پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

بهینه‌سازی سیستم سرمایش خورشیدی توسط پژوهشگران علوم و تحقیقات

نسخه قابل پرینت
کد خبر:39900
شنبه، ۳۰ تیر، ۱۳۹۷ | 10:36

بهینه‌سازی سیستم سرمایش خورشیدی توسط پژوهشگران علوم و تحقیقات

سیستم کنترل سرمایش خورشیدی واحد علوم و تحقیقات توسط دانشجوی این واحد بهینه‌سازی شد .

به گزارش دیده بان علم ایران امیرحسین مقدس دانشجوی رشته مهندسی مکانیک این واحد دانشگاهی گفت: فرآیند بهینه‌سازی صورت گرفته در سیستم سرمایش خورشیدی واحد علوم و تحقیقات با طراحی و ساخت سیستم کنترلی با قابلیت برنامه‌ریزی و انعطاف حرکتی انجام شد.

وی هدف نخست خود از این بهینه‌سازی را ردیابی دقیق‌تر نور خورشید برای جذب بیشترین انرژی بیان کرد و افزود: هدف دیگری که در این بهینه‌سازی مدنظر بود، امکان برنامه‌ریزی سیستم سرمایش خورشیدی است، به نحوی که بتوان در مواقعی که نور خورشید تابش مناسبی ندارد مانند زمان وقوع مه و یا ابری بودن آسمان، سیستم را بصورت خودکار خاموش کند.
مقدس ادامه داد: در این بهینه‌سازی صورت گرفته، امکان ردیابی دقیق‌تر نور خورشید توسط فرمان فتوسل‌های نصب شده با توجه به هدف و خواسته بهره‌بردار، فراهم شده است.
وی با بیان اینکه هزینه سیستم کنترلی جدید پایین‌تر از نمونه قبلی بکارگرفته شده در سیستم سرمایش خورشیدی واحد علوم و تحقیقات است، تصریح کرد: این بهینه‌سازی ۱۵ درصد نسبت به نمونه قبلی عملکرد بهتری دارد. به عبارت دیگر به میزان حدود ۱۵ درصد مصرف برق را در سیستم سرمایشی کاهش داده و تا حدود ۲ درجه سلسیوس موجب افزایش سرمایش یخچال شده است.
سیستم سرمایش خورشیدی واحد علوم و تحقیقات با هدف تأمین انرژی سرمایشی کل واحد در گام نخست و همچنین کمک به تأمین انرژی سرمایشی در کشور از طریق انرژی خورشیدی، در فروردین ۹۷، با طراحی و ساخت تمامی تجهیزات آن توسط محققان واحد علوم و تحقیقات بصورت نیمه صنعتی در این واحد دانشگاهی نصب و راه‌اندازی شده است.
دکتر حمید سلیمانی‌مهر عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات در این باره بیان کرد: گرم شدن هوا، و محدود بودن ظرفیت نیروگاه‌های کشور برای تولید برق، اهمیت تبدیل انرژی خورشیدی به سرمایش را برای همگان مشخص کرده است، از این رو در گروه مهندسی مکانیک – ساخت و تولید در حال بهبود عملکرد و کاهش هزینه‌های سیستم هستیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تعیین بهترین گونه سنگی مخزنی در میدان نفتی سروک توسط محققان ایرانی

بهبود عملکرد جسمانی ورزشکاران با طراحی دستگاه دروازه‌های هوشمند

ساخت دستکش لرزش گیر برای مبتلایان پارکینسون در کشور

ساخت دستگاه فورس اسپینینگ با قابلیت تولید نانو الیاف در زمان کم و حجم بسیار بالا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها