- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

حمایت ستاد علوم شناختی از گروه های علمی تحقیقاتی “پیشران”

طرح ساخت و راه‌اندازی پنج سیستم تصویربرداری “نورواپتیک” برای مطالعه حرفه‌ای و تخصصی مغز با حمایت ستاد علوم شناختی در دانشگاه شهید بهشتی در حال اجرا است.

به گزارش دیده بان علم ایران، ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی به منظور بهره وری از توان علمی پژوهشی اساتید برجسته دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و درمانی کشور و همچنین جهت دهی پژوهش ها برای نیل به اهداف تعیین شده، اقدام به تعریف و حمایت از گروه های علمی تحقیقاتی “پیشران” کرده است. 

همکاری نزدیک محققان برجسته کشور از حوزه های مختلف علمی برای رسیدن به یک هدف کاربردی مشخص دستاوردهای ملموس  و ارزش افزوده بالایی برای کشور خواهد داشت و با توجه به ماهیت بین رشته ای بودن حوزه علوم شناختی، بسط و گسترش همکاری ها میان اساتید، متخصصان و محققان در کشور ضروری است.

گروه “نورواپتیک” متشکل از اساتید مجرب در حوزه علوم اعصاب شناختی و حوزه لیزر و پلاسما است که فعالیت های پژوهشی خود را در دانشگاه شهید بهشتی و مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز کرده است.

هدف ستاد از اجرای طرح ها، دستیابی به فن آوری و یا خدمات مشخص شناختی برای جامعه می باشد و به همین دلیل یک طرح پژوهشی پس از تصویب، برای برخورداری از چتر حمایتی و نیل به اهداف تعیین شده همواره تحت نظارت و ارزیابی تیم ناظر و کارشناسان ستاد قرار دارد.

حسین عزیزی از کارشناسان ارشد ستاد با اشاره به اینکه  همیشه یکی از دغدغه های جدی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی”خروجی محور بودن طرح ها” است، گفت : در شرایط کنونی تعامل حوزه های مختلف با یکدیگر ابزارسازی و ایجاد فن آوری در حوزههای علوم شناختی را ممکن کرده است و بهره وری از ظرفیت و پتانسیل های موجود درکشور در برنامه های ستاد  قرار دارد.

عزیزی ادامه داد: به منظور رسیدن به اهداف طراحی و شکل گیری گروه های “پیشران” ، نظارت و ارزیابی فعالیتهای آن توسط تیم ناظر که از خبرگان حوزه های تحقیقاتی این گروه است، انجام می شود.

به گفته وی، در این بازدید، کارشناسان بخش پژوهش ستاد با اطلاع از وضعیت فعلی طرح ها، به تسریع روند پیشرفت آن و رفع نیازمندی های مجری در راستای انجام طرح کمک می کنند.


عزیزی افزود: محققان و مجریان طرح های تحقیقاتی در دانشگاه شهید بهشتی در نشستی با  اعضای تیم ناظر و کارشناسان ستاد گزارشی از روند پیشرفت طرح ها را ارایه و درباره جزییات تخصصی دستاوردها با حضور تیم ناظر بر فعالیت های این گروه، متشکل از خبرگانی از دانشگاه ها و مراکز علمی برجسته کشور، به گفت و گو و تبادل نظر پرداختند.


علوم اعصاب شناختی به حوزه مطالعاتی که مغز و دیگر جنبه های سیستم عصبی را به پردازشهای شناختی و نهایتا رفتار ارتباط می دهد، اطلاق میشود.


این حوزه از مطالعات درکشور سابقه بالایی دارد و محققان بسیاری در دانشگاهها و مراکز علمی درحال فعالیت هستند. یکی از زمینه های مورد نیاز این بخش به منظور ارتقای سطح فعالیت محققان و حرکت در مسیر کاربردی کردن نتایج مطالعات، توسعه ابزارهای مورد نیاز است.

انتهای پیام