جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

برنامه ملی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اجرایی می‌شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:3940
شنبه، ۲ مرداد، ۱۳۹۵ | 12:48

برنامه ملی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اجرایی می‌شود

 برنامه ملی توسعه انرژی های تجدید پذیر از سوی ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر اجرایی می‌شود .

به گزارش دیده‌بان علم ایران  سیروس وطنخواه ، دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر  +در نشست تخصصی “اهداف و مدل‌های توسعه صنعت باد کشور”درباره اجرایی شدن این برنامه ملی اظهار کرد : این ستاد با همکاری تمام دست اندرکاران حوزه انرژی تجدیدپذیر همچون وزارت نیرو، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شده تا برنامه ملی توسعه تجدیدپذیر را منطبق بر سندی که بدین منظور در سال گذشته تهیه شده است، اجرا کند.


در این نشست سیروس وطنخواه دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی، توسعه هر یک از حوزه‌های انرژی تجدیدپذیر را وابسته به سیاست‌های کشور در بخش انرژی عنوان کرد.


وی با اشاره به سیاست‌های برنامه ششم که در آن به توسعه انرژی تجدیدپذیر تاکید شده و پیش بینی تولید پنج هزار مگاوات برق تجدیدپذیر در این برنامه، حصول به این نتیجه را در همگرایی دو اصل توسعه درون زا و برون نگر دانست.


وطنخواه همچنین اظهار کرد: مسئله‌ای که به طور قطع به یقین بسیار حائز اهمیت است، ضریب جذب و تعمیق تکنولوژی و توانمند سازی داخلی در طی این روند است و در این عرصه کشورهایی  موفق بوده‌اند که بتوانند توانمندی خارجی را با توانمندی داخلی هم راستا نموده و در جهت بومی سازی تکنولوژی گام بردارند .


دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی در ادامه به نقش این ستاد به عنوان نهادی فرادستگاهی اشاره کرد و گفت: ستاد با همکاری تمام دست اندرکاران حوزه انرژی تجدیدپذیر از جمله وزارت نیرو، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شده تا برنامه ملی توسعه تجدیدپذیر را منطبق بر سندی که بدین منظور در سال گذشته تهیه شده است اجرا کند.


وطنخواه ابراز کرد: این ستاد در سطح ملی بر اساس سند ملی به منظور هم راستا و هم جهت نمودن تمام قوای کشور در این حوزه برای دست یابی به یک هدف مشخص و مطلوب فعالیت خواهد کرد.


وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به پتاسیل موجود در کشور در حوزه انرژی بادی که در برخی مناطق سرعت آن به دوازده متر بر ثانیه نیز می‌رسد و همچنین بر اساس برنامه‌هایی که بر پایه سیاست‌های موجود در برنامه ششم تدوین شده است، می‌توان شاهد توسعه انرژی بادی به شکلی متمایز و متفاوت با گذشته باشیم.


وطنخواه بهینه‌سازی مصرف سوخت و پرداختن به منابع جدید از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر را در کنار ضرورت‌های موجود همانند پدافند غیرعامل، تولید پراکنده و امنیت انرژی را امری اجتناب ناپذیر دانست.


وی در پایان به تصویب آئین‌نامه ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف برای خرید تضمینی برق اشاره کرد و بیان کرد: با توجه به حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این نشست و تصویب این آئین نامه که اقدامی مناسب است و طی آن سرمایه گذاران در صورت احراز شرایطی همچون استفاده از تکنولوژی داخلی برای تولید برق تجدیدپذیر شامل دانش فنی ایرانی، استفاده از تجهیزات ساخت داخل و طراحی داخلی، می‌توانند برق تولیدی خود را تا ۳۰ درصد بیشتر از قیمت مصوب به فروش رسانند.

نشست تخصصی “اهداف و مدل‌های توسعه صنعت باد کشور” همزمان با چهارمین کنفرانس انرژی بادی ایران در سالن همایش‌های وزارت نیرو با حضور سیروس وطنخواه مقدم، دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی، احمد کفاشی رئیس امور انرژی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، علیرضا دایمی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو و محمد دورعلی، رئیس چهارمین کنفرانس انرژی بادی ایران برگزار شد.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها