سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

نماینده ایران در اجلاس کمیته فضای سازمان ملل پیشنهاد کرد: ایجاد سامانه پایش و اندازه گیری غلظت گردوغبار ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:39330
یکشنبه، ۳ تیر، ۱۳۹۷ | 21:35

نماینده ایران در اجلاس کمیته فضای سازمان ملل پیشنهاد کرد: ایجاد سامانه پایش و اندازه گیری غلظت گردوغبار ایران

رییس سازمان فضایی ایران با ارایه پیشنهاد ایجاد سامانه پایش و اندازه گیری میان غلظت گردوغبار در ایران، گفت: جمهوری اسلامی پیشنهاد می کند «مطالعات تغییر اقلیم با استفاده از فناوری فضایی» به عنوان یکی از اولویت های آموزشی دفتر امور فضای ماورای جو سازمان ملل متحد در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش دیده بان علم ایران شصت و یکمین اجلاس کمیته استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد (کوپوس) همزمان با پنجاهمین سالگرد کنفرانس کاوش و استفاده صلح‌‎آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد موسوم به UNISPACE+۵۰ با حضور مقامات فضایی کشورهای عضو به مدت دو روز در وین اتریش برگزار شد.

مرتضی براری، رییس سازمان فضایی ایران به عنوان رییس هیات ایرانی حاضر در این اجلاس با قرائت بیانیه ای، پیشنهاد ایران درباره ایجاد سامانه پایش و اندازه گیری میان غلظت گردوغبار در ایران را داد و گفت: جمهوری اسلامی پیشنهاد می کند «مطالعات تغییر اقلیم با استفاده از فناوری فضایی» به عنوان یکی از اولویت های آموزشی دفتر امور فضای ماورای جو سازمان ملل متحد در دستور کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر تسهیل و تقویت فرصت‌ها و خلق ظرفیت‌های جدید برای کشورهای در حال توسعه با توجه به فاصله فضایی این کشورها با کشورهای دارای فناوری پیشرفته، گفت: هیچ موضوعی از دستور کار، عملکرد و کمیته های فرعی کوپوس نباید بگونه ای تفسیر شود که موجب رویکرد تبعیض آمیز در همکاری میان کشورها شود و به زیان فعالیت های صلح آمیز فضایی کشورهای درحال توسعه باشد.

براری با بیان اینکه هرگونه مکانیسم فعالیت‌های فضایی باید بر اساس پیشرفت فناوری و لحاظ شدن نگرانی ها ومنافع همه کشورها بر اساس اصل اجماع و بدون هیچ تبعیضی اجرایی شود، افزود: دسترسی آزاد همه کشورها به تمامی اطلاعات و مطالعات انجام شده در خصوص «تغییر اقلیم با استفاده از فناوری های فضایی» تحت نظارت دفتر امور فضای ماورای جو سازمان ملل متحد (اوسا) ضروری است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اهمیت و نقش اساسی ماهواره های کوچک در توسعه فعالیت های صلح آمیز فضایی کشورهای در حال توسعه و عدم پذیرش هرگونه محدودیتی برای این کشورها در طراحی، ساخت، پرتاب و بهره برداری از این ماهواره ها، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان دفتر حامی منطقه ای UN-SPIDER ضمن اعلام آمادگی همکاری های آتی با اوسا در زمینه ظرفیت سازی، پیشنهاد می کند «مطالعات تغییر اقلیم با استفاده از فناوری فضایی» به عنوان یکی از اولویت های آموزشی اوسا در دستور کار این دفتر قرار گیرد.

رییس سازمان فضایی ایران، پیشنهاد ایجاد سامانه منطقه ای پایش گرد و غبار و اندازه گیری میزان غلظت آن تحت حمایت و نظارت اوسا در جمهوری اسلامی ایران را مطرح کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سخنگوی سازمان فضایی خبر داد: انجام هفت پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی از ابتدای دولت فعلی/تصویب انجام ۳۰ پرتاب فضایی تا پایان ۱۴۰۶

رونمایی از دو ماهواره «ناهید ۲» و «طلوع ۳» همزمان با روز ملی فناوری فضایی

برآورد سطح زیرکشت گندم، جو و برنج کشور با فناوری سنجش از دور

شورای عالی فضایی پس از یک سال تشکیل جلسه می دهد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها