پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

دستیابی محققان دانشگاهی به دانش فنی تولید صفحات لمسی و ال‌ای‌دی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:3958
شنبه، ۲ مرداد، ۱۳۹۵ | 13:03

دستیابی محققان دانشگاهی به دانش فنی تولید صفحات لمسی و ال‌ای‌دی

محققان دانشگاه امیرکبیر به دانش فنی تولید الکترودهای رسانای شفاف دست یافتند که در ساخت سلول‌های خورشیدی، صفحات لمسی تلفن‌های همراه، نمایشگرهای LED و OLED ، کاربرد اساسی دارند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران نیکو ساوه شمشکی، مجری طرح «تشکیل نانوسیستم‌های فلزی در لایه الکتروریسی شده برای ایجاد رسانایی» اظهار کرد: هدف از اجرای این پروژه، تولید یک زیرلایه رسانا و شفاف با استفاده از روش الکتروریسی نانوالیاف های فلزی بوده است.

وی اظهار کرد: زیرلایه‌هایی که اکنون در صنعت استفاده می‌شود، خیلی گرانقیمت هستند و ماده اولیه و فرآیند تولید آنها گران تمام می شود؛  اگر ما بتوانیم از ماده ای مانند مس و از روش های ساده مثل الکتروریسی استفاده کنیم می توانیم به تولید زیرلایه ای با قیمت ارزان تر و کارآیی بالاتر دست پیدا کنیم.

ساوه شمشکی افزود: از سوی دیگر با توجه به معایب زیاد الکترودهای متداول در صنعت، تلاش برای تولید یک جایگزین مناسب برای آنها طی چندسال اخیر شروع شده است و در این بین، نانوساختارهای فلزی همچون نانوالیاف الکتروریسی شده، بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

وی، رسانایی خوب و شفافیت بالا را از ویژگی های نانوساختارهای فلزی برشمرد و گفت: به همین منظور در پروژه ما، ساختارهای نانومقیاس مس از طریق تولید «نانوالیاف کامپوزیتی پلی وینیل الکل»و  «استات مس» در فرآیند الکتروریسی به همراه عملیات کلسینه کردن آنها در دمای بالا قرار گرفتند و به منظور بررسی تاثیرپذیری خاص رسانایی و شفافیت این ساختارها، در شرایط الکتروریسی و حرارتی متفاوت مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی افزود: خوشبختانه پس از بررسی ها و ارزیابی های صورت گرفته، فرآیند تولید لایه های الیافی مس با حفظ خواص مطلوب موردنظر در مصرف نهایی بهینه سازی شد و نتایج حاصل از رسانایی سطحی و شفافیت نمونه های بهینه، نشان داد لایه های تولید شده به صورت رندوم (تصادفی) علاوه براینکه از شفافیت خوبی برخوردارند، دارای مقاومتی در حدود ۶.۷ مگااهم هم هستند.

دانش آموخته مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: بنابراین به نظر می رسد استفاده از این ساختارها به عنوان زیرلایه رسانا شفاف به عنوان روشی کارا و ارزان نسبت به مواد و ساختارهای معمول امکان پذیر است و می توان از آنها در ساخت صفحات سلولهای خورشیدی یا نمایشگرهای «ال ای دی« LED یا «او ال ای دیOLED » یا صفحات لمسی یا پنجره های هوشمند استفاده کرد.

دکتر مسعود لطیفی و دکتر روح الله باقرزاده اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، راهنمایی این طرح تحقیقاتی را برعهده داشتند. همچنین این طرح در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی نساجی، گرایش ساختارهای نانوریسی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به انجام رسیده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محقق ایرانی در تولید بانداژ ضدعفونت با عصاره حنا و نانوالیاف

موفقیت محققان دانشگاه شریف در ساخت صفحات لمسی الکترونیکی شفاف و منعطف بر پایه نانوژنراتور

سرکار: کاهش بودجه و تشدید تحریم ها از موانع تحقق صادرات یک میلیاردی محصولات نانو است

جلوگیری از نفوذ رطوبت و شوره زدگی دیوارها با نانوپوشش ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها