- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ساخت پهپاد شکارچی پرنده‌ها و ریزپهپادهای مزاحم در کشور

محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید پهپاد عمود پرواز با قابلیت شکار پرنده‌ها و ریزپهپادهای مزاحم در فضای شهری شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران به نقل از روابط عمومی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا)، این پهپاد که با تسهیلات صندوق ساخته شده قادر است، پرنده‌ها و ریزپهپادها را در فضای شهری مورد هدف قرار می‌دهد.

مداومت پروازی این پهپاد حدود ۳۰ دقیقه و وزن کل آن ۱۵ کیلوگرم است. علاوه بر این، این پرنده بدون سرنشین توانایی حمل بار تا وزن سه کیلوگرم را داشته و همچنین، در پردازش تصویر اگر هدف را پیدا کند در فاصله ۱۰ متری به‌راحتی می‌تواند آن را موردهدف قرار دهد.

تصویربرداری در پروژه‌های سینمایی، کنترل ترافیک شهرها، سم‌پاشی و تصویربرداری در عرصه کشاورزی، حمل و جابه‌جایی بار سبک برای مناطق صعب‌العبور، آموزش خلبانی، زمینه‌های تفریحی و همچنین تصویربرداری و مراقبت از مرزها از قابلیت‌های این طرح است.

این پهپاد در حقیقت یک مولتی روتور است که هشت موتور دارد و در حوزه مولتی روتور در زمره پهپادهای سنگین‌وزن و بزرگ است.

صحا بدون اعلام نام این شرکت به نقل از شرکت سازنده، هدف از طراحی این پهپاد را شناسایی و هدف‌گیری پهپادهای مزاحم بر روی زمین‌های کشاورزی و یا پرندگان و حیواناتی که برای مناطق حساس مزاحمت ایجاد می‌کنند، عنوان کرده است.

نصب دوربین فیلمبرداری با کیفیت بالا و دوربین‌های حرارتی بر روی این پهپاد میسر بوده و همچنین، دستگاه پرتاب تور هم روی این پهپاد نصب می‌شود که با شلیک تور و پردازش تصویر به سمت هدف حرکت آن را شناسایی کرده و به‌وسیله اپراتور تور به سمت هدف شلیک می‌شود و هدف را مهار می‌کند.

صحا به نقل از مدیرعامل شرکت سازنده محصول که هویت وی نیز ذکر نشده است! آورده است: ما قبلاً در پروژه‌های دیگر هم با صحا همکاری داشتیم که خیلی به ما کمک کرده بودند، در این پروژه هم با سرعت سرمایه اولیه را در اختیار ما گذاشتند. نکته‌ای که وجود دارد  این که مبلغی که در اختیار شرکت گذاشتند در مقایسه با درخواستی که داده بودیم کم بود و این انتقاد وارد است که مبلغ تسهیلات نسبت به هزینه کلی که برای اجرای طرح‌ها می‌شود کم است؛ اما به هرحال چون سود پایینی دارد، راهگشا است.

انتهای پیام