پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

موفقیت پژوهشگران کشور در تولید پپتید زیست‌فعال از ضایعات کشتاری

نسخه قابل پرینت
کد خبر:4036
یکشنبه، ۳ مرداد، ۱۳۹۵ | 13:13

موفقیت پژوهشگران کشور در تولید پپتید زیست‌فعال از ضایعات کشتاری

محققان کشور  موفق به تولید پپتیدهای زیست فعال از ضایعات کشتاری و بررسی تاثیر کاربرد آنها در مواد غذایی شدند.

 

به گزارش  دیده‌بان علم ایران از آنجا که در سال های اخیر توجه به استفاده از آنتی اکسیدان های طبیعی منجر به تحقیقاتی در زمینه بررسی قابلیت آنتی اکسیدانی پپتیدهای فعال بیولوژیک از پروتئین های هیدرولیز شده ای نظیر پروتئین سویا، گندم، کازئین شیرو ماهی شده است، بنابراین پپتیدهای زیست فعال به عنوان اجزاء پروتئینی مورد بررسی قرار می‌گیرند که در ساختار پروتئین اصلی غیر فعال بوده و بعد از آزاد شدن توسط هیدرولیز آنزیمی، عملکردهای فیزیکی و شیمیایی مختلفی از خود بروز می دهند.

براساس ویژگی‌های ساختاری و ترکیب آمینو اسیدی، آنها نقش های متعددی نظیر مهارکنندگی عناصر کمیاب، تقویت سیستم ایمنی، فعالیت ضدمیکروبی، فعالیت آنتی اکسیدانی، کاهش دهندگی کلسترول و فعالیت ضد فشار خون بالا از خود نشان می دهند.همچنین جهت تولید پروتئین هیدرولیزشده معمولا روش های شیمیایی و بیولوژیکی به کار گرفته می شوند.
بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع، طرح پژوهشی ‘تولید پپتیدهای زیست فعال از ضایعات کشتاری’ توسط محققان کشور با اهدافی همچون بررسی امکان تولید پپتیدهای زیست فعال با خواص آنتی اکسیدانی از ضایعات کشتاری و بررسی تاثیر شرایط هیدرولیز بر ویژگی آنتی اکسیدانی پپتیدهای حاصل و بهینه سازی شرایط جهت حصول به حداکثر قابلیت مذکور به انجام رسیده است.
در این پژوهش ضایعات صنایع کشتاری به عنوان ماده اولیه جهت تولید پپتیدهای زیست فعال مورد استفاده قرار گرفته است، همچنین در این طرح عملیات هیدرولیز توسط آنزیم آلکالاز صورت گرفته و شرایط لازم جهت تولید پپتیدهایی با فعالیت آنتی اکسیدانی مناسب (میزان آنزیم مصرفی، دما و زمان فرآیند) مورد بررسی قرار گرفته و توسط روش سطح پاسخ بهینه سازی شد.
سپس پپتیدهای حاصل از جنبه توزیع وزن ملکولی، ترکیب اسید آمینه و قابلیت آنتی اکسیدانی مورد و سپس تاثیرافزودن پروتئین های مربوطه در روغن سویا و ماده غذایی در جلوگیری از اکسیداسیون چربی در طی زمان نگهداری مورد بررسی شد.
همچنین از دیگر اهداف این طرح می‌توان به بررسی تاثیر آنتی اکسیدانی پپتیدهای حاصل در روغن، بررسی اثرات آنتی اکسیدانی ناشی از افزودن پپتیدهای حاصل به مواد غذایی، استفاده بهینه از فرآورده های جنبی کشتاری و ایجاد ارزش افزوده با تولید محصول مناسب از فرآورده های جنبی صنایع کشتار اشاره کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید آنتی بادی برای تشخیص سرطان توسط محققان ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها