- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

موتور دیزل سنگین ملی ۱۳۰۰ اسب بخار رونمایی شد

نخستین موتور دیزل سنگین ۱۳۰۰ اسب بخار ساخت ایران رونمایی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران در حاشیه مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، وزیر راه و شهرسازی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر دفاع از موتور دیزل ملی ۱۳۰۰ اسب بخار با قطعات داخلی رونمایی شد.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به تلاش همه دست اندرکاران صنعت موتور کشور برای راه اندازی خط تولید نخستین موتور تجاری دیزل سنگین ملی با قطعات داخلی گفت: با راه اندازی خط تولید این نوع موتور سنگین، نسل جدیدی از خانواده موتور در کشور متولد شده است.
به گفته ستاری، در حال حاضر ساخت این موتور با قدرت یک مگاواتی آغاز شده است که امیدوار هستیم تا نسل ۵ و ۶ مگاواتی این نوع موتورهای سنگین نیز در کشور توسعه یابد.

وی با تشکر از حمایت های وزیر راه و شهرسازی از این طرح بیان کرد: پیش خرید موتورهای تولیدی توسط وزارت راه و شهرسازی باعث شکل گیری درصد قابل توجهی از بازار این محصول شده است که امیدواریم این حمایت ها باعث توسعه بازار موتور سنگین تولید داخل شود.

موتور تجاری دیزل سنگین ملی با قطعات داخلی در زمینه های ریلی، نیروگاهی و دریایی کاربرد فراوان دارد. ساخت این موتور ملی از سال ۹۳ به دست جوانان سختکوش کشور شروع شد و بدون شک ساخت این موتور یکی از شاخص های اصلی استقلال صنعتی کشور به شمار می رود.

پس از مراسم رونمایی نیروی دریایی ارتش اعلام کردیکی از خریداران این موتور دیزل ملی خواهد بود و پیش بینی می شود شرکت دیزل سنگین قادر باشد در سال ۵۰ دستگاه موتور از این نوع را تولید کند.

انتهای پیام