- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

سیستم کنترل کوره ذوب القایی تحت خلاء در کشور ساخته شد

مدیرعامل یک شرکت ایرانی از تولید سیستم کنترل کوره ذوب القایی تحت خلأ توسط این شرکت و با پشتیبانی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) خبر داد.

به گزارش دیده بان علم ایران در این پروژه کوره‌ای با یک سیستم کنترل مناسب که بتوان در آن مواد مختلف را در یک زمان مشخص، تحت میدان مغناطیسی به در خلأ ذوب کرد، تولید شده است.

وقتی ماده‌ای تحت خلأ ذوب می‌شود حاصل کار یک مذاب بسیار پاک و تمیز خواهد بود و این امر در مهندسی مواد، و به خصوص در ساخت قطعات نظامی خاص و قالب‌گیری و ساخت مواد دارای حساسیت بالا در پزشکی، اهمیت ویژه‌ای دارد.
دکتر محسن نظری، دانشیار دانشگاه صنعتی شاهرود و مدیرعامل یک شرکت فناور داخلی گفت: با توجه به این که محیط کوره وکیوم بوده، سیستم کنترلی نیز برای محیط وکیوم و خلأ طراحی شده و هر دوی این موارد جزء نوآوری‌های پروژه است.
دکتر نظری ویژگی مهم دیگر این محصول را انجام ریخته‌گیری تحت خلأ عنوان کرد و گفت : در یک حالت ممکن است ماده‌ای را تحت خلأ ذوب کرده و سپس آن را درون قالب بریزیم اما حالت دیگر این است که نه تنها ذوب تحت خلأ صورت گیرد بلکه قالب‌گیری و ریختن مذاب در درون قالب نیز در حالت وکیوم انجام شود و محصول ما، مقصود دوم را نیز تأمین کرده است.
وی با اشاره به امکان ذوب مواد گوناگون مانند استیل، فولاد و آلیاژهای مختلف در این کوره، گفت: این کوره برای مصارف مختلف نیاز به طراحی و تولید جداگانه دارد و اندازه کوره و توان آن متناسب با حجم موادی که داخل بوته آن قرار می‌گیرد قابل تنظیم و طراحی است.
مدیرعامل این شرکت همچنین با بیان این که دمای کوره تا ۱۷۰۰ و ۱۸۰۰ درجه قابل بالا رفتن است، گفت: با توجه به بالا بودن دمای قابل حصول در این کوره امکان ذوب و ریخته‌گری مواد مختلف با کاربردهای گوناگون وجود دارد.
وی همچنین با اشاره به بالا بودن کیفیت قطعات ساخته شده در این دستگاه، در خصوص موارد کاربرد و بازار مصرف کوره القایی تحت خلأ گفت: این کوره کاربردهای فراوانی در مهندسی مواد و پزشکی برای ساخت مواد حساس و دقیق دارد و عمده مراکز مصرف این محصول مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌های پژوهشی است.
این دانشیار دانشگاه صنعتی شاهرود افزود: در واقع محصول تولیدی این شرکت یک محصول های‌تک بوده که علاوه بر مصارف معمول، برای مصارف حساس نیز قابل استفاده است.
دکتر نظری همچنین ضمن بیان این مطلب که این کوره با طراحی دانشگاهی و براساس پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی به صورت دقیق ساخته و تست شده است، افزود: این محصول با سیستم کنترل طراحی شده در نمایشگاه ساخت ایران سال ۹۵ و ۹۶ عرضه شده و موردتوجه بسیاری از مجموعه‌های مربوطه قرار گرفت.
وی با اشاره به معدود بودن تعداد شرکت‌های داخلی دارای این تکنولوژی و تأمین عمده نیاز کشور به این ابزار از طریق واردات، گفت: نمونه‌های خارجی این محصول، مانند محصول شرکت ELD، قیمت بسیار بالایی داشته و نمونه ساخته شده توسط این شرکت ، با توجه به کیفیت مناسب و قیمتی حدود ۴۰ درصد ارزان‌تر از نمونه‌های خارجی، قابلیت رقابت با این نمونه‌ها را دارا است.
دکتر نظری ادامه داد: کار ما محدود به ساخت پروتوتایپ نبوده و خوشبختانه، به کمک صحا، توانسته‌ایم نمونه تجاری‌سازی شده محصول را به فروش رسانده و دو قرارداد از دستگاه به مبلغ تقریبی ۱۷۰۰ میلیون ریال قطعی شده است.
دکتر نظری تولید این محصول را نیاز کشور و عدم تولید آن را تاکنون مشکل‌زا توصیف کرد و گفت: نیاز به این محصول نه تنها در کشور بلکه در منطقه نیز به شدت احساس می‌شود و در کشورهای همسایه شرکتی که بتواند این محصول را تولید کند وجود ندارد.
وی بر همین اساس بازار این محصول را مناسب ارزیابی کرد و گفت: تلاش ما این است که علاوه بر تولید محصول فعلی و بازاریابی برای آن، و در صورت کمک صحا، این دستگاه را ماژولار کنیم تا بتوانیم به شکل بهتری در عرصه صادرات نیز وارد شویم.
دکتر نظری با اشاره به بالا بودن قیمت دانش فنی تولید این محصول به واسطه بالا بودن سطح تکنولوژی آن گفت: قیمت تمام شده یک محصول معمولا شامل هزینه‌های مواد اولیه و پروسه تولید، هزینه پرسنل و هزینه دانش فنی است و با توجه به این که قیمت دانش فنی آن بالا است سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌تواند سود خوبی را به همراه داشته باشد.
وی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از مجموعه مسئولان و کارشناسان فنی و مالی صحا و مساعدت‌های آنان، از فعالیت‌های دانشجویان کارشناسی‌ارشد و همکاران خود به‌عنوان عملیاتی‌کنندگان اصلی این پروژه یاد کرد و با اشاره به انتشار مقالات مرتبط با این موضوع در آینده نزدیک، گفت: این پروژه یک کار دانشگاهی بوده و بار اصلی تحقیق، توسعه، پیگیری، تأمین مالی و رفع عیوب را دکتر مصطفی نظری و دکتر هدی مشایخی، اعضای هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی شاهرود به عهده داشته‌اند.
این دانشیار دانشگاه صنعتی شاهرود دانشگاهی بودن این پروژه را بسیار حائز اهمیت خواند و گفت: با توجه به دور بودن صنعت از دانشگاه در کشور ما و این که اعضای هیئت علمی معمولا محصول محور فعالیت نمی‌کنند، ساخت کوره القایی ذوب تحت خلأ توسط اعضای هیئت علمی یک گام ارزشمند در تحقق سیاست‌های کلان علمی و تکنولوژیک کشور محسوب می‌شود و این شرکت فناور داخلی می‌کوشد که در این زمینه پیشرو باشد.
انتهای پیام