پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ایران پیشتاز ۲۵ کشور برتر جهان در رشد کمی تولید علم شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:40103
شنبه، ۶ مرداد، ۱۳۹۷ | 08:37

ایران پیشتاز ۲۵ کشور برتر جهان در رشد کمی تولید علم شد

ایران با  ۵۲ هزار و ۱۸۳ مدرک علمی منتشره در ۲۰۱۷  پیشتاز کمیت تولید علم در بین ۲۵ کشور برتر جهان شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محمدجواد دهقانی ، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: براساس آخرین  اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی کلاریویت آنالیتکس  Clarivate Analytics یا wos  کمیت تولید علم کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۵۲۱۸۳ مورد رسیده و  این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ کمیت تولید علم کشور در این پایگاه ۴۷۹۰۱ مورد بود.

وی افزود: بنابراین میزان رشد کشور در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۶ برابر با ۸٫۹ درصد است و از این حیث جمهوری اسلامی ایران در بین ۲۵ کشور برتر دنیا در رتبه نخست دنیا قرار دارد. کشورهای روسیه و چین با رشد ۶٫۷ درصدی  و ۴٫۳ درصدی در جایگاه های بعد قرار دارند.

 

 

دهقانی اظهار داشت: با توجه به آمار ثبت شده در پایگاه استنادی بین المللی WoS میزان تولید علم ایران در سال های ۲۰۱۳ ، ۲۰۱۴ ، ۲۰۱۵،  ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی به ترتیب ۳۰۹۴۷، ۳۱۴۱۰، ۳۳۹۳۱، ۴۰۷۳۶، ۴۷۹۰۱ و ۵۲۱۸۳  بوده است. بدین ترتیب میزان تولید علم کشور از ۳۰۹۴۷ در سال ۲۰۱۲ به  ۵۲۱۸۳ در سال ۲۰۱۷ یعنی بیش از ۱٫۶  برابر افزایش یافته است.

وی افزود: رشد تولید علم در سال ۲۰۱۷ نسبت به ۲۰۱۶  جمهوری اسلامی ایران در میان ۲۵ کشور برتر تولید کننده علم دنیا  در سال ۲۰۱۷ب رابر با۸٫۹  درصد بوده و در مقایسه با سایر کشورها در رتبه اول دنیا قرار گرفته است. بعد از ایران، کشور روسیه با ۶٫۷  درصد بیشترین رشد کمیت علم دنیا را داشته است. چین با ۴٫۳%  (چهار ممیز سه دهم درصد) در رتبه سوم و برزیل و سوییس هرکدام به ترتیب  با ۳٫۱ درصد و ۱٫۱ درصد  در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. برخی از کشورها در سال ۲۰۱۷ دارای رشد منفی هستند یعنی مدارک ثبت شده آنها در سال ۲۰۱۷ از سال قبل کمتر بوده است.

 

سرپرست ISC در ادامه گفت: همانطور که اشاره شد با توجه به آمار ثبت شده در پایگاه استنادی بین المللی WoS میزان تولید علم ایران در طول شش سال گذشته ( ۲۰۱۲-۲۰۱۷)  همواره روند صعودی داشته  به طوری که از ۳۰۹۴۷ در سال ۲۰۱۲ به  ۵۲۱۸۳ در سال ۲۰۱۷ یعنی بیش از ۱٫۶  برابر افزایش یافته است.  بر این اساس متوسط رشد سالانه  تولید علم در شش سال مورد نظر یعنی ( ۲۰۱۲-۲۰۱۷)  برابر با ۹٫۱ بوده است.

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد که میانگین  رشد تولید علم کشورهای برتر تولید کننده علم دنیا  در شش سال گذشته حداکثر ۱۳درصد بوده است. به طوری که کشور روسیه با میانگین ۱۳درصد، هندوستان با میانگین ۱۰٫۵ درصد و جمهوری اسلامی ایران با میانگین ۹٫۱  درصد به ترتیب رتبه های اول تا سوم را دارند. کشورهای چین و برزیل با  ۷٫۴   و  ۶٫۷  درصد رشد به ترتیب در جایگاه های  بعد قرار دارند.

 

 

دهقانی ادامه داد: رشد کمیت تولید علم یکی از عوامل توسعه علمی به حساب می آید، اما اگر این کمیت به سمت نیازهای کشور هدایت نشود نمی توان با قاطعیت در خصوص میزان ارزشمندی آن سخن گفت. سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری نیز بر بین المللی بودن علم تاکید دارند و به همین دلیل مرجعیت علم دنیا را مورد تاکید قرار داده اند. علم در بسیاری از ابعاد یک پدیده بین المللی است. با این نگاه، تولید علمی می تواند ارزش آفرین باشد که بتوان از آن در جهت بالندگی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی بهره جست.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها