سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

هشتمین جایزه علیمحمدی در فیزیک، دو برنده داشت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:39245
شنبه، ۲ تیر، ۱۳۹۷ | 10:36

هشتمین جایزه علیمحمدی در فیزیک، دو برنده داشت

هشتمین جایزه علیمحمدی در فیزیک و دومین جایزه علیمحمدی در ریاضیات طی مراسمی با حضور خانواده شهید دکتر علیمحمدی، دکتر اجتهادی رییس انجمن فیزیک، دکتر لاریجانی ریاست پژوهشگاه و جمعی از پیشکسوتان و پژوهشگران پژوهشگاه اعطا شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، سید محمدرضا طاهری از دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان و علیرضا ملایی‌نژاد از پژوهشگاه دانش‌های بنیادی مشترکاً موفق به دریافت جایزه علیمحمدی در رشتهٔ فیزیک شدند.

رساله ملایی‌نژاد با عنوان “طیف‌سنجی سه‌بعدی” بر روی نمونه زیادی از کهکشان‌ها و برای نخستین بار در ایران انجام شده است که باعث درک بهتر از ساختار میله‌ای و بخش درخشان کهکشان‌های مارپیچی شده و همچنین در کشورمان در این نوع تحقیقات پیشرو است، نتایج مشاهداتی آن و همچنین شیوه تحلیل به کار رفته نیز در انتخاب وی تأثیر داشته است.

رساله دکتر طاهری با عنوان “تله‌اندازی ذرات میکرونی و نانویی از جنس فلز در هوا” که موضوعی بدیع داشته، نتایج چشمگیری در این زمینه‌ تحقیقاتی در پی داشته است.

پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با همکاری انجمن فیزیک ایران از سال ۱۳۹۰ به رساله‌های برتر دکتری فیزیک که در داخل کشور تهیه شده باشند، جایزه‌ای به نام «جایزه علیمحمدی» اعطا می‌کند.

این جایزه به پاس خدمات علمی و دانشگاهی شهید دکتر مسعود علیمحمدی، استاد فقید دانشگاه تهران و اولین دانش‌آموخته دکتری فیزیک داخل کشور که نقش مؤثری در ایجاد زیرساخت‌های علمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی داشته اعطا می شود.

دکتر علیمحمدی در جریان ترور دانشمندان هسته ای کشور در ۲۲ دی ماه ۱۳۸۸ هنگام خروج از منزل در اثر انفجار بمبی که در یک موتورسیکلت در کنار در منزلش جاسازی شده بود به شهادت رسید.

برندگان هشتمین جایزه علیمحمدی در فیزیک از بین ارائه دهندگان رساله‌های دکتری داخل کشور که طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ مرحله دفاع را گذرانده اند، برگزیده شده اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

برنده دوازدهمین جایزه عليمحمدی در رشته فیزیک معرفی شد

انتخاب مقاله محقق ایرانی به عنوان یکی از مقالات برتر «معماری کامپیوتر»

مقاله پژوهشگران ایرانی در فهرست شایسته‌ تقدیر «بنیاد پژوهش در گرانش»

انجمن فیزیک ایران به اتحادیه انجمن‌های فیزیک آسیا-اقیانوسیه ملحق شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها