- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

راه اندازی نخستین آزمایشگاه درهم تنیدگی کوانتومی خاورمیانه در ایران/ مخابرات امن با فناوری کوانتوم

آزمایشگاه فناوری کوانتوم در زمینه مخابرات امن در مرکز علوم و فنون لیزر ایران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران در مراسم رونمایی از آزمایشگاه درهم تنیدگی ذرات در مرکز علوم و فنون لیزر ایران گفت: از وظایف سازمان انرژی اتمی رصد کردن تحولات فناوری در جهان در حوزه های هسته ای است و یکی از فناوری هایی که دنیا به آن اخیرا توجه کرده، فناوری کوانتوم است که در سال های ۲۰۱۵ و ۱۶ اروپایی ها نقشه راه این فناوری را تدوین کردند.

وی با بیان اینکه ما فاصله ای با کشورهای پیشرفته نداریم، گفت: دو سال قبل برای ورود به حوزه فناوری کوانتوم دستورات لازم صادر شد.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: فناوری کوانتوم از پدیده هایی است که در سطح اتم و زیر اتم اتفاق می افتد و این پدیده با برداشت های امروز ما از مسائل طبیعی ناسازگار است.

معاون رییس جمهوری گفت: کلید ورود به این فناوری این است که ذرات ریز اتمی مثل الکترون ها و فوتون ها را از هم جدا می کنیم و فاصله ذرات هر چقدر باشد، هر اتفاقی بر روی یک ذره بیفتد، ذره دیگر در همان لحظه متوجه آن اتفاق می شود. بنابراین انتقال اطلاعات بین ذرات در زمانی صفر اتفاق می افتد، در صورتی که به طور معمول این فاصله باید با سرعت نور رخ دهد.

به گفته رییس سازمان انرژی اتمی برای ورود به این حوزه باید الکترون ها و فوتون ها را از یکدیگر جدا کرده و از آن بهره بردار کنیم و کلید این فناوری جداسازی ذرات است.
معاون رییس جمهوری یادآور شد: در بعد آزمایشگاهی فوتون های در هم تنیده را از هم جدا کرده ایم و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم فوتون ها را در فاصله ۷ کیلومتری قرار داده و اطلاعات را منتقل کنیم.
وی ادامه داد: حسن این تکنولوژی این است که انتقال اطلاعات احتیاج به رمزنگار ندارد و کسی نمی تواند به این اطلاعات ورود کند.
به گفته صالحی، چینی ها در استفاده از این تکنولوژی نخستین ماهواره را پرتاب کرده و توانستند در فاصله ۶۰۰ مایلی در هم تنیدگی را انجام دهند.
وی ادامه داد: علاوه بر این کاربرد دیگر این تکنولوژی در ماشین های محاسبات و کامپیوترها است. به طوری که در آینده می توانید روی کی لب تاب یک سوپر کامپیوتر داشته باشید.
رییس سازمان انرژی اتمی کاربرد دیگر این تکنولوژی را در حوزه حسگرها عنوان کرد و اظهار داشت: هر کشوری که بتواند در زمینه اندازه گیری دقیقتر عمل کند پیشرفت بیشتری دارد. برای مثال اگر جاذبه زمین با دقت اندازه گیری شود عملیات اکتشاف راحت تر انجام می شود.
به گفته صالحی کاربرد دیگر این تکنولوژی در حوزه شبیه سازی است به طوری که می توان اغلب پدیده های فیزیکی را شبیه سازی کرد.
وی ضمن قدردانی از متخصصان صنعت هسته ای، اظهار داشت: متخصصان سازمان توانستند نخستین آزمایشگاه در هم تنیدگی را ایجاد و فوتون ها را از هم جدا کنند و جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری اسلامی و شاید نخستین کشور در حال توسعه است که توانسته این کار را انجام دهد.
به گزارش ایرنا، نخستین آزمایشگاه در هم تنیدگی فتون ها امروز چهارشنبه با حضور علی اکبر صالحی، منصور غلامی وزیر علوم، سورنا ستاری، معان علمی و فناوری رییس جمهوری و معاونان سازمان انرژی اتمی در مرکز علوم و فنون لیزر ایران رونمایی شد.

انتهای پیام