جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

افزایش مقاومت فلزات در برابر خوردگی با روش ارائه شده توسط پژوشگران کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:39450
سه شنبه، ۱۲ تیر، ۱۳۹۷ | 13:05

افزایش مقاومت فلزات در برابر خوردگی با روش ارائه شده توسط پژوشگران کشور

اثرات فسفاته کاری منیزیم -روی  بر زیر لایه فولاد کم کربنی ( st ۱۴) در برابر خوردگی تحت تأثیر عوامل جوی، در پایان‌نامه دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی بررسی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران آرش اکبری با بیان اینکه فسفاته‌کاری عمدتاً یکی از روش‌های پوشش‌دهی فلزات و از نوع تبدیلی است، گفت: عمدتاً فسفاته کردن راهی برای محافظت فلزات در برابر خوردگی و یا به تأخیر انداختن عمل خوردگی در برابر عوامل جوی است علاوه بر آن باعث افزایش خاصیت جذب روانکار فلزات و ایجاد چسبندگی مناسبی بین سطوح فلزات و رنگ می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به جنس زیرلایه از فسفاته‌کاری در صنایع مختلفی استفاده می‌شود، افزود: یکی از صنایعی که فسفاته‌کاری در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد صنایع خودروسازی است. به طور معمول به دلیل چسبندگی زیاد رنگ و جلوگیری از خوردگی در زیر سطح رنگ شده، فسفاته‌کاری همواره به عنوان زیرپوشش مطرح بوده است.

اکبری با اشاره به اینکه در تحقیق پیش رو از روش شیمی برای فسفاته کردن استفاده شده است، ادامه داد: در این روش جهت ایجاد پوشش‌ها نخست محلولی با ترکیب شیمیایی شامل اسید فسفریک و نمک فلزات برای فسفاته‌کاری در نظر گرفته می‌شود، سپس در pH و دمایی مشخص برای محلول فسفاته‌کاری، نمونه‌ها به مدت زمان معینی غوطه‌ور شده تا پوشش مورد نظر ایجاد شود.

وی اضافه کرد: در این تحقیق پارامترهای pH ، زمان غوطه‌وری و دمای محلول فسفاته‌کاری به عنوان متغیر در نظر گرفته شد و با ایجاد پوشش در pH زمان غوطه‌وری و دمای محلول در مقدارهای مختلف و بررسی خواص خوردگی نمونه‌ها، مقدار بهینه هر یک از پارامترهای ذکر شده برای ایجاد این پوشش مشخص شد.

محقق واحد علوم و تحقیقات با اشاره به نتایج تحقیق خود خاطرنشان کرد: از جمله نتایج این پژوهش می‌توان به مقاومت بالای پوشش در برابر خوردگی، پوشش ایجاد شده یکنواخت و ضخامت مناسب لایه پوشش (۲۷ میکرومتر) روی سطح اشاره کرد.

این تحقیق در قالب پایان‌نامه آرش اکبری دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی مواد گرایش خوردگی و حفاظت از مواد، با عنوان «اعمال پوشش فسفات منیزیم-روی به روش شیمیایی بر زیر لایه فولاد کربنی و بررسی مقاومت به خوردگی آن» به راهنمایی دکتر احمدعلی آماده عضو گروه تخصصی مهندسی مواد واحد علوم و تحقیقات و دکتر محسن آدابی عضو هیأت علمی واحد رودهن دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات دفاع شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تعیین بهترین گونه سنگی مخزنی در میدان نفتی سروک توسط محققان ایرانی

بهبود عملکرد جسمانی ورزشکاران با طراحی دستگاه دروازه‌های هوشمند

ساخت دستکش لرزش گیر برای مبتلایان پارکینسون در کشور

ساخت دستگاه فورس اسپینینگ با قابلیت تولید نانو الیاف در زمان کم و حجم بسیار بالا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها