جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

رونمایی از نانوداروی ضدسالک ایرانی در کنگره متخصصان پوست

نسخه قابل پرینت
کد خبر:40110
شنبه، ۶ مرداد، ۱۳۹۷ | 09:51

رونمایی از نانوداروی ضدسالک ایرانی در کنگره متخصصان پوست

نانو داروی ضدسالک سیناآمفولیش در حاشیه هجدهمین کنگره‌ی انجمن متخصصین پوست ایران رونمایی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر خامسی‌پور، معاون پژوهشی مرکز پوست و جذام  دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره‌ی این دارو گفت: در حال حاضر برای درمان بیماری سالک از تزریق ترکیبات حاوی آنتیموان استفاده می‌شود که باید به محل زخم تزریق شود و البته فرآیند درمان طولانی‌مدتی دارد. اما این دارو به‌صورت پماد روی زخم قرار می‌گیرد و می‌تواند در مدت زمان کوتاه، زخم را درمان کند.

دکتر علیرضا فیروز، رییس مرکز آموزشی و پژوهشی بیماری‌های پوست و جذام نیز، ضمن معرفی این دارو گفت: داروی سیناآمفولیش مراحل آزمون‌های بالینی را با موفقیت پشت‌ سر گذاشته است.

۹۰ درصد بیماران مبتلا به سالک درایران ، سوریه ، افغانستان ،عراق ،عربستان سعودی و برزیل هستند؛ بنابراین این دارو بازار مصرف قابل توجهی در این کشورها دارد. در حال حاضر رایزنی‌های اولیه برای انتقال فناوری و فروش این محصول به کشورهای دیگر صورت گرفته است.

در این فناوری، آمفوتریسینB درون لیپوزوم قرار داده شده و با استعمال موضعی، لیپوزوم حاوی دارو وارد پوست می‌شود. این لیپوزوم‌ها درون پوست تجزیه شده و آمفوتریسینB رهاسازی می‌شود.

آمفوتریسین B داروی ضد انگل و ضد قارچ مؤثری است که برای درمان بیماری سالک به کار می‌رود. به علت ایجاد سمیت کلیوی توسط این دارو، فرمولاسیون‌های نانویی می‌تواند برای دارورسانی هدفمند مورد استفاده قرار گیرد. ساختار لیپوزومی این دارو موجب شده تا از تأثیرات مخرب ماده‌ی سمی بر بدن کاسته شده و اثربخشی آن بهبود یابد.

در بیماری سالک، انگل در بخش داخلی پوست وجود دارد. سیناآمفولیش نانولیپوزوم‌های ۱۰۰ نانومتری حاوی داروی آمفوتریسین B است که پس از مصرف موضعی میزان نفوذ دارو به بخش‌های حاوی انگل را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه دارو با غلظت بالا درمجاورت انگل آزاد می‌شود. بنابراین استفاده از لیپوزوم کارایی و اثربخشی آمفوتریسین B را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی ۱۴۰۲ شد

رتبه‌بندی جامع تحقیقات و فناوری دانشگاه‌ها و دانشکده‌­های علوم پزشکی کشور اعلام شد

با همکاری محققان ایرانی محقق شد: درمان موثرتر و ایمنتر سرطان پستان با بهینه سازی نانوحامل های دارو

خروج ۲۰ میلیارد دلار از کشور با مهاجرت چهار هزار پزشک/ رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران: ۱۰۰ هزار صندلی دانشگاهی برای جبهه مقاومت ظرفیت داریم

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها