جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

پژوهشگران جوان برگزیده علوم پایه کشور تقدیر شدند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:394
پنج شنبه، ۳۰ اردیبهشت، ۱۳۹۵ | 17:54

پژوهشگران جوان برگزیده علوم پایه کشور تقدیر شدند

گروه علوم پایه فرهنگستان علوم با اعطای جایزه ابوریحان از زمین شناس و استاد برجسته زمین شناسی کشور و چهار پژوهشگر جوان برجسته کشور در شاخه های فیزیک، ریاضی و زمین شناسی  تقدیر کرد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران در این مراسم که صبح پنج شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه در محل فرهنگستان علوم برگزار شد از مهندس محمدحسن نبوی به عنوان زمین شناس برجسته کشور، دکتر کاظم سید امامی به عنوان استاد برجسته زمین شناسی کشور، دکتر مجید سلیمانی دامنه به عنوان پژوهشگر جوان برجسته ریاضی کشور، دکتر سیداکبر جعفری و دکتر عباس صابری به عنوان پژوهشگران جوان برجسته فیزیک کشور، و دکتر بهنام کشاورزی به عنوان پژوهشگر جوان برجسته زمین شناسی کشور منتخب فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۵ تقدیر شد.

در ابتدای مراسم که با حضور دکتر محمدرضا شمس اردکانی، دبیر فرهنگستان علوم، دکتر وحید احمدی، معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر ثبوتی – رئیس – و جمعی از اعضا و همکاران مدعو گروه علوم پایه فرهنگستان علوم، استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و خانواده برگزیدگان برگزار شد، دکتر مهدی گلشنی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم و دیگر حاضران مصیبت درگذشت دکتر سوسن ثبوتی – فرزند دکتر یوسف ثبوتی – را به استاد و خانواده وی تسلیت گفتند.
دکتر ثبوتی، رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم هم در سخنانی با تشکر از تسلیت حضار با اشاره به کارهای برجسته علمی ابوریحان بیرونی درخصوص دومین دوره معرفی پژوهشگران برجسته جوان در حوزه های علوم پایه کشور و همچنین تجلیل از استادان برجسته زمین شناسی کشور توسط فرهنگستان علوم توضیحاتی بیان کرد. استاد ثبوتی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد که باید قدردان تلاش های استادان و دانشمندان کشور بخصوص جوانان باشیم.
دکتر وحید احمدی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم ضمن تشکر از اقدام ارزشمند فرهنگستان جهت تجلیل از پژوهشگران جوان و استادان برجسته در حوزه های علوم پایه در سخنانی تأکید کرد که باید در نظام مدیریتی کشور و در جهت نیل به توسعه، به نقش پژوهش و پژوهشگر اهمیت بیشتر داده شود و در مجموعه بودجه ریزی کشور، بودجه پژوهش در اولویت قرار گیرد و برای پژوهش نقش سرمایه ای قائل شد.

احمدی در ادامه اشاره کرد که در دانشگاه ها هم باید مسئله پژوهش در اولویت قرار گیرد چرا که متاسفانه همین میزان بودجه اختصاص داده شده برای پژوهش نیز صرف پژوهش نمی شود.
در ادامه مراسم، دکتر محمدرضا شمس اردکانی، دبیر فرهنگستان علوم با عرض تسلیت به دکتر ثبوتی به دلیل ضایعه از دست دادن فرزندشان، اظهار داشت: برای همه ما مایه دلگرمی است که امروز در خدمت استاد ثبوتی هستیم و این مراسم با حضور ایشان برگزار می شود.

دبیر فرهنگستان در ادامه با ابلاغ سلام و تشکر دکتر داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم از بانیان مجلس و شرکت کنندگان در مراسم ابراز داشت که ریاست فرهنگستان به دلیل شرکت در مراسم دیگری که پیشتر قول آن را داده بوده، نتوانست در جلسه حضور داشته باشند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به روز ابوریحان بیرونی گفت: ابوریحان یکی از دانشمندان جامع الاطراف حوزه تمدنی اسلام و ایران است که به علوم پایه بیش از رشته های دیگر پرداخته است و تجلیل از پژوهشگران علوم پایه در روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی اقدام بسیار ارزشمندی است. البته ابوریحان در سایر رشته های علمی و از جمله پزشکی نیز صاحبنظر است و آثار ارزشمندی دارد که به عنوان مثال می توان به کتاب «صیدنه» ابوریحان اشاره کرد که منبع مهمی برای پژوهشگران در مبحث گیاهان دارویی است. د

شمس اردکانی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به کتاب «التفهیم» ابوریحان بیرونی اظهار داشت که این کتاب به فارسی ترجمه شده است و یکی از شاهکارهای حوزه تمدنی ماست و شاید مناسب باشد که در رشته های علوم پایه کشور به این کتاب توجه شود و این کتاب تدریس شود. آقای دکتر شمس اردکانی در پایان سخنان خود بر این نکته تصریح کرد که باید در کشور نیاز به پژوهش ایجاد شود.
در ادامه مراسم دکتر علی درویش زاده، رئیس شاخه زمین شناسی، دکتر مگردیچ تومانیان رئیس شاخه ریاضی و دکتر محمدمهدی شیخ جباری رئیس شاخه فیزیک گروه علوم پایه فرهنگستان علوم توضیحات مختصری درخصوص روند انتخاب برگزیدگان ارائه کردند و پس از آن با حضور دکتر یوسف ثبوتی، رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم، دکتر محمدرضا شمس اردکانی، دبیر فرهنگستان علوم و دکتر وحید احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، لوح تقدیر و هدایایی به برگزیدگان اهداء شد. در پایان مراسم، منتخبان فرهنگستان علوم در سخنانی توضیحاتی در مورد فعالیت های علمی و پژوهشی خود بیان کردند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

برنده دوازدهمین جایزه عليمحمدی در رشته فیزیک معرفی شد

الحاق ۱۷ عضو جدید به ترکیب فرهنگستان علوم با ابلاغ رئیس جمهور

مقاله پژوهشگران ایرانی در فهرست شایسته‌ تقدیر «بنیاد پژوهش در گرانش»

صالحی: عدم اعطای تابعیت به نخبگان خارجی افتخار نیست!/سطح درک برخی مسوولان از مهاجرت نخبگان، خطرناک است!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها