- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ایران امسال میزبان بزرگترین گردهمایی دانشمندان یک درصد برتر جهان است

نخستین و بزرگترین گردهمایی دانشمندان یک درصد برتر ایران و جهان ۱۸ تا ۲۰ آبان ماه سال جاری (هشتم تا دهم نوامبر) در قالب «کنگره یوسرن» با حضور بیش از ۵۰۰ دانشمند، محقق و دانشجو از سراسر جهان و با سخنرانی «پروفسور جان گوردن» (John Bertrand Gurdon) برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۱۲ و کاشف سلول‌های بنیادی القایی و پروفسور لوئیس نیرنبرگ (Louis Nirenberg) برنده جایز آبل ۲۰۱۵ برگزار می‌شود.

 

به گزارش دیده‌بان علم ایران، USERN (شبکه جهانی آموزش و پژوهش علمی/ UNIVERSAL SCIENTIFIC EDUCATION & RESEARCH NETWORK ) دی ماه سال گذشته، به ابتکار دکتر نیما رضایی، دانشمند ایرانی حاضر در فهرست دانشمندان یک درصد برتر علوم پزشکی جهان و با همراهی تیمی از دانشجویان جوان علوم پزشکی، با هدف برداشتن مرزهای علمی، ایجاد و توسعه ارتباطات و تعاملات گسترده علمی بین محققان و بویژه دانشمندان سراسر دنیا در ۲۲ حوزه علمی پایه‌گذاری شد.

 

photo_2016-07-26_16-09-45

 

اینک با اعلام برگزاری نخستین کنگره «یوسرن» در آبان ماه امسال (نوامبر ۲۰۱۶)، که با محوریت «علم بدون مرز» برگزار می‌شود، می‌توان گفت ایران، بزودی نخستین کشور میزبان گردهمایی بزرگ دانشمندان یک درصد برتر جهان در تمام شاخه‌های علمی جهان خواهد شد.

دکتر صنم لادی سیدیان، دبیر اجرایی یوسرن، در نشست خبری این کنگره که روز سه‌شنبه در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد،  گفت: کنگره یوسرن که ایران نخستین میزبان آن خواهد بود ، سال ۲۰۱۷ در اوکراین،  ۲۰۱۸ در وین و ۲۰۱۹  احتمالا در فرانسه برگزار می‌شود اما برگزار کننده تمام دوره‌ها، یوسرن است.

وی تأکید کرد: مخاطبان این کنگره، عمومی هستند و کنگره محدود به مخاطبان پزشکی نیست.

 

usern6

سیدیان با اشاره به هزینه ثبت نام این کنگره گفت: ثبت‌نام برای دانشجویان با تخفیف صورت می‌گیرد و ثبت‌نام کنگره که در حال حاضر آغاز شده است،‌ به صورت آنلاین است.

سیدیان افزود: مهلت ثبت نام تا پایان ماه آگوست و ثبت نام از طریق Congress.usern.org امکانپذیر است.

دبیر اجرایی یوسرن گفت: سخنرانان این کنگره تماما از دانشمندان یک درصد برتر جهان و نوبلیست‌‌ها از جمله  برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۱۲ و کاشف سلول‌های بنیادی القایی و برنده جایز آبل  ۲۰۱۵ هستند.

 

دکتر نیما رضایی، مؤسس و رییس شبکه جهانی یوسرن نیز در ادامه به تشریح دستاوردهای ۷ ماهه این شبکه جهانی پرداخت.

 

یوسرن، خانه دوم دانشمندان برجسته جهان
 عضویت ۲ هزار محقق و دانشجو، ۱۶۰ دانشمند یک درصد برتر و ۱۱ برنده جایزه نوبل در «یوسرن»

وی، USERN را خانه دوم دانشمندان برتر جهان توصیف کرد و افزود: در این شبکه بزرگ دانشمندان می‌توانند فارغ از مرزهای جغرافیایی و قراردادی بین علوم، با همکاری یکدیگر  در مسیر پیشرفت علم جهانی که آثار آن برای همه انسانها در سراسر جهان باشد، گامهای موثری بردارند.

AAEAAQAAAAAAAAjTAAAAJDBlMjRiMGY4LTAwYTEtNDgwNi04NmJkLTkxZWZmNzEzMmQ1NQ

 

به گفته وی، شبکه جهانی «یوسرن» تاکنون با به عضویت درآوردن بیش از ۲۲۰۰ محقق و دانشجو ، ۱۶۰ دانشمند یک درصد برتر جهان و  ۱۱ برنده جایزه نوبل به عنوان اعضای مشورتی / Advisory board توانست در قالب بیش از  ۴۵ گروه تحقیقاتی از ۲۲ رشته علمی، گام بلندی در پیوند علمی و همکاری تحقیقاتی محققان و دانشمندان با یکدیگر بردارد.

یوسرن

 

اتصال جزایر علمی جهان با ایجاد شبکه یوسرن

دکتر رضایی تصریح کرد: شبکه UNIVERSAL SCIENTIFIC EDUCATION & RESEARCH NETWORK  (یوسرن) همچنین گامی مهم برای توسعه ارتباطات گسترده علمی به شمار می‌رود و نویدبخش روزی است که جهان شاهد خلاقیت‌های بسیار بیشتری از دانشمندان در سایه همکاری‌های آموزشی و پژوهشی باشد.

این دانشمند جوان ایران معتقد است شبکه یوسرن تلاشی مؤثر و آغازی امیدبخش، برای اتصال جزایر علمی جهان است چرا که زمینه را برای ارائه مقالات مشترک محققان فراهم آورده و توسعه علمی بهتری را برای کشورها به ویژه ایران که از کمبود شدید همکاری‌های علمی و تحقیقاتی رنج می‌برد، رقم خواهد زد.

 

usern 9

 

یوسرن معتبرترین شبکه مجازی علمی جهان
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که ایده «یوسرن« از دو سال پیش در ذهن وی شکل گرفته بود، گفت: با استقبال غیرقابل پیش بینی دانشمندان برتر جهان و نوبلیست‌ها از «یوسرن» خوشبختانه این شبکه، اکنون معتبرترین شبکه‌ مجازی علمی در جهان است که دانشمندان یک درصد برتر را به یک ارتباط بین‌المللی بی‌سابقه دعوت کرده و در خانه‌ «یوسرن» گرد هم آورده است.

معاون مرکز تحقیقات نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با توسعه این شبکه بزرگ علمی و آموزشی، خودنمایی‌های علمی، دیگر جایگاهی نداشته و هر دانشمندی همکاران تحقیقاتی بسیار زیادی در مقالات و تحقیقات خود خواهد داشت.

به گفته موسس «یوسرن»، این شبکه،‌ یکی از بهترین‌ راه‌های انجام پژوهش درست است و بویژه به محققان جوان تمامی رشته‌ها کمک خواهد کرد تا مسیر تحقیق را به درستی بپیمایند و به استادان و دانشمندان برجسته حوزه‌های تخصصی مورد نیاز خود به آسانی دسترسی داشته باشند.

 

یوسرن، بزرگترین دانشگاه مجازی جهان

سرپرست معاونت بین‌الملل دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، میزان پیشرفت علمی هر کشوری را تا حد زیادی متاثر از مقالات جمعی محققان آن کشور دانست و گفت: عضویت در شبکه «یوسرن» کمک به محققان جوان برای یافتن هویت علمی بهتر است.

دکتر رضایی همچنین اعلام کرد: بیش از ۶۰ مقاله با آدرس یوسرن به چاپ رسیده و می‌توان گفت یوسرن روزی بزرگترین دانشگاه مجازی جهان خواهد شد.

 

USERN2016Small

 

برگزاری سه نشست مشورتی کنگره «یوسرن» تا کنون

دکتر رضایی با اشاره به برگزاری سه نشست دوره‌ای مشورتی کنگره یوسرن با حضور دانشمندان یک درصد برتر جهان که تا کنون به ترتیب در تهران، ترکیه و تهران برگزار شده است، گفت: چهارمین نشست مشورتی نیز مرداد ماه سال جاری در دانشگاه هاروارد آمریکا برگزار می‌شود.

وی با اشاره به این که نشست‌های مشورتی بسیار موثر هستند و در نشست مشورتی یوسرن در تهران ۳۰ دانشمند، در ترکیه ۵۰ دانشمند یک درصد برتر از ۲۰ کشور جهان و در نشست سوم در تهران ۵۰ تا ۶۰ دانشمند حضور داشتند گفت: در نشست سوم که در تهران برگزار شد، مباحث جلسه تماما به زبان انگلیسی بود و این نشان می‌داد، دانشمندان یک درصد برتر کشورهای دیگر حضور بیشتری دارند.

دانشمند ایرانی یک درصد برتر علوم پزشکی، خاطرنشان کرد: طی این نشست‌ها از همفکری دانشمندان درباره مسائل جاری علم، علم بدون مرز و نیز برگزاری بهتر کنگره یوسرن بهره‌مند می‌شویم.

۱۳۲۵۶۸۶۹_۵۴۸۸۶۲۰۱۱۹۵۰۴۳۸_۵۱۶۳۱۱۷۲۲_n

 

ارتباط یوسرن با ۱۰۰ برنده جایزه نوبل تا کنون/برگزاری ۸ سخنرانی علمی

وی در خصوص دیگر دستاوردهای شبکه جهانی یوسرن گفت: این شبکه تا کنون با ۵۰۰ دانشمند یک درصد برتر خارجی که لزوما عضو شبکه نیستند، از جمله ۱۰۰ برنده جایزه نوبل ارتباط دارد و با دعوت از محققان برجسته دنیا تا کنون ۸ سخنرانی در موضوعات عمومی علمی برگزار کرده است.

 

ایجاد ۹ دفتر یوسرن در داخل و خارج از کشور و امضای ۱۲ تفاهم‌نامه با مراکز علمی

دکتر رضایی همچنین به تفاهم‌نامه‌های امضا شده توسط یوسرن با دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان اشاره کرد و گفت: تا کنون ۱۲ تفاهم‌نامه بین یوسرن و مراکز علمی در ایران و جهان به امضا رسیده که حاصل آن، تبادل استاد و دانشجو، ایجاد فرصت مطالعاتی برای محققان، همکاری‌های مشترک علمی، اعزام گروه‌های تحقیقاتی، ایجاد دفاتر یوسرن در چندین دانشگاه‌ جهان بوده است به طوری که یوسرن هم اکنون دارای ۹ دفتر در داخل و خارج از کشور است.

۱۳۱۸۷۹۸۰_۱۰۲۵۵۶۶۵۴۴۲۰۴۳۷۶_۱۸۶۴۱۷۳۷۸۸_n

شرایط عضویت محققان و دانشمندان در شبکه جهانی یوسرن

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، همچنین با اشاره به عضویت ۱۵۰۰ محقق و دانشمند در شبکه بزرگ یوسرن، درباره شرایط و نحوه عضویت در این شبکه گفت: محققان تمام رشته‌ها می‌توانند به طور رایگان و بدون شرایط خاصی عضو شبکه جهانی یوسرن شوند اما برای فعالیت در گروه‌های تحقیقاتی داخل شبکه که شامل ۴۵ گروه آموزشی و تحقیقاتی است، متقاضیان باید نسبت به ثبت‌نام و ارائه پروپوزال گروه تحقیقاتی خود اقدام کرده و پس از تصویب آن توسط یکی از دانشمندان یک درصد برتر جهان که حاضر در گروه‌های فعال علمی است، به عضویت این گروه‌ها درآیند.

 

 

۱۳۲۵۶۸۶۹_۵۴۸۸۶۲۰۱۱۹۵۰۴۳۸_۵۱۶۳۱۱۷۲۲_n

۶۰ درصد رهبران گروه‌های تحقیقاتی دانشمندان خارجی و ۴۰ درصد داخلی هستند

دکتر رضایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۶۰ درصد رهبران گروه‌های تحقیقاتی در شبکه یوسرن، دانشمندان یک درصد برتر خارج و ۴۰ درصد از دانشمندان یک درصد برتر داخل هستند.

وی گفت: تعداد اعضای برخی گروه‌های تحقیقاتی حتی به دو هزار نفر هم می‌رسد که ممکن است لزوما همه آنها عضو شبکه یوسرن  نباشند، ولی با هم تعاملات تحقیقاتی بسیاری دارند.

موسس یوسرن، ثمره فعالیت در گروه‌های تحقیقاتی یوسرن برای محققان را ارتقای سابقه تحقیقاتی آنها و نیز آموزش‌پذیری بهتر در کارهای تحقیقاتی دانست.

رضایی تصریح کرد: یوسرن همچنین گروه‌های تحقیقاتی برتر را نیز معرفی خواهد کرد.

 

۱۴۵۴۷۶۴۷۵۴۰۲۹_۰۱۱

 

اعطای جایزه بزرگ علمی «یوسرن» به منتخبان برندگان نوبل

به گزارش دیده‌بان علم ایران، پایه‌گذاری جایزه علمی «یوسرن» ویژه محققان جوان زیر ۴۰ سال ۲۲ رشته علمی در سراسر جهان، در کنار ایجاد این شبکه جهانی نیز ابتکار دیگری بوده که همزمان با این رویداد مهم علمی توسط دکتر نیما رضایی در ایران شکل گرفته است.

موسس «یوسرن»، درباره جایزه شبکه جهانی آموزش و پژوهش علمی (USERN) نیز گفت: این جایزه به صورت سالانه برای هر پیشرفت نوین یا موفقیت در پژوهش‌های علمی در پنج رشته علمی از جمله علوم پزشکی، علوم زیستی، علوم صوری، علوم فیزیک و علوم اجتماعی به دانشمندان جوان یا محققان کمتر از ۴۰ سال جهان اعطا می‌شود.

دکتر رضایی با اشاره به این که جایزه ۱۰ هزار دلاری یوسرن شامل ۵ هزار دلار جایزه نقدی و ۵ هزار دلار غیرنقدی است، در عین حال این جایزه را یک برند علمی برای محققان دانست و گفت: جایزه یوسرن  اگرچه ممکن است سطح بالای مالی نداشته باشد،‌ اما از نظر علمی سطح بسیار بالایی دارد  و آثار علمی و تحقیقاتی برگزیده برای دریافت جایزه یوسرن، توسط دانشمندان یک درصد برتر و نوبلیست‌ها تایید شده‌اند که این موفقیت بزرگی برای یک محقق جوان است.

 

usern3

 

حضور ۱۱ برنده نوبل در کمیته داوری جایزه بین‌المللی «یوسرن»

به گفته موسس یوسرن، ۱۱ برنده نوبل عضو کمیته داوری جایزه یوسرن هستند و این جایزه ۵ برنده در ۵ شاخه علمی خواهد داشت.

نکته‌ای که این دانشمند ایرانی، درباره جایزه یوسرن بدان اشاره کرد آن بود که مقامات دولتی نمی‌توانند برنده این جایزه باشند.

 

معرفی ۵۵۰ محقق به کمیته داوری جایزه یوسرن تا کنون

دکتر رضایی اعلام کرد: تا کنون بیش از  ۵۵۰ محقق جوان زیر ۴۰ سال برای دریافت جایزه نوبل به کمیته داوری معرفی شده‌اند که از این مجموع ۴۶ نفر به مرحله دوم داوری راه یافته‌اند. این جایزه ۲۰ آبان ماه (۱۰ نوامبر) سال جاری همزمان با «روز جهانی علم برای صلح و توسعه»، به ۵ برگزیده نهایی اعطا خواهد شد.

وی همچنین گفت: از مجموع ۴۶ محققی که وارد مرحله دوم داوری شده‌اند ،‌۱۰ نفر ایرانی هستند.

 

۱۷۱

 

رونمایی از اساسنامه یوسرن

دکتر رضایی همچنین از رونمایی از اساسنامه یوسرن در کنگره نخست خبر داد و گفت: این اساسنامه که شامل فعالیتها، اهداف و خطوط قرمز یوسرن است باید به امضای ۱۰۰ دانشمند برسد که تا کنون ۶۰ دانشمند آن را امضا کرده‌اند.

ایجاد شاخص index آموزشی برای استادان

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تعریف شاخص index آموزشی برای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها که کار تحقیقاتی انجام نمی‌دهند را یکی دیگر از ابتکارات شبکه «یوسرن» برشمرد.

این دانشمند علوم پزشکی گفت: چنانچه می‌دانیم، ارزش تحقیقات و مقالات در دنیا تا  حد زیادی به میزان  h-index است. (عددی که می‌کوشد بهره‌وری و تأثیرگذاری علمی دانشمندان را به صورت کیفی نمایش دهد و با در نظر گرفتن تعداد مقالات پر استناد افراد و تعداد دفعات استناد شدن آن مقالات توسط دیگران محاسبه می‌شود). گاهی استادانی که در دانشگاه‌ها به کار آموزش و نه تحقیق و پژوهش مشغولند، حتی با وجود خدمات بسیار ارزنده و طولانی مدت آموزشی و تربیت دانشجویانی که روزی جزو دانشمندان برجسته در جهان می‌شوند، در فهرست دانشمندان یک درصد برتر جهان قرار نمی‌گیرند.

 

nima

 

دکتر رضایی گفت: شبکه «یوسرن» در پی آن است که برای نخستین بار شاخص ایندکس آموزشی استادان دانشگاه‌ها را ایجاد کرده و بر اساس این شاخص استادانی که بیشترین و تاثیرگذارترین دانشجویان حوزه تخصصی خود را تربیت کرده باشند، به عنوان یک درصد برتر در شاخص ایندکس آموزشی معرفی شوند.

به گفته این متخصص ایمونولوژی ، این شاخص سبب خواهد شد که هیچ استادی به رقابت با دانشجویان خود در حیطه علمی نپردازد و تمام تجارب مهم و ارزنده استادان دانشگاه‌ها با انگیزه بیشتری در اختیار دانشجویان جوان قرار گیرد.

 

c7b21f07-c9da-4da6-a056-47670007ab4e

 

تبادل استاد و دانشجو

دکتر رضایی یکی از برنامه‌ها برای شناساندن شبکه «یوسرن» به جهانیان را تبادل استاد و دانشجو در قالب این شبکه دانست و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام آمادگی کرده است در این زمینه حمایتهای لازم را انجام دهد؛ زیرا با تبادل دانشجویان و اساتید بین کشورها علاوه بر شناساندن بهتر شبکه «یوسرن» ، فرصت حضور افراد علمی فعال در این شبکه بیشتر می‌شود.

استقلال مالی شبکه «یوسرن» از بودجه‌های دولتی

پایه‌گذار شبکه «یوسرن» همچنین درباره بودجه‌های حمایتی این اقدام ارزشمند علمی گفت: برای این پروژه بزرگ تا کنون ریالی بودجه دولتی دریافت نکرده‌ایم؛ اما انتظار می‌رود که دانشگاه‌ها و نهادهای مختلتف دولتی و خصوصی حمایت‌های لازم دیگر را انجام دهد.

وی در عین حال گفت: انتظار می‌رفت ارگانهای دولتی و بخش خصوصی از شبکه یوسرن حمایت مالی کنند که متاسفانه این حمایتها در حد انتظار نبوده است.

 

usern2

 

یوسرن ، غیرانتفاعی می‌ماند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که «یوسرن» از هیچ ارگان سیاسی و نظامی حمایت نخواهد کرد‌، تاکید کرد: شبکه گسترده «یوسرن» تا پایان غیرانتفاعی خواهد ماند و از ابتدا وقف علم بوده و تا آخر نیز تنها اهداف علمی را دنبال خواهد کرد.

نگاهی به سایر اهداف یوسرن

به گزارش دیده‌بان علم ایران، ماهیت و محتوای اصلی USERN  علاوه بر ایجاد تعاملات علمی بین دانشمندان سراسر جهان، همچنین طراحی برنامه‌های آموزشی در زمینه‌ها و سطوح مختلف ، انجام پروژه‌های تحقیقاتی مانند مقالات، کتب یا ثبت اختراعات به عنوان ماحصل اصلی و ارائه یک محیط علمی اخلاقی برای دانشمندان و محققان است و برای پیشرفت اخلاقی و حرفه‌ای پژوهش‌های علمی و آموزشی و به تبع آن پیشرفت علم برای مقاصد غیر نظامی و منفعت عمومی پایه‌گذاری شده است.

 

۷

اعتبارسنجی و کمک به بهبود ایده‌های علمی، امکانات، منابع انسانی ، مالی و آموزشی و تعیین اعتبار علمی، بهبود سیاستگذاری در علم، تعریف یک شاخه علمی در USERN، ارائه منابع مالی برای توسعه علم، ایجاد ارتباط بین زمینه‌های مختلف علمی و انجام پروژه‌های علمی بین رشته‌های مختلف، ایجاد ارتباطات بین‌المللی بین دانشمندان ارشد و دانشمندان جوان و طراحی شجره‌نامه علمی هر دانشمند، ایجاد دفاتری در سراسر جهان، سازماندهی جلسات در شاخه‌های مختلف علوم، تاسیس مجله USERN و چاپ و نشر و حمایت از آثار علمی از جمله اهداف تاسیس این شبکه جهانی آموزش و پژوهش علمی است و تمام اینها، امروزه برای پویایی و جهانی شدن علم و بویژه علم ایران بسیار حائز اهمیت هستند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر نیما رضایی ،عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، سرپرست معاونت بین‌الملل دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نقص ایمنی، مدیر سابق بیمارستان مرکز طبی کودکان، متخصص ایمونولوژی و فلوشیپ ایمونولوژی بالینی و پیوند مغز استخوان، نویسنده ۵۰۰ مقاله با اچ ایندکس ۴۱‌، نویسنده ۸ جلد کتاب مرجع در حوزه ایمونولوژی به زبان انگلیسی و منتشر شده توسط انتشارات اسپرینگر ، ارائه دهنده بیش از ۳۵۰ مقاله در کنگره‌های داخلی و خارجی، برنده جایزه پژوهشگر برتر در جشنواره رازی در دوره‌های سیزدهم و چهاردهم، برگزیده جایزه «پژوهشگر جوان» در جشنواره ابن‌سینا،‌برنده جایزه بین‌المللی «پژوهشگر جوان»‌ آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا در سال  ۲۰۱۴ و عضو هیات تحریریه و مشاور سردبیر بیش از ۳۰ مجله داخلی و خارجی است.

Dr Nima Rezaei

 

وی در آزمون سراسری سال ۷۳ در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شد و پس از پایان تحصیل در پزشکی عمومی، به تحصیل در رشته پزشکی مولکولی و ژنتیک در دانشگاه شفیلد انگلستان پرداخت و موفق به اخذ فوق لیسانس و نیز دکتری تخصصی (PhD) ایمونولوژی بالینی و ژنتیک انسانی شد. سپس در دانشگاه نیوکاسل، فلوشیپ ایمونولوژی بالینی اطفال و پیوند مغز استخوان اطفال را گذراند و پس از بازگشت به وطن در همین تخصص مشغول به فعالیت شد و در ادامه، با ابتکاری تحسین‌برانگیز شبکه جهانی یوسرن را پایه‌گذاری کرد و به گفته خود، به آرزویش در پیوند جزایر علمی جهان به یکدیگر رسید.

 

انتهای پیام