سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

تولید خون کنترل کننده آزمایشگاه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

نسخه قابل پرینت
کد خبر:40152
یکشنبه، ۷ مرداد، ۱۳۹۷ | 11:17

تولید خون کنترل کننده آزمایشگاه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

یک شرکت دانش بنیان در شیراز موفق به تولید خون کنترل هماتولوژی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر سید ابوالفضل هاشمی اصل، رییس کمیته حمایت از تولیدات داخلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: دانشگاه از دستاوردها و تولیدات داخلی حمایت می کند که این حمایت، این بار در تولید محلول کنترل خون یک شرکت دانش بنیان به ثمر نشست.

وی افزود: این کمیته با حمایت هایی مانند مشاوره و بهره گیری از تجربه و پژوهش اساتید برجسته دانشگاه و همکاری آزمایشگاه های مرجع سلامت، برای به نتیجه رساندن تولید این محصول، تمام تلاش خود را به کار بسته است.

هاشمی اصل با بیان اینکه مواد مصرفی مورد نیاز برای کنترل دستگاه ها از استان های دیگر و همچنین از خارج کشور وارد می شد، توضیح داد: به کمک این دستاورد جدید با همکاری اساتید دانشگاه از واردات این محصول از خارج استان و خارج از کشور، بی نیاز می شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان نیز این شرکت را نخستین و تنها شرکت تولید کننده خون کنترل در استان و دارای پروانه تولید از ادراه کل دارو و تجهیزات پزشکی کشور معرفی کرد که دارای مجوز کیفی آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با نظارت مرکز رشد بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است.

حسین روستا با اشاره به اینکه این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۹۱ آغاز کرده و پس از پنج سال پژوهش، به مرحله تولید رسیده است، افزود: برای کنترل و جلوگیری از خطای دستگاه های آزمایشگاهی(سل کانتر)، به صورت روزانه از روش های مختلفی استفاده می شود که خون کنترل کننده از جمله این روش هاست.

وی به بالا بودن میزان پایداری نمونه ایرانی این محصول نسبت به نمونه های دیگر، به عنوان مزیت محصول این شرکت اشاره کرد و ادامه داد: این محصول تنها خون کنترل با پایداری شش ماهه از زمان تولید و دارای بیشترین پایداری نسبت به نمونه های مشابه داخلی و خارجی است. هر ویال این محصول ۱۰ روز و سه ویال موجود در یک پکیج، به مدت ۳۰ روز قابل استفاده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، سازگار محصول با تمام دستگاه های سل کانتر فول دیف و پارشیال را از دیگر مزایای آن برشمرد.

روستا اضافه کرد: هم اکنون تولید این محصول ماهانه ۳۰۰ پکیج است که به صورت مستقیم برای هفت نفر اشتغالزایی داشته است و با همکرای مسوولان، امکان توسعه آن به بیش از هزار پک در ماه نیز وجود دارد.

عرضه محصول با حجم مناسب در هر ویال برای استفاده ده روزه و بدون دور ریز، کمترین مقدار عددی SD و CV برای پارامترهای محصول و قیمت بسیار مناسب در مقایسه با محصولات مشابه خارجی و داخلی بازار، دیگر مزایایی بود که مدیرعامل این شرکت دانش بنیان به آن ها اشاره کرد.

او همچنین از بسته بندی مناسب برای حفظ زنجیره سرما، پشتیبانی علمی مناسب، سهولت دسترسی به بخش فنی برای پاسخگویی به پرسش های مصرف کنندگان، راحتی دسترسی به نمونه و تحویل سریع در سراسر کشور به عنوان دیگر مواردی نام برد که مزیت این محصول را نسبت به دیگر نمونه ها افزایش داده است.

رییس پیشین اداره امور آزمایشگاه های استان که به عنوان مشاور علمی در تولید این محصول مشارکت داشته است نیز گفت: این محصول با عبور از فیلترهای آزمایشگاهی مختلف از لحاظ کیفیت و نداشتن ویروس سرایت کننده به افراد، کنترل شده و از خون اهدایی افرادی که به صورت داوطلب به این شرکت مراجعه می کنند، تولید می شود.

دکتر حمیدرضا کازرونی با تاکید بر بومی سازی و نداشتن وابستگی به کشورهای دیگر در زمینه تامین محصولات تخصصی آزمایشگاهی، از مسوولان خواست تا به توانمندی جوانان کشور ایمان داشته و از توسعه زیرساخت های علمی که منجر به رونق اقتصادی می شود، حمایت کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون خبر داد: حذف کارمزد صدور ضمانت‌نامه برای دانش‌بنیان‌ها

مدیرعاملی زنان در ۱۱ درصد شرکتهای دانش بنیان/ ۱۷ درصد سهام دانش بنیان ها در اختیار زنان

کمک صندوق نوآوری و شکوفایی به دانش بنیان ها تا ۱۰ برابر سرمایه اولیه صندوق

درج اولین اوراق صکوک نوآوری برای یک شرکت دانش‌بنیان در بورس تهران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها