پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

در دانشگاه تبریز محقق شد: حذف فلزات سنگین آب به روش نوین کاویتاسیون پلاسمایی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:39791
دوشنبه، ۲۵ تیر، ۱۳۹۷ | 10:42

در دانشگاه تبریز محقق شد: حذف فلزات سنگین آب به روش نوین کاویتاسیون پلاسمایی

پروژه تحقیقاتی پژوهشگران دانشگاه تبریز با راه‌اندازی در نخستین واحد صنعتی تصفیه آب به روش نوین کاویتاسیون پلاسمایی، تجاری‌سازی شد.
به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر اصغر عسگری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در این خصوص اظهار داشت: این پروژه تحقیقاتی با عنوان ” راه‌اندازی سیستم حذف فلزات سنگین با ظرفیت ۱۰ لیتر بر ثانیه به روش کاویتاسیون پلاسمایی” در نخستین واحد صنعتی تصفیه آب به روش نوین کاویتاسیون پلاسمایی استان آذربایجان شرقی مورد بهره برداری قرار گرفت.
وی افزود: این سیستم فلزات سنگین موجود در آب را بیش از ۹۰% حذف کرده و به حد استاندارد جهانی می‌رساند. همچنین بیش از ۹۹ درصد میکرو ارگانیسم‌های موجود در آب را حذف کرده و بوی نامطبوع آب را به طور کامل از بین می برد.
عسگری خاطرنشان کرد: این سیستم برای حذف فلزات سنگین تنها نیاز به ۵۰۰ وات انرژی به ازای هر مترمکعب آب دارد و به علت عدم استفاده از مواد جاذبی نظیر انواع فیلترها، هیچ‌گونه مواد آلوده جانبی تولید نمی کند. همچنین هزینه تمام شده حذف فلزات سنگین با کمک این روش ۵ تا ۱۰ برابر کمتر از روش های موجود است.
وی با تاکید به اینکه زمان کوتاه تصفیه، هزینه بسیار پایین راه اندازی و نگهداری، قابلیت اطمینان بالا، مصرف انرژی بسیار پایین، عدم استفاده از هرگونه مواد شیمیایی و فناوری و کاملاً بومی از مزایای فنی و اقتصادی این طرح است، تصریح کرد: فضای بسیار کم برای نصب سیستم، کاهشOD ، BOD و نرمال سازی pH آب و پساب از دیگر مزایای روش نوین کاویتاسیون پلاسمایی در تصفیه آب و پساب است.
عسگری با اشاره به اینکه این روش نوین به عنوان یکی از برترین روش‌های تصفیه آب و پساب نامزد دریافت جایزه جامعه مدیریت سبز اروپا و بنیاد جهانی انرژی شده است، گفت: کسب رتبه دوم جشنواره بین المللی ربع رشیدی در سال ۹۶، انتخاب به عنوان طرح برگزیده پژوهشی – کاربردی وزارت نیرو و طرح برگزیده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۹۶ و همچنین تقدیر در مجمع اقتصاد فناوری نانو از شرکت پتروشیمی تبریز برای استفاده از این سیستم از دیگر افتخارات این طرح پژوهشی است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز تصریح کرد: این فناوری در تصفیه آب و پساب صنایعی نظیر نفت، گاز و پتروشیمی، معادن، چرم‌سازی، داروسازی و صنایع شیمیایی قابل استفاده است و پیش‌بینی می شود تحول بزرگی را در زمینه تصفیه آب و پساب به بار خواهد آورد.
وی افزود: پروژه تحقیقاتی “راه اندازی سیستم حذف فلزات سنگین با ظرفیت ۱۰ لیتر بر ثانیه به روش کاویتاسیون پلاسمایی” توسط دکتر سیروس خرم عضو هیئت علمی گروه آموزشی فیزیک پلاسما و دکتر محمدصادق ذاکر حمیدی عضو هیئت علمی گروه آموزشی فوتونیک پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز انجام شده است.
نخستین واحد تصفیه آب و پساب به روش نوین کاویتاسیون پلاسمایی به منظور حذف فلزات سنگین از آب آشامیدنی (تصفیه خانه آب شهر نظرکهریزی) با حضور مسئولان استانی، با هزینه ۷,۴۵۰ میلیون ریال و مشارکت شرکت آب و فاضلاب استان و دانشگاه تبریز تیرماه سال‌ جاری به بهره برداری رسید.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

تصفیه موثرتر پساب صنایع لبنی با نانوکاتالیست ایرانی

با درگذشت استاد برجسته شیمی دانشگاه تبریز: پیرمرد کوله به پشت دانشکده کشاورزی از غم فقرا آسود

ساخت سل‌های پیل‌های سوختی بورهیدریدی در دانشگاه تبریز

با استفاده از فناوری نانو: آب کرمان با یک پنجم قیمت تصفیه می‌شود!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها