس همان مدارهایی که شناخت، حافظه و یادگیری را کنترل می کنند تحت تاثیر مواد مخدر همچون مرفین قرار گرفته و عملکرد آنها به گونه ای تغییر می کند که منجر به اختلالات شناختی می شود که به عنوان مثال باعث می شود توانایی پردازش اطلاعات مختل شود.
رشیدی پور همچنین بیان کرد: برای درمان اعتیاد از دارو و روش هایی مثل متادون تراپی استفاده می شود که درمانی نگه دارنده است و اگر بخواهیم در این بیماران اختلالات شناختی، رفتاری و اضطرابی را اصلاح کنیم باید مدارهای نورونی درگیر شده را به حالت اولیه برگردانیم. در دهه های اخیر راهکارهای جدیدی مطرح شده که فعالیت بدنی یا انجام ورزش های مغزی یکی از آنها است. درواقع مدارهای نورونی که عملکرد آنها با مصرف مواد تغییر کرده است در اثر فعالیت ورزشی به حالت اول بر می گردد.
به گفته این محقق، در این میان چند نکته وجود دارد نخست باید ورزش مداوم و منظم باشد و با برنامه پیش رود. البته شدت ورزش هم مسئله مهمی است. اگر ورزش از حالت متوسط خارج و شدید شود اثرات مثبتی به همراه ندارد و در شدت های بالا استرس زا نیز می شود و غلظت هورمون های استرس در خون را تغییر می دهد پس  در این هنگام نه تنها بازتوانی انجام نمی شود بلکه اثرات منفی نیز  رخ می دهد. پس این روش های غیر دارویی و ارزان را نیز می توان انجام داد. پس ورزش نه تنها در بازتوانی شناختی این افراد تاثیر دارد بلکه از ایجاد اختلالات بعدی که در اثر قطع دارو ممکن است رخ دهد جلوگیری می کند.

انتهای پیام