- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

بی محلی پروژه های ملی به اطلاعات پایه زمین شناسی و خسارات فراوان به کشور!

معاون زمین‌شناسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در مراسم افتتاحیه سومین همایش تخصصی نقشه‌های زمین‌شناسی ، تهیه اطلاعات پایه در قالب نقشه‌های زمین‌شناسی را وظیفه اصلی این سازمان عنوان کرد .

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر علیرضا شهیدی در مراسم افتتاحیه سومین همایش تخصصی نقشه‌های زمین‌شناسی که همزمان با پنجاه و نهمین سالگرد این سازمان آغاز به کار کرد، تهیه اطلاعات پایه در قالب نقشه‌های زمین‌شناسی را به عنوان وظیفه اصلی این سازمان یاد کرد و گفت: ۲ مرداد  سال ۱۳۳۸  این سازمان با حمایت سازمان ملل  آغاز به کار کرد که برگزاری سومین همایش تخصصی نقشه‌های زمین‌شناسی همزمان با این مناسبت خالی از لطف نیست.

دکتر شهیدی، با بیان این‌که بدون نقشه‌های زمین‌شناسی مناسب امکان انجام درست طرح‌های عمرانی و صنعتی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با وجود همه تلاش‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برای تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی،  بسیاری از اطلاعات پایه در توسعه پروژه‌های ملی نادیده گرفته می‌شود و همین امر موجب ایجاد خسارات بسیار زیادی برای کشور می‌شود که نمونه بازر آن در سد گتوند وجود دارد.

وی با بیان این‌که تولید اطلاعات پایه کاربردی در دو معاونت زمین‌شناسی و اکتشاف  سازمان زمین شناسی در حال تهیه و تولید است، تصریح کرد: اکتشافات معدنی، تولید اطلاعات پایه وکاربردی، پژوهش‌های علوم‌زمین و مدیریت و انتشار اطلاعات از ارکان مهم در این بخش است و اطلاعات تهیه شده در اختیار علاقهمندان بخشهای مختلف قرار خواهد گرفت.

معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که اطلاعات پایه زمین‌شناسی در مباحث مختلف اکتشاف،  مخاطرات زمینشناختی، مکان‌یابی شهرهای جدید و توسعه صنعتی، خطوط انتقال انرژی و آب کاربرد دارد، افزود: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور همزمان با تهیه نقشه‌های یک دویست‌وپنجاه هزارم، تهیه نقشه‌های صد هزارم را نیز بر اساس نیاز موجود کشور نیز در دستور کار قرار دارد.

شهیدی از نقشه‌های یکصد هزارم به عنوان یکی از پرکاربردی‌ترین نقشه‌های موجود در کشور یاد کرد و گفت: این نقشه‌ها توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تهیه شده و تنها مناطق مرزی و کویری که اولویت سازمان نبوده تهیه نشده است.

به گفته وی، از سال ۸۳ سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بنا به نیازهای موجود در کشور تهیه نقشه‌های یک‌بیست‌وپنج‌هزارم کاربردی را در دستور کار خود قرار داد و تاکنون حدود ۲۵۰ نقشه به مرحله چاپ رسیده و همین تعداد هم در مرحله  ۱ تا ۹۹ درصد در حال تهیه و تکمیل است و از این پس بر اساس نیاز موجود نقشه‌ها تهیه خواهد شد.

معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‎که نقشه‌های یک‌بیست‌وپنج‌هزارم دارای ۱۶ برابر دقت در برابر نقشه‌های یکصد هزارم است، گفت:  این نقشه‌ها در ۶ لایه زمین‌شناسی،  اقتصادی، مهندسی، زیست‌محیطی، مخاطرات، آب و ژئومورفولوژی مهندسی تهیه میشود.

شهیدی با اشاره به این‌که مطالعات زمین‌شناسی دریایی و تولید اطلاعات پایه دریایی نیز در معاونت زمین‌شناسی این سازمان در حال انجام است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس اطلس رسوب‌شناسی و ژئوشیمی رسوبی خلیج‌فارس،  اطلس ویژگی‌های فیزیکوشیمیایی آب خلیج‌فارس، بررسی‌های رسوب‌شناسی و ژئوشیمی رسوبی ناحیه‌ای دریای کاسپین در محدوده آب‌های سرزمینی ایران، اطلس نقشه‌های رسوب‌شناسی دریایی در مقیاس یکصدهزارم، نقشه‌های ژئومورفولوژی نواحی ساحلی در مقیاس یکصدهزارم،  تلفیق نقشه‌های زمین‌شناسی و رسوب‌شناسی در پهنه‌های ساحلی،  اطلس نقشه‌های بررسی رسوبات تالاب‌های حاشیه دریاها و اطلس نقشه‌های بررسی رسوبات دریاچه‌های پشت سدها نیز تهیه شده است.

وی با اشاره به این‌که ما کشوری پرخطر به سر می‌بریم، بررسی مخاطرات زمین‌شناختی را ضروری عنوان کرد و گفت: بر همین اساس نقشه خطر سیلاب،  نقشه پهنه‌بندی خطر زمین‌لغزش،  نقشه لرزه زمین‌ساخت، نقشه احتمال خطر فرونشست زمین در آبخوان‌های آبرفتی و نقشه گسل‌های ایران در این سازمان تهیه شده است.

معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان اینکه از سال‌ها پیش موضوع پتانسیل‌یابی ژئوپارک‌های ایران در دستور کار این سازمان قرار دارد، تصریح کرد: نقشه‌های زمین‌شناسی مبنای مطالعات زمین گردشگری است و در حال حاضر۹۱ ژئوپارک در ۲۷ کشور جهان وجود دارد.

به گفته وی، چندی پیش ژئوپارک قشم به عنوان نخستین ژئوپارک بین‌المللی ایران از سوی یونسکو معرفی و ثبت شد.

شهیدی از نقشه زمین‌شناسی به عنوان کمک‌دهنده در برنامه‌ریزی و انجام بهینه طرح‌های مسیریابی جاده، خطوط انتقال نیرو، انرژی و آب یاد کرد و گفت: پروژه تهیه نقشه یکپارچه زمین‌شناسی کاربردی پهنه تهران در مقیاس یک‌بیست‌و‌پنج‌هزارم در قالب امضای تفاهم‌نامه با معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و همچنین مسیریابی تونل طویل ریلی البرز از تهرانپارس تا شهرستان نور طی همکاری با شورای اسلامی شهر و تهیه نقشه یک‌بیست‌وپنج‌هزارم نیز در حال انجام است.

وی بازنگری در نقشه‌های زمین‌شناسی با مقیاس یک‌بیست‌وپنج‌هزارم و یکصدهزارم، تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی با مقیاس یک پنجاه هزارم، تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی سه‌بُعدی برای ساری و قم را به عنوان برنامه‌های آتی معاونت زمین‌شناسی یاد کرد.

انتهای پیام