پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

اندازه گیری اکسیژن مریخ در رصدخانه هوایی ناسا

نسخه قابل پرینت
کد خبر:398
پنج شنبه، ۳۰ اردیبهشت، ۱۳۹۵ | 18:04

اندازه گیری اکسیژن مریخ در رصدخانه هوایی ناسا

تلسکوپ هوابرد سوفیا (SOFIA) مقدار اکسیژن تک اتمی مریخ را اندازه گرفت.

به گزارش دیده بان علم ایران، اولین اندازه‌گیری مشابه ۴۰ سال قبل اتفاق افتاده بود اما اکنون به کمک سوفیا یک راه جدید برای زیرنظرگرفتن عناصر حیاتی مریخ و همچنین به دست آوردن اطلاعات بیشتر برای محاسبه تاثیرات اتم اکسیژن روی سطح سیاره فراهم شده است.
مأموریت های مارینر و وایکینگ در سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ نتایجی از اندازه‌گیری مقدار اکسیژن تک اتمی مریخ به زمین فرستادند، اما این اولین آشکارسازی این‌گونه اتم‌ها از راه دور است که از طریق هواپیما-تلسکوپ سوفیا (رصدخانه استراتوسفری نجوم فروسرخ، که ناسا آن را با کمک سازمان فضایی آلمان راه اندازی کرد) انجام شده است.
محققان این پروژه اعلام کرده‌اند که باید به دنبال قطعات گم شده پازل فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی در اتمسفر مریخ باشند. اکسیژن عنصر بسیار مهمی است، زیرا مانند عنصر فعال‌سازی واکنش‌ها عمل می‌کند؛ به طور مثال در تشکیل ازون نقش دارد و بسیاری از فرآیندهای شیمیایی دیگر را سرعت می‌بخشد.
محققان پروژه بیشتر بر روی اکسیژن تک اتمی تأکید دارند، O2 برای نفس کشیدن بشر مورد نیاز است اما این اکسیژن تک اتمی است که با بسیاری از اتم‌ها خیلی راحت تر از O2 واکنش نشان می‌دهد. این بدین معنی است که اکسیژن اتمی برای مدت زیادی در اتمسفر باقی نمی‌ماند و این مسئله باعث می‌شود اندازه‌گیری مقدار دقیق آن در اتمسفر مریخ مشکل باشد.

به نوشته تارنمای مجله نجوم، سوفیا مقدار اکسیژن تک اتمی در اتمسفر مریخ را ازطریق گیرنده‌ آلمانی ستاره‌شناسی در فرکانس‌های محدوده تراهرتز (GREAT) انجام داده است، این وسیله این مزیت را دارد که در هنگام اندازه‌گیری‌ها بسیار بالاتر از اتمسفر زمین حرکت کند.
تیم تحقیقاتی از یک حس‌گر بسیارحساس به طول موج های فروسرخِ منتشر شونده از اکسیژن تک اتمی استفاده کرده است. دانشمندان دریافتند که به طور کلی مقدار عناصر موجود دراتمسفر نصف پیش‌بینی‌هایی است که در مدل‌ها انجام شده است. اکسیژن اتمی بر روی سطح مریخ زمانی تولید می‌شود که تابش‌های فرابنفش به H2O در سطح مریخ برخورد کند، که باعث آزاد شدن یک اکسیژن و انتشار آن در فضا می‌شود. البته این اکسیژن خیلی سریع به اتم‌هایی که با آن‌ها روبرو می‌شود می‌پیوندد و اگر به O2 برخورد کند واکنش آن‌ها منجر به تولید ازون می‌شود که سیاره را از تابش‌های مضر فرابنفش خورشید در امان نگه می‌دارد. به خاطر طبیعت بسیار واکنش‌پذیر اکسیژن تک اتمی فهمیدن دقیق سطح آن و نیز ازون در اتمسفر مریخ بسیار حیاتی است، چون این مساله احتمال دارد مشخص کننده این باشد که مریخ تا چه حد امکان میزبانی حیات میکروبی زیر سطحی دارد؟
این پرواز سوفیا فقط به منظور اندازه‌گیری اکسیژن تک اتمی مریخ بوده است اما چند ماه قبل سوفیا مقدار متان مریخ را نیز اندازه‌گیری کرده است، گازی که اگر در مناطق غیر آتشفشانی سر و کله اش پیدا شود ممکن است اشاره به وجود حیات داشته باشد؛ نتایج این اندازه‌گیری‌ها در یک سال آینده منتشر خواهد شد

مطالب مرتبط

محقق ایرانی ناسا، فضانورد ماموریت شبیه‌سازی سفر به مریخ

بازتاب درگذشت فیروز نادری در روزنامه های بزرگ آمریکا

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

مشارکت محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در طرح رصد بین‌المللی دارت ناسا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها