پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

انتشار اثر دو نویسنده ایرانی در زمینه «فرایندهای تغییرشکل پلاستیک شدید» توسط الزویر

نسخه قابل پرینت
کد خبر:40236
سه شنبه، ۹ مرداد، ۱۳۹۷ | 14:24

انتشار اثر دو نویسنده ایرانی در زمینه «فرایندهای تغییرشکل پلاستیک شدید» توسط الزویر

اثر استاد ایرانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در زمینه «فرایندهای تغییرشکل پلاستیک شدید» توسط الزویر منتشر شد

به گزارش دیده بان علم ایران «کتاب روش‌های تغییر شکل پلاستیک شدید: روش‌ها، فرآوری و خواص» تالیف دکتر قادر فرجی ، عضو هیأت علمی دانشکده مکانیک پردیس دانشکده‌های فنی و حسام تراب‌زاده کاشی، دانشجوی مقطع دکتری، با همکاری مشترک بین‌المللی دکتر کیم، استاد برجسته دانشگاه پوهانگ کره جنوبی، توسط انتشارات الزویر منتشر شد.

مقدمه این کتاب شامل مبانی اصلی فرایندهای تغییرشکل پلاستیک شدید، مفاهیم مرتبط و معرفی مواد فوق‌ریزدانه و نانوساختار است. در ادامه روش‌های تغییر شکل پلاستیک شدید براساس شکل محصول نهایی به چهار دسته لوله‌ها، ورق‌ها، مواد حجیم و کاربردهای صنعتی تقسیم و روش‌های هر دسته به دقت تشریح و با یکدیگر مقایسه می شوند. علاوه بر مقایسه فرایندها از دیدگاه علمی، این فرایندهای از دیدگاه عملیاتی نیز مورد بحث قرار می‌گیرند، به‌طوری که در فصل ششم این کتاب فرایندها از دیدگاه زمان انجام فرایند، هزینه، نیروی مورد نیاز و… مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

در این کتاب علاوه بر مطالب مذکور، خواص متالورژیکی و مکانیکی محصولات در فرایندهای تغییر شکل پلاستیک بررسی و پارامترهای مؤثر بر خواص محصول نهایی شرح داده می شود. کاربردهای مختلف فلزات نانوساختار فوق مستحکم مورد استفاده در صنایع پزشکی، دفاعی، ورزشی و… نیز در فصل آخر با جزئیات مطالعه و بررسی شده‌اند.

با توجه به اینکه استفاده از فلزات سبک و با نسبت استحکام به وزن بالا از دیرباز مورد توجه صنایع مختلف بوده است، در سالیان اخیر فلزات فوق ریزدانه و نانوساختار کاربردهای فراوانی یافته‌اند. روش‌های تغییر شکل پلاستیک شدید به مجموعه‌ای از فرایندهای شکل‌دهی اطلاق می‌شود که طی آنها خواص ریزساختاری مواد به‌گونه‌ای تغییر می‌یابد تا بتوان به خواص مکانیکی فوق‌العاده‌ای در محصول نهایی دست یافت.

در این کتاب که حاصل سال‌ها تجربه علمی، صنعتی و تحقیقاتی است، برای اولین بار به بررسی جامع تمامی فرایندهای تغییرشکل پلاستیک شدید که در طی دو دهه اخیر ارائه شده است پرداخته می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

راهکار نوین پژوهشگران ایرانی برای تأمین پایدار آب آشامیدنی در مناطق دوردست

«نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ چهره برجسته علمی کشور نشست

جلد دوم فلور مصور پارک ملی گلستان منتشر شد

محققان دانشگاه تهران نشان دادند: سرنوشت قطره‌های استنشاقی در مجاری تنفسی انسان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها