- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

معرفی مشتقات جدید داروی درمان دیابت توسط پژوهشگران کشور

محققان دانشگاه آزاد اسلامی در طرح تحقیقاتی که با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران اجرایی شد، به مشتقات جدیدی از داروهای درمان دیابت دست‌ یافتند که اثربخشی بالایی در درمان این بیماری دارد.

به گزارش دیده بان علم ایران دیابت یک اختلال در سوخت‌وساز (متابولیسم) بدن است که در آن انسولین به مقدار کافی تولید نمی‌شود یا به درستی مصرف نمی‌شود.

یکی از مهمترین و موثرترین خانواده دارویی برای درمان این بیماری سولفونیل اوره‌ها و مشتقات آنها است. این خانواده دارویی بر سلول‌های بتا پانکراس اثر گذاشته و سبب ترشح انسولین می‌شود. ترشح انسولین نیز سبب کاهش سطح گلوکز خون و عاملی برای تبدیل آن به انرژی است.

سولفونیل اوره‌ها به دو نسل اول (First generation) و دوم (second generation) تقسیم می‌شوند که داروهای نسل دوم بسیار قوی‌تر از مشتقات نسل اول هستند و دلیل اصلی اختلاف عملکرد این گروه‌ها به خاطر ساختار متفاوت در دو سمت هسته مرکزی دارو است.

گروه دوم این دارو از اهمیت و کاربرد فراوان‌تری برخوردار هستند و از بین آنها داروی گلی‌بن‌کلامید مهمترین و پرمصرف‌ترین داروی این خانواده است.

طرح پژوهشی با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران برای توسعه داروهای جدید درمان دیابت از سوی محققان دانشگاه آزاد اجرایی شد که با انجام این طرح، مشتقات جدیدی از این خانواده‌ دارویی معرفی شد.

در این طرح پژوهشی، با تغییراتی بر روی قسمت‌های لیپوفیلی و نیز هیدروفیلی مولکول داروی فوق، داروهای جدید از این دسته سنتز و پس از آن خواص آنتی‌دیابتی و ضد‌چربی خونی (کلسترول، چربی خوب، چربی بد و تری‌گلیسیرید) مشتقات جدید از طریق روش‌های فارماکولوژی بررسی و با داروی شاهد و کنترل مقایسه شد.

محققان امیدوارند که نتایج حاصل از این طرح تحقیقاتی، علاوه بر تولید داروهای جدید که می‌تواند در کارخانجات داروسازی مورد استفاده قرار گیرد به تولید علم و چاپ مقاله در مجلات معتبر علمی بینجامد.

انتهای پیام