پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

تولید میکروکره‌های حامل دارو از صمغ گیاه کندر در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:39634
یکشنبه، ۱۷ تیر، ۱۳۹۷ | 09:31

تولید میکروکره‌های حامل دارو از صمغ گیاه کندر در کشور

محقق دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات داربست‌های ژلاتین، کیتوسان و میکروکره‌های حامل دارو  را با استفاده از پلیمر طبیعی صمغ گیاه کندر سنتز کرده است که به گفته وی این کار برای نخستین بار در ایران صورت گرفته است.

به گزارش دیده بان علم ایران پرستو نامداریان با بیان اینکه بافت استخوانی بخش سفت استخوان را تشکیل داده و نگهدارنده بافت همبند در بدن است، گفت: از جمله مسائل قابل توجه در ارتباط با بافت استخوانی، نقص‌های دربرگیرنده آن در نتیجه آسیب‌دیدگی استخوان به دلایلی نظیر تصادف، سرطان و… است.

وی افزود: امروزه افزایش سن امید به زندگی، اهمیت ترمیم و جایگزینی بافت‌های معیوب بدن بخصوص بافت استخوانی را دوچندان کرده است. در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در ارتباط با جایگزینی اعضاء، اندام و بافت‌های بدن صورت گرفته است.

نامداریان ادامه داد: بهره‌گیری از پروتزهای مصنوعی در رفع نقص بافت‌های بدن به‌ویژه بافت استخوانی یکی از روش‌های ترمیم بافتی است که دچار نقص شده است. در این راستا پیدا کردن مناسب‌ترین مواد و ساختار که بتواند جایگزین مناسبی برای بافت استخوانی بوده و به رشد صحیح سلول‌های استخوانی کمک کند، مسئله‌ای حائز اهمیت است.

وی یکی از موضوعات مهم در مهندسی بافت و ترمیم بافت‌های استخوانی را داربست‌های استخوانی با نقش هدایت تشکیل استخوان، بیان کرد و افزود: در اکثر داربست‌ها از پلیمرهای سنتزی استفاده می‌شود که بکارگیری این دست از داربست‌ها می‌تواند منجر به تخریب اسیدی شود. بنابراین جایگزینی پلیمرهای سنتزی امری ضروریست.

نامداریان به تحقیق خود اشاره و تصریح کرد: در این تحقیق برای اولین بار اقدام به سنتز کردن داربست‌های ژلاتین، کیتوسان و میکروکره‌های حامل دارو با استفاده از صمغ گیاه کندر که ماده‌ای سه فاز و طبیعی است، صورت گرفته است. استفاده از پلیمرهای طبیعی در سنتز کردن میکروکره‌ها و داربست‌ها عاری از مشکلات تخریب اسیدی حاصل از استفاده از پلیمرهای سنتزی است.

وی با بیان اشاره به بهره‌گیری از خاصیت القایی استخوان‌سازی در این تحقیق، اضافه کرد: در خاصیت القایی استخوان‌سازی با بارگذاری دارو از طریق داربست‌ها و میکروکره‌ها به‌واسطه رهایش طولانی مدت بر روی سلول‌های استخوانی، اقدام به ترمیم بافت استخوانی صورت می‌گیرد که در این تحقیق داروی «دگزامتازون» بر روی میکروکره‌های کندر بارگذاری شده و در داربست‌های ژلاتین، کیتوسان مورد استفاده قرار گرفت.

محقق واحد علوم و تحقیقات خاطرنشان کرد: با توجه به استفاده از پلیمر طبیعی در تهیه داربست‌ها و میکروکره‌های حامل دارو در این تحقیق، نتایج حاصل نشان داد که نه تنها تخریب اسیدی مشاهده نشده است، بلکه رهایش دارو به آرامی صورت گرفته و سازگاری مناسبی نیز با بدن دارد.

این تحقیق در قالب رساله دکتری پرستو نامداریان دانش‌آموخته مقطع دکتری رشته مهندسی پزشکی – بیومتریال با عنوان «ساخت، بررسی خواص و ارزیابی رهایش داروی دگزامتازون در داربست‌های ژلاتین، کیتوسان و میکروکره‌های کندر» به راهنمایی دکتر علی زمانیان و دکتر آزاده آصف‌‌نژاد در واحد علوم و تحقیقات دفاع شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دستاورد جالب محققان دانشگاه شیراز: ترمیم شکستگی بال پرندگان با استخوان سگ و گوسفند

دردسر بازگشت استخوان محو شده در سیر تکامل به زانو

ساخت هیدروژل زیست‌سازگار برای تولید رگ مصنوعی

تعیین بهترین گونه سنگی مخزنی در میدان نفتی سروک توسط محققان ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها