پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

طلایی ترین استانهای ایران کدامند؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:39808
سه شنبه، ۲۶ تیر، ۱۳۹۷ | 10:16

طلایی ترین استانهای ایران کدامند؟

۴۲ درصد از ذخایر طلای کشور در استان آذربایجان شرقی، ۱۶ درصد در آذربایجان‌غربی، ۲۰ درصد در کردستان و ۲۲ درصد در سایر استانها پراکنده شده است که این آمار نقشه راه اکتشافی در این استانها را به خوبی مشخص می‌سازد.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر راضیه لک رئیس این سازمان که در همایش روز صنعت و معدن استان آذربایجان غربی در جمع صنعت گران و معدن کاران، مسئولان استانی و استاندار آذربایجان غربی سخن می‌گفت با اعلام آمار فوق، پتانسیل این استان را در کشف ذخایر فلزی و غیر فلزی به خصوص طلا، تیتانیوم و زرنیخ بسیار بالا عنوان و تاکید کرد: مطالعات زمین‌شناختی و اکتشافی انجام نشده زیادی در این استان وجود دارد که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، این استان رتبه دهم در تولید ارزش افزوده بخش معدن در کشور را داراست؛ اما در بخش بهره‌وری عوامل تولید در بخش معدن، رتبه مناسبی ندارد که این امر  تمهیدات بیشتری را می‌طلبد.

دکتر راضیه لک، منشورهای بازالتی، گدازه‌های طنابی ماکو، کوه و چشمه زندان سلیمان، آبشار سلماس، چشمه آبگرم فیترچه، غار سهولان را از پدیده‌های زیبا و شگفت‌انگیز ژئوتوریسمی این استان دانست که میتواند به پتانسیل قوی برای گردشگری تبدیل شود و اعلام کرد که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور آمادگی کامل برای مطالعه و پتانسیل‌یابی پدیده‌های گردشگری را دارد.

وی استان آذربایجان غربی یکی از استانهای پرخطر در حیطه مخاطرات زمین‌شناسی مانند سیل، گردوغبار و زمین‌لغزش دانست و گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور مطالعات زیست‌محیطی و پهنه‌های خطرپذیری را در این استان آغاز کرده و در حال حاضر مشغول تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی و زیست‌محیطی منطقه سبلوانا جهت احداث شهرکی در این منطقه است.

رئئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در ادامه خبر داد:  نقشه راه علوم زمین و معدن این استان با تکیه بر معرفی پتانسیل های معدنی و زمین شناسی استان از سوی سازمان زمین‌شناسی تهیه شده که به‌صورت رایگان دراختیار همگان قرار خواهد گرفت.

دکتر لک، پوشش استان با داده‌های ژئوفیزیک هوایی،  پوشش سراسری نقشه‌های زمین شناسی و  ژئوشیمیایی، پتانسبل‌یابی ذخایر فلزی در شمال و جنوب استان و پهنه‌بندی پتانسیل کارست آذربایجان غربی را از برنامه‌های در دست اقدام سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در مرکز ارومیه نام برد.

وی ضمن اشاره به اهمیت مطالعات آبهای کارستی با توجه به وضعیت کشور و مطالعات سازمان متبوعش گفت: در  پروژه مذکور پس از استخراج لایه نهایی پهنه­بندی کارست استان و اولویت بندی مناطق و شناسایی محدوده­های مستعد، برگه­های سیلوانا، دوستان، سرو، اشنویه، نقده، مهاباد مورد بازدید صحرایی قرار گرفت و برداشت‌های مورد نیاز انجام و نتایج آن در قالب گزارش ارائه شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پیشکسوت هواشناسی هشدار داد: احتمال وقوع طوفانی بسیار عظیم در خلیج فارس

۳۰۰ دشت ایران به بحران فرو رفت!

همایش تخصصی نقشه‌های زمین‌شناسی آغاز شد/ تدوین نقشه راه توسعه معدن کشور

ادامه دریاخوری های امارات در خلیج فارس!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها