شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

در ایده بازار دریایی مطرح شد: تولید رنگ‌های ضد فولینگ صنعتی از خیار دریایی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:39175
چهارشنبه، ۳۰ خرداد، ۱۳۹۷ | 11:57

در ایده بازار دریایی مطرح شد: تولید رنگ‌های ضد فولینگ صنعتی از خیار دریایی

محققان موفق شدند با استفاده از خیارهای دریایی، مواد آنتی فولینگ (ضد رسوب) تولید کنند که جایگزینی مناسب برای ترکیبات گران‌قیمت و خطرناک حاوی مس هستند.

به گزارش دیده بان علم ایران در جریان مسابقه ایده بازار دریایی با محوریت سواحل مکران که با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی در استان هرمزگان برگزار شد، ایده استفاده از متابولیت های ثانویه خیار دریایی مقام سوم را کسب کرد.

مهرنوش دریا، دانشجوی دکتری شیلات و صاحب این ایده برتر گفت: متابولیت‌های ثانویه خیارهای دریایی، مواد آنتی فولینگ دوستدار محیط‌ زیست به شمار می‌روند که این خصیصه محور اصلی ایده من را تشکیل می‌دهد.در این ایده، موجودات دریایی (خیارهای دریایی) را مورداستفاده قرار می‌دهیم که به‌عنوان یک منبع مناسب و در دسترس (به‌صورت طبیعی و پرورشی) به‌حساب می‌آیند اما در کشورمان ایران مصرف خوراکی و انسانی ندارند.

دانشجوی دکتری دانشگاه هرمزگان ادامه داد: در این ایده با استفاده از خیارهای دریایی برای تولید مواد آنتی فولینگ، اولاً بازار فروشی برای این موجودات دریایی باارزش اما بلااستفاده در سواحل مکران، به وجود می‌آوریم ثانیاً به ترکیباتی دست می‌یابیم که توانایی استفاده در رنگ‌های دریایی به‌عنوان ماده اصلی آنتی فولینگ رادارند و از همه مهم‌تر اینکه ترکیبات مذکور دوستدار محیط‌ زیست دریایی بوده و جایگزینی مناسب برای ترکیبات گران‌قیمت و خطرناک حاوی مس هستند.

وی در خصوص اجرایی کردن ایده خود تصریح کرد: مطمنا برای اجرایی کردن یک ایده مراحل مختلفی پیش رو ایده پرداز قرار دارد که این  ایده نیز خارج از این قاعده نبوده است.

دانشجوی مقطع دکتری شیلات افزود: در این راستا برای ایده حاضر تاکنون مراحل تعریف ایده و طراحی محصول، تدوین دانش فنی و آزمایشات و مرحله نمونه‌سازی انجام پذیرفته است و سایر مراحل در حال اجراست.

دریا در مورد مزایای ایده خود عنوان کرد: ازلحاظ مزایا و بازار پسندی این ایده باید به این نکته اشاره‌کنم که مشکلاتی که بیوفولینگ برای انواع صنایع دریایی در سراسر جهان به وجود می‌آورد به‌خودی‌خود باعث ایجاد بازار بزرگ و پر رونقی برای محصولات پوششی می‌شود که با این پدیده نامطلوب زیستی تحت عنوان رنگ‌های ضد فولینگ مقابله می‌کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: اما مسئله بسیار مهم‌تر و حائز اهمیت این است که اکثریت قریب به‌اتفاق پوشش‌ها و رنگ‌های ضد فولینگ صنعتی موجود در بازار دارای ترکیبات مس و یا بر پایه تری‌بوتیل‌تین هستند که هر دو این ترکیبات برای محیط‌زیست و آبزیان دریایی و درنهایت برای انسان‌هایی که از آن آبزیان استفاده می‌کنند بسیار مضر هستند و به همین دلیل در اکثر مناطق جهان استفاده از آن‌ها محدود و یا ممنوع شده است.

دریا خاطرنشان کرد: لذا یافتن و ارائه جایگزینی مناسب و بر پایه زیستی که دوستدار محیط‌زیست باشد امری بسیار ضروری است که باعث به وجود آمدن و ارائه ایده حاضر شد.

دانشجوی دکتری دانشگاه هرمزگان در خصوص چالش‌های ایده پردازی اظهار کرد: شاید در نگاه اول ایده پردازی کار نسبتاً آسانی به نظر برسد و فکر کنیم که می‌توان در خانه نشست و ایده‌های مختلفی ارائه کرد. اما حقیقت این است که ایده پردازی تنها ارائه یک فکر بکر نیست.

وی ادامه داد: عوامل مختلفی مثل امکانات موجود، هزینه‌ها و میزان دسترسی به سایر نهادهای مرتبط، عملی شدن یک ایده را به چالش خواهند کشید.

دریا درباره نقش برگزاری ایده بازارها در توسعه فناوری‌های دریایی تصریح کرد: برگزاری ایده بازارها و مسابقات ایده پردازی مطمنا می‌تواند جهت ترغیب و تشویق افراد به ایده پردازی تأثیر به سزایی داشته باشند و درواقع شاید بیشتر ازاین‌جهت اهمیت دارند که راه را برای ایده پرداز هموارتر و مسیر را روشن‌تر می‌کنند و این اطمینان را به افراد می‌دهند که گوش‌هایی برای شنیدن و ذهن‌هایی برای تفکر به ایده آن‌ها آماده هستند.

دانشجوی دکتری دانشگاه هرمزگان با تاکید بر ضرورت ترغیب دانشجویان و اساتید از مقاله محوری به سمت ایده پردازی و تحقیقات کاربردی گفت: باید برخی تفکرات و زیرساخت‌ها تغییر کند؛ مثلاً تشویقات و مزایای بیشتری برای کارآفرینی و تحقیقات کاربردی در نظر گرفته شود، مقدار بیشتری از بهای ارزشی و مادی که دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مختلف به مقالات می‌دهند به تحقیقات کاربردی و ارائه ایده و کارآفرینی داده شود تا به‌مرور مقاله محوری کم‌رنگ‌تر شده و افراد بیشتر به سمت ارائه تحقیقات کاربردی کشیده شوند.

دریا با بیان این‌که ایران با داشتن پتانسیل عظیم دریای خزر، خلیج‌فارس و مکران می‌تواند در بحث انواع صنایع مرتبط با دریا از اکو توریسم تا شیلات و آبزی‌پروری تبدیل به یک‌قطب صنایع دریایی شود.

وی در در پایان گقت: اگر این پتانسیل را شناخته و به‌طور صحیح مورداستفاده قرار دهیم و نیز سرمایه‌گذاری، تحقیق و ورود هر دو بخش علمی و دانشگاهی و نیز بازاری و صنعتی به این عرصه می‌تواند راه را برای تحقق این هدف یعنی توسعه صنعت دریا  هموار کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ابداع روش تحلیلی هوشمند برای مدلسازی تلفیقی اکتشاف ذخایر اقتصادی مس

ساخت نانو ذرات فلزی با پسماندهای کشاورزی توسط محققان کشور

افزایش کارایی قطعات مهندسی با پوشش‌های نانوکامپوزیتی آلیاژی با تلاش محققان کشور

استریل خودکار ادوات جراحی با رسوبات مسی نانویی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها