جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

اعلام آمادگی موسسه رازی برای همکاری در تشکیل شبکه ملی زیست بانک ذخایر ژنتیکی کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:40226
سه شنبه، ۹ مرداد، ۱۳۹۷ | 09:15

اعلام آمادگی موسسه رازی برای همکاری در تشکیل شبکه ملی زیست بانک ذخایر ژنتیکی کشور

معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از آمادگی این موسسه برای همکاری با ستاد توسعه زیست‌فناوری در تشکیل شبکه زیست‌بانک ذخایر ژنتیکی کشور توسط خبر داد و گفت: این دو مجموعه می‌توانند در بخش حفظ و نگهداری ذخایر ژنتیکی به یکدیگر کمک کنند.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر مجتبی محرمی در حاشیه بازدید هیئتی از کارگروه ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری از موسسه رازی گفت: این بازدید با هدف جمع‌آوری اطلاعات درباره ذخایر ژنتیکی موسسه رازی به منظور تشکیل شبکه بانک‌های ژن و ایجاد زیست بانک ذخیره ملی کشور انجام شد.

وی  افزود: هدف این کارگروه تشکیل شبکه بانک‌های ژن و ایجاد زیست بانک ذخیره ملی به منظور شناسایی و احیای ذخایر ژنتیکی کشور، ساماندهی شبکه‌های اطلاعاتی ذخیره‌های ژنتیکی و زیستی، بهره‌برداری شرکت‌های دانش بنیان خصوصی یا دولتی از منابع موجود زیست بانک، جلوگیری از موازی کاری، برقراری تعامل بین زیست بانک‌های کشور و رسیدن به راهکارهایی برای حل مشکلات عنوان شده است.

معاون تحقیقات و فناوری موسسه رازی همچنین با اشاره به ماهیت این موسسه و وجود میکروارگانیسم‌های متنوع برای فعالیت‌های تحقیقاتی و تولیدی، وجود مرکز زیست بانک را از اولویت‌های مهم از همان بدو تاسیس موسسه خواند و گفت: با توجه به اهمیت موضوع، ارتباط‌ هایی برای تشکیل این مرکز با سازمان بهداشت جهانی انجام دادیم و مشاوران این سازمان از موسسه بازدید کردند که در نهایت در سال‌های گذشته منجر به تصویب طرح احداث زیست بانک در این موسسه شد.

به گفته دکتر محرمی، موسسه رازی برای احداث ساختمان زیست بانک، اعتباری از محل درآمدهای اختصاصی خود هزینه کرده و تا کنون نیز ساخت این مرکز پیشرفت خوبی داشته است؛ اما برای بهره‌برداری سریع‌تر این طرح به حمایت‌های مراکز مرتبط نیاز است.

وی تاکید کرد: موسسه رازی آمادگی دارد برای تشکیل شبکه زیست بانک ذخایر ژنتیکی کشور هر گونه مساعدتی با ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشته باشد و متقابلا نیز از حمایت‌های این ستاد برای پیشبرد برنامه‌هایش بهره مند شود.

کارگروه زیست بانک و ذخایر ژنتیکی ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴ با حمایت از چهار زیست بانک فعال کشور کار خود را شروع کرد و از سال‌های گذشته بازدیدهایی را برای گردآوری اطلاعات ذخایر ژنتیکی مراکز و موسسات مختلف در دستور کار قرار داده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی: توجه به ذخاير ژنتيكي از الزامات حفظ امنيت و استقلال كشور است

لغو تبصره واگذاری هویت بخشی اسب ورزشی به وزارت ورزش/ تهیه بانک اسپرم و دستورالعمل رکوردگیری گاو سیستانی

ارتقای جایگاه ایران با تولید ۱۰ داروی زیست‌فناوری جدید

کشف چهارمین جنس نادر از نماتدها در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها