جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

سهم ایران از مقالات داغ دنیا ۲ درصد است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:3968
شنبه، ۲ مرداد، ۱۳۹۵ | 14:40

سهم ایران از مقالات داغ دنیا ۲ درصد است

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: براساس آخرین اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی)  تا اول مرداد ماه ۹۵ تعداد کل مقالات پراستناد و داغ کشور از ۱۰۴۳ مورد به ۱۰۸۵ مورد رسید.

 

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر محمدجواد دهقانی افزود: همچنین تعداد مقالات برتر کشور در سال ۲۰۱۵ از ۲۲۷ مورد به ۲۵۴ رسید. تعداد این مقالات در سال ۲۰۱۶ نیز به ۳۵ مورد رسیده است. همچنین تعداد این دسته از مقالات برای سال ۲۰۱۴ نیز افزایش نشان می دهد بنحوی که تعداد آن ها از ۱۹۱ به ۱۹۷ مورد افزایش یافته است.

وی گفت: قبلا تعداد مقالات پراستناد و داغ کشور برای سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ به ترتیب ۳۲، ۵۶، ۴۲، ۵۵، ۹۱، ۷۴، ۱۰۹، ۱۵۶، ۱۹۱، ۲۲۷ و ۱۰ مورد بود. در حال حاضر تعداد مقالات پراستناد و داغ کشور برای سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ به ترتیب به  ۳۱، ۵۶، ۴۰، ۵۲، ۸۸، ۷۵، ۱۰۷، ۱۵۰، ۱۹۷، ۲۵۴ و ۳۵ رسیده است.

وی اظهار داشت: مقالات پراستناد شامل مقالات یک درصد برتر دنیا (Highly cited papers) می شوند. هر چند مقالات پراستناد تنها حدود یک درصد از مقالات دنیا را در بر می‌گیرند، اما همین مقالات حدود ۱۸ درصد از کل استنادها دنیا را دریافت می‌کنند. به پژوهش های یک دهم درصد برتر بین المللی مقالات داغ (Hot) می گویند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: تعداد کشورهایی که بیشترین مقالات پراستناد را تولید می کنند کاهش یافته به نحوی که در گذشته پنج کشور ۹۰ درصد از مقالات پراستناد دنیا را تولید می کردند، اما هم اکنون تعداد این کشورها به چهار کشور رسیده است.

وی گفت: آمریکا، انگلستان، چین و آلمان هر کدام به ترتیب حدود ۵۱ درصد، ۱۴ درصد، ۱۳ درصد و ۱۲ درصد از مقالات پراستناد دنیا را تولید کرده اند. باید یادآور شد که به خاطر مشارکت کشورهای مختلف در تولید مقالات یک درصد برتر جمع کل کشورها از ۱۰۰ درصد بیشتر می شود.

دهقانی گفت: تعداد مقالات داغ کشور برای سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ به ترتیب ۱۴، ۴۰ و ۶ مورد است. سه کشور آمریکا، انگلستان و چین ۹۵ درصد از مقالات داغ دنیا را تولید کرده اند.

وی اظهار داشت: به دلیل مشارکت کشورها در انجام تحقیقات سهم کل کشورها از ۱۰۰ درصد بیشتر می شود. در دوره دو ساله منتهی به دوره زمانی حاضر ۲۷۴۳ مورد مقاله داغ تولید شده است.

سرپرست ISC گفت: سهم ایران از کل مقالات داغ دنیا بیش از ۲ درصد است. سهم ایران از کل مقالات پراستناد دنیا برای دوره زمانی ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ از ۰.۳۱ درصد شروع شده و به ۱.۶ درصد رسیده است. اطلاعات سال ۲۰۱۶ هنوز کامل نشده است و برای تکمیل آن باید صبر کرد.

دهقانی افزود: تعداد مقالات پراستناد و داغ دنیا به دلیل افزایش تعداد کل تولید دنیا مرتبا در حال افزایش بوده است. در سال ۲۰۰۶ تعداد ۹۹۹۰ مقاله یک درصد برتر وجود داشت. اما این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۱۵۵۷۸ مورد رسیده است. برای دوره زمانی ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ به ترتیب ۱۰۵۱۴، ۱۱۲۳۳، ۱۱۶۹۹، ۱۲۱۳۲، ۱۲۹۲۰، ۱۳۶۶۸، ۱۴۳۲۳ و ۱۴۷۴۰ مورد مقاله یک درصد برتر در سطح دنیا منتشر شده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: کمیت تولید علم تنها یکی از شاخص های رشد علمی است، اما در سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری به مرجعیت و دیپلماسی علمی و اثرگذاری اقتصادی علم تولید شده، اهمیت چند برابری داده شده است.

وی گفت: امروزه تحقیقات علمی نشان می‌دهند که کیفیت پژوهش اصلی ترین علت افزایش مرجعیت علمی است. دیپلماسی علمی نیز باعث افزایش کیفیت پژوهش و مرجعیت آن می شود و اثرگذاری اقتصادی تولید علم کاربردی است. بنابراین تکیه صرف به کمیت تولید علم باعث توسعه علمی نخواهد شد.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نخستین حضور رسمی نام «هوش مصنوعی» در مقالات علمی/ آغاز عصر «نشر مصنوعی»

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت: تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین با «مقاله» تناقض ندارد

حضور تنها ۱۲ ایرانی در جمع شش هزار و ۴۰۰ محقق پراستناد دنیا

چاپ مقاله محقق ایرانی در نشریه معتبر مهندسی مواد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها