- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

آزمایشگاه”ردیاب چشمی” در دانشگاه شهید بهشتی راه اندازی شد

با هدف دستیابی به پیشرفته ترین شیوه های علمی و تخصصی برای بررسی عملکرد سیستم بینایی، با حمایت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی، آزمایشگاه”ردیاب چشمی” در پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی ایجاد و راه اندازی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران نگار سماک نژاد درباره این اقدام اظهار کرد: به منظور استفاده از ردیاب چشمی در تشخیص و بازتوانی شناختی، این آزمایشگاه ایجاد و راه اندازي شد و در حال حاضر سه دانشجوي دوره دكتری و پنج دانشجوي دوره کارشناسی ارشد در این مرکز تخصصی مشغول فعالیت و تحقیق هستند.

وی ادامه داد: با تلاش و همت محققان و متخصصان، طرح های تحقیقاتی امکان سنجی ارتقای توجه بینایی در افراد سالم و افراد مبتلا به اختلالات عصب تحولی، انجام آزمایشات جهت مطالعه سیستم های توجه بینایی، توسعه ابزار، تصمیم گیری و مدل سازی سیستم ادراک و توجه و نیز توجه بینایی در بازاریابی عصبی در این آزمایشگاه در حال اجرا است.

به گفته سماک نژاد، “ردیاب چشمی” یک ابزار اصلی بررسی عملکرد سیستم بینایی و به طور خاص توجه بینایی به شمار می آید و رهیابی حرکات چشم، پژوهشگران را قادر می سازد تا رفتار نواحی مختلف درگیر در فرایند بینایی در مغز را تجزیه و تحلیل کنند.
وی اضافه کرد: این ابزار به عنوان یک رابط مغز و رایانه کاربردهای گسترده ای در حوزه های مختلف علوم شناختی دارد.

مدیر آزمایشگاه ردیاب چشمی  در دانشگاه شهید بهشتی خاطر نشان کرد: سیستم بینایی مجرای اصلی درک و جمع آوری اطلاعات انسان از محیط پیرامون است و با توجه به محدودیت محاسباتی مغز در پردازش اطلاعات حجیم بینایی، فرآیند توجه بینایی، اطلاعات سودمند محیط را انتخاب و برای پردازش دقیق تر مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.

به گفته این محقق حوزه علوم شناختی،این دستگاه برای سنجش میزان میزان توجه بصری افراد مورد استفاده قرار می گیرد. به این ترتیب که محرک بر روی صفحه مانیتور ارائه شده و دریافت کننده امواج مادون قرمز حرکات چشم را هنگام مشاهده صفحه با سرعت نمونه برداری ۲۵۰ هرتز در ثانیه ثبت می کند. برای طراحی آزمایش و ارائه محرکها (تصویر ثابت، متن، ویدیو و صفحه وبسایت) از نرم افزار Experiment Suite Scientific Premium، جهت ثبت حرکات چشم از نرم افزار iview و برای تحلیل اولیه داده ها از نرم افزار begaze استفاده می شود. در این نرم افزار می توانیم با تعریف AOI ها میزان توجه بیننده را نسبت به نواحی مختلف مورد سنجش و مقایسه قرار دهیم.

سماک نژاد با اشاره به اینکه دستگاه ردیاب چشمی مورد استفاده در این آزمایشگاه از سه نرم افزار طراحی آزمون و ارائه محرک ها، تحلیل مقدماتی و نمایش و استخراج داده های ثبت شده تشکیل شده است، گفت: ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی علاوم بر حمایت گسترده از ایجاد و راه اندازی این آزمایشگاه در امر پیشبرد فعالیت های تحقیقاتی این مرکز از جمله اجرای طرح  ” تاثیر تغییر برجستگی های دیداری چهره در بهبود برقراری تماس چشمی در کودکان اتیستیک ” نقش قابل توجهی ایفا کرده است.

انتهای پیام