جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

همایش تخصصی نقشه‌های زمین‌شناسی آغاز شد/ تدوین نقشه راه توسعه معدن کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:40043
چهارشنبه، ۳ مرداد، ۱۳۹۷ | 12:26

همایش تخصصی نقشه‌های زمین‌شناسی آغاز شد/ تدوین نقشه راه توسعه معدن کشور

سومین همایش تخصصی نقشه‌های زمین‌شناسی همزمان با پنجاه و نهمین سالگرد  سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور آغاز به کار کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران در مراسم افتتاحیه این نشست تخصصی، دکتر راضیه لک، رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی به عنوان اولین ماموریت سازمان متبوع خود یاد کرد و ضمن تبریک  سالگرد تاسیس سازمان در دوم مرداد خاطرنشان کرد:  باید از پیشکسوتانی که سال‌ها در عرصه علوم‌ زمین و معدن این کشور گام برداشتند، تقدیر کرد زیرا بسیاری از اطلاعات و نقشه‌های زمین‌شناسی به مدد بسیاری از پیشکسوتان و بزرگان این عرصه تهیه شده است.

وی در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره وضعیت اعتباری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور برای تهیه نقشه‌ها پرداخت و گفت: در ابتدا نقشه‌های زمین‌شناسی از منابع اعتباری و در قالب بودجه‌های اختصاص یافته بسیار ناچیز جاری کشور تهیه می‌شد و زمین‌شناسان با همین اعتبارات ناچیز نقشه‌ها را تهیه می‌کردند.

به گفته لک در ادامه طرح زمین‌شناسی عمومی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور شکل گرفت که در قالب این طرح اعتبار خاصی برای این سازمان به‌منظور سرعت بخشیدن به تهیه نقشه‌های‌ زمین‌شناسی در نظر گرفته شد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور یادآور شد: اعتبار این طرح تا سه سال پیش به صورت افزایشی بود و هر سال افزایش می‌یافت تا این‌که از ۳ سال پیش اعتبار طرح کاهش یافت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به این نتیجه رسید که نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس یکصدهزارم و یک‌دویست‌وپنجاه‌هزارم تهیه شده و دیگر ضرورتی برای تامین اعتبار به منظور تهیه نقشه‌های یک‌بیست‌وپنج‌هزارم وجود ندارد و این نقشه‌ها بایستی موردی، موضوعی و بنا به درخواست و سفارش استان‌ها تهیه و تولید شود.

ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه، شاهکاری در تاریخ اعتبارات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد:در چنین شرایطی کار در عرصه زمین‌شناسی کشور قدری سخت خواهد بود و متاسفانه بودجه‌های موجود در طرح زمین‌شناسی عمومی کفاف هزینه‌های این بخش را نمی‌دهد.

 لک، ضمن اشاره به جزء ۴ بند پ ماده ۴۳ قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه کشور از آن به عنوان شاهکاری در تاریخ اعتبارات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برای رفع مشکلات بودجه‌ای یاد کرد و گفت: بر اساس این قانون اعتبارات لازم به منظور تکمیل نقشه‌های پایه زمین‌شناسی، شناسایی، پی‌جویی و اکتشاف عمومی کلیه ظرفیت‌های معدنی کشور بر مبنای درآمدهای حاصل از بخش معدن با رعایت ماده ۱۴ قانون معادن از محل حقوق دولتی کشور تامین خواهد شد.

 وی با بیان این‌که مقاومت‌های زیادی برای اختصاص این بودجه به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور وجود داشت، افزود: طی مذاکرات صورت گرفته با وزیر صنعت، معدن و تجارت اذعان کردیم در صورتیکه قانون برنامه ششم برای سازمان اعمال نشود این مجموعه از بین خواهد رفت که خوشبختانه با همکاری وزارتخانه موفق شدیم اعتبار مناسبی را از محل حقوق دولتی برای اولین بار برای سازمان جذب کنیم و توانستیم تجهیزات زمین‌شناسی را پس از سال‌ها برای مطالعات زمین‌شناسی، حفاری و اکتشافی در سازمان تهیه کنیم.

تدوین نقشه راه توسعه معدن، خبر خوش برای علوم‌زمین کشور

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در ادامه از تدوین نقشه راه توسعه معدن برای ۴ سال به عنوان خبر خوب دیگری یاد کرد و گفت: این نقشه راه با کمک اعضای فراکسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی، معاونان معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخش خصوصی، سازمان نظام مهندسی معدن، خانه معدن و نمایندگان دانشگاه‌ها تهیه شده که نقشه راه ۴ ساله توسعه معدن کشور را پیش‌روی قرار می‌دهد که در این طرح تعیین وظایف میان سازمان، ایمیدرو و معاونت معدنی وزارتخانه کاملا مشخص شد تا از اتلاف هزینه و موازی‌کاری جلوگیری شود که به زودی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت نهایی خواهد شد.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با وجود شرایط اقتصادی و سیاسی موجود در کشور فضای یاس و ناامیدی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور وجود ندارد و ما می‌توانیم با دریافت اعتبارات مورد نظر جهت قرارداد و همکاری با پیمانکاران بخش خصوصی در بیرون از سازمان در جهت توسعه این بخش گام برداریم.

یادآور می‌شود، سومین همایش تخصصی نقشه‌های زمین‌شناسی امروز ۲ مرداد با حضور جمعی از پیشکسوتان، مدیران و علاقه‌مندان عرصه علوم‌زمین و معدن در محل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور همزمان با دوم مرداد سالگرد تاسیس این سازمان با همکاری سازمان ملل در ۵۹ سال پیش آغاز به کار کرده است.

بر اساس این گزارش محورهای سومین همایش تخصصی نقشه‌های زمین‌شناسی؛ نقشه‌های زمین‌شناسی(ساختمانی، اقتصادی، مهندسی، شهری‌و…)، نقشه‌های زمین‌شناسی ۳ بُعدی، روش‌های نوین تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی (Digital Geology)، نقشه‌های زمین‌شناسی در اکتشاف، نقشه‌های زمین‌شناسی و آب‌های زیرزمینی و منابع کارستیک، نقشه‌های زمین‌شناسی بستر دریا، نقشه‌های زمین‌شناسی در تحلیل‌های زمین‌شناسی منطقه‌ای، نقشه‌های مکان‌یابی مناطق مستعد ژئوپارک، مدیریت داده‌ها، اطلاعات و دانش زمین‌شناسی حاصل از نقشه‌های زمین‌شناسی عنوان شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پیشکسوت هواشناسی هشدار داد: احتمال وقوع طوفانی بسیار عظیم در خلیج فارس

تهیه نقشه زمین‌شناسی یک‌ پنجاه‌هزارم شهر تهران با مدلسازی سه‏‌بُعدی

۳۰۰ دشت ایران به بحران فرو رفت!

دمای قله دماوند امسال به چند رسید؟/ نقشه آتشفشان دماوند، در دستان شهریور امسال

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها