سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

ردیابی آلاینده های رادیواکتیو جنگ خلیج فارس در سواحل خوزستان/بررسی آسیب میتوکندری در عضلات اسکلتی جانبازان شیمیایی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:39375
دوشنبه، ۴ تیر، ۱۳۹۷ | 13:36

ردیابی آلاینده های رادیواکتیو جنگ خلیج فارس در سواحل خوزستان/بررسی آسیب میتوکندری در عضلات اسکلتی جانبازان شیمیایی

محققان گروه سم شناسی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، مواد رادیواکتیو باقی مانده در گل و لای بستر و آبزیان کف زی رودخانه مرزی اروندرود و سواحل شمالی خلیج فارس در استان خوزستان را اندازه گیری کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر جلال پور احمد جكتاجی، مدیر گروه سم شناسی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: این مطالعه در راستای مستند سازی خسارات زیست محیطی جنگ آمریکا – عراق انجام شده که خوشبختانه مشخص شد میزان آلاینده ها در سواحل کشورمان به مراتب کمتر از عراق و کویت است و بیشترین میزان پتاسیم موجود، حاصل از استخراج و صادرات ۱۰۰ ساله نفت است.

وی تحقیق و بررسی آسیب میتوکندری در عضلات اسکلتی مجروحان شیمیایی جنگ تحمیلی و مبتلایان به سرطان ریه با همکاری اساتید دانشگاه بارسلون اسپانیا و همچنین بررسی اثرات سموم و داروها بر روی جنین و تراتوژنیسیته آنها را از دیگر دستاوردهای تحقیقاتی محققان گروه سم شناسی عنوان کرد.
انجام تحقیقات ضد سرطان با هدف بررسی میتوکندری در سلول، به شکلی که مکانیزم مرگ سلولی را فعال کند از دیگر مواردی بود که مدیر گروه سم شناسی به آن اشاره کرد.
تاثیر نقش میتوکندری ها در مرگ سلول های سرطانی
به گفته این استاد دانشگاه، وظیفه میتوکندری ها تولید انرژی و تنفس سلول است، که می تواند هم باعث حیات سلول باشد و هم منجر به مرگ سلول شود و چنانچه ساختار آن تغییر پیدا کند می تواند آنزیم های مرگ سلولهای سرطانی را نیز فعال کند. در  تحقیقات ضد سرطانی که با هدف بررسی میتوکندری ها انجام می شود مرگ سلولی به صورت انتخابی و بدون کمترین اثر بر روی سلولهای سالم مجاور انجام می شود.

دکتر جلال پور احمد جكتاجی

مدیر گروه سم شناسی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: این گروه در خصوص سمیت داروها بر سیستم اعصاب مرکزی، سم شناسی رفتاری به عنوان یکی از گرایش های سم شناسی و آسیب مواد سمی بر روی رفتار و سیستم عصبی انسان و پستانداران مطالعاتی را انجام داده است. این پژوهش ها تحقیقات رفتاری را با فعالیت های سلولی و ملکولی گره زده است و در نهایت با خلق فعالیت های مشترک و چاپ مقالاتی با ارزش در این زمینه موجبات افتخار گروه را فراهم آورده است.
بررسی سموم قارچی، آلودگی ها و تقلبات مواد غذایی و همکاری های بین المللی ضمن تبادل اطلاعات در این زمینه از دیگر فعالیت های گروه سم شناسی است که این استاد دانشگاه به آن اشاره کرد.
میزبانی کنگره بین المللی انجمن سم شناسی پزشکی آسیا و اقیانوسیه
دکتر پور احمد همچنین از برگزاری دو کنگره ملی و بین المللی در سال آتی خبر داد و گفت: کنگره سم شناسی و مسمویت های  ایران و کنگره علمی و بین المللی انجمن سم شناسی پزشکی آسیا و اقیانوسیه که مرکز برگزاری آن استرالیا است و این بار افتخار میزبانی آن با دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی است رویداد بسیار مهمی است که  در سال ۹۸ برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به پژوهش و تولید علم به عنوان مهمترین رسالت گروه سم شناسی از کسب بالاترین H-index دانشکده وانتشار بالاترین تعداد مقالات (۴۴۸ مقاله) این گروه خبر داد و گفت: گروه سم شناسی دارای ۷ عضو هیات علمی است که علاوه بر پذیرش دانشجویان دوره عمومی با ۱۸ دوره پذیرش دانشجوی Ph.D از اولین گروه های دانشکده در زمینه تربیت نیروی متخصص محسوب می شود.
پور احمد در پایان عضویت در بوردهای تخصصی، ارتباط با دانشگاه های معتبر جهان و انجام طرح های تحقیقاتی مشترک، اعزام دانشجویان Ph.D به خارج از کشور، فعالیت اعضای هیات علمی در موقعیت های مدیریتی کشور و کسب جوایز آموزشی و تحقیقاتی اعضای هیات علمی  را از دیگر افتخارات گروه سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

دستاورد محققان ریاضی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه شناسایی ژن‌های محرک سرطان

تحقیقات پژوهشگران ایرانی نشان داد: تاثیر ضدسرطانی محیط کاندیشنال سلولهای کاردیومایوسیت حاصل از تمایز سلولهای پرتوان

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

کتاب «پتانسیل‌های درمانی اگزوزوم در سرطان» منتشر شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها