سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

ساخت دستگاه ایرانی پخت فلزات با قابلیت کنترل دمای مرکزی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:39281
شنبه، ۲ تیر، ۱۳۹۷ | 09:55

ساخت دستگاه ایرانی پخت فلزات با قابلیت کنترل دمای مرکزی

دستگاه  ایرانی پخت فلزات در کشور ساخته شد و به بهره برداری رسید.

به گزارش دیده بان علم ایران یکی از شرکت‌های فناور اقدام به ساخت دستگاه اسپارک پلاسما سینترینگ (SPS) کرده ‌است. این دستگاه یک ابزار جدید برای ساخت و عمل آوری مواد است که “سینتر” کردن و ذوب‌های اتصالی را در دمای پایین و زمان کوتاه به‌ وسیله پر کردن فواصل بین ذرات پودر با انرژی الکتریکی و ایجاد پلاسمای جرقه‌ای با دمای بالا به ‌طور لحظه‌ای امکان‌پذیر می‌کند.

مهندس مهدی هاشمی، از محققان این طرح یکی از ویژگی‌های مثبت این دستگاه را بهره‌برداری از پیرومتر با توانایی کنترل دمای مرکزی قالب دانست و ادامه داد: به ‌طوری که در دماهای بالا ۸۳۲ درجه سانتی‌گراد، کنترل دما با استفاده از پیرومتر به‌گونه‌ای انجام می‌شود که رصد و کنترل دمای مرکز نمونه امکان‌پذیر شود. این در حالی است که در بسیاری از نمونه‌های خارجی تنها دمای قالب کنترل می‌شود.

وی وجود سامانه‌ای برای استخراج اطلاعات با فرمت‌های مختلف را از دیگر مزیت‌های این دستگاه نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی عنوان کرد و یادآور شد: همچنین امکان مشاهده و بررسی رفتار چروکیدگی (Shrinkage) ماده در طول فرآیند سینتر به ‌دلیل وجود صفحه نمایش  بر روی دستگاه وجود دارد.

به گفته این محقق این مزیت امکان دست‌یابی به دمای سینتر را برای نمونه‌هایی که دمای سینتر مجهولی دارند، میسر می‌کند.

هاشمی خاطر نشان کرد: مزیت دیگر این فناوری دمای کارکرد ۲۵۰۰ درجه‌ای آن است که در مقایسه با نمونه‌های خارجی، دمای بالاتری را فراهم می‌کند.

فرایند SPS بر پایه‌ پدیده تخلیه‌ جرقه‌ الکتریکی انجام می‌پذیرد. انرژی بالا و ولتاژ پایین جریان پالسی جرقه‌ای به‌ صورت لحظه‌ای یک دمای بالای متمرکز تا ۱۰ هزار درجه سانتی‌گراد بین ذرات ایجاد می‌کند که منجربه یک گرمایش بهینه و نفوذ الکترولیتی می‌شود.

تبخیر، ذوب و سینترینگ در یک زمان کوتاه ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای کامل می‌شود که شامل بالا رفتن دما و تحت فشار قرار گرفتن است. فرایند SPS که انرژی زیاد پالس‌ها را در نقطه‌ اتصال دانه‌ها متمرکز می‌کند، یک پیشرفت در سینترینگ نسبت به پرس داغ همرفتی و پرس داغ ایزواستاتیک محسوب می‌شود.

این دستگاه به منظور تولید قطعات سرامیکی پیشرفته، زیست‌مواد، ابزارهای الماسه، مواد متخلخل، مواد نانوساختار و تولید مواد مورد نیاز در حوزه الکترواپتیک قابل استفاده است.

دستگاه اسپارک پلاسما سینترینگ این شرکت در دانشگاه‌ صنعتی اصفهان، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه نیشابور و دانشگاه شهید چمران اهواز نصب و راه‌اندازی شده‌است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها