- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ملک‌زاده هشدار داد: شیوع سرطان کبد در صورت ادامه وضعیت

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، حجامت و خالکوبی را دو عامل مهم ابتلا به هپاتیت C در کشور دانست.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتررضا ملک زاده در سمیناریک روزه تدوین آخرین دستورالعمل تشخیص و درمان هپاتیت C در کشور  در جمع خبرنگاران گفت: حجامت و خالکوبی بدون رعایت بهداشت یکی از عوامل ابتلا به هپاتیت C است، بنابراین افراد باید از کارهایی که ریسک ابتلا به این هپاتیت را افزایش می‌دهد اجتناب کنند.

ملک زاده افزود: درحال حاضر در کشور نزدیک به ۱۹۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت C و نیازمند درمان هستند، این در حالی است که ما تاکنون ۶۰ هزار نفر از این افراد را شناسایی کرده ایم و ما بقی شناسایی نشده اند.

وی بیان کرد: در حال حاضربا توجه به امکانات درمانی موجود تنها می توانیم حداکثر شش هزار نفر را درمان کنیم، در صورت ادامه این وضعیت شیوع بیماری نارسایی کبد و سرطان کبد را خواهیم داشت.

وی گفت: براساس سیاست سازمان بهداشت جهانی و کمیته هپاتیت وزارت بهداشت، باید در ۱۵ سال آینده هپاتیت C را درکشور ریشه کن کنیم.

ملک زاده در ادامه خاطرنشان کرد: برای ریشه کن کردن این بیماری همه افرادی که حتی یک بار با عوامل خطر ابتلا به هپاتیت C در زندگی مواجه بوده اند را دعوت می کنیم، سپس با انجام تست رایگان، اگر نشانه ای از ابتلا به این بیماری در آنها دیده شود، تحت درمان قرار می‌دهیم.

وی گفت: خالکوبی، تصادف، دریافت خون و مشتقات خونی ابتلا به مبتلایان به هپاتیت C ، تزریق مشترک در استفاده از مواد مخدر و قمه زدن از جمله عوامل ابتلا به این بیماری است. خوشبختانه درباره این بیماری یک درمان موثر ارائه شده است و افرادی که مبتلا به هپاتیت C هستند با مصرف یک قرص به مدت سه ماه می توانند بیماری خود را درمان کنند و امیدواریم با این برنامه ۹۰ درصد بیماری هپاتیت C را در کشور کاهش دهیم و به این سمت حرکت کنیم که این بیماری در کشور ریشه کن شود.

انتهای پیام