- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

کشف دو قطعه فسیل دندان کواترنر در کشور

مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی از کشف و جمع آوری دو قطعه فسیل دندان مربوط به فسیل های کواترنر در استان اردبیل خبر داد.

به گزارش ددیه بان علم ایران طاهره افتخاری مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی ، با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل ، با توجه به اهمیت فسیل های یافت شده، برای پی جویی منطقه و جمع آوری و مطالعه این فسیل ها  اقدام کرده است و مطالعه این نمونه ها فصل جدیدی از معرفی فسیل های مهره داران به ویژه فیل ها را باز خواهدکرد.

افتخاری تصریح کرد: با توجه به اینکه فسیل های مشابهی در جمهوری آذربایجان نیز گزارش شده است، یکی از اولویت های مطالعاتی، بررسی روند مهاجرت و تعیین زادگاه آنها در زمان حیات خود می باشد.

بر این اساس دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست  مصمم است با انجام مطالعات مشترکی با جمهوری آذربایجان  به این موضوع بپردازد و زیستگاه این موجودات عظیم الجثه را در ایران تعیین کنند.

زهرا اورک رئیس گروه دیرینه شناسی دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این نمونه ها متعلق به دو جنس مختلف از ماموتهای بدون پشم با سن حداقل ۲ میلیون سال می باشند. علاوه بر این یک قطعه فسیل دندان به همراه فک پایین آن و قطعاتی از عاج و آرواره بالایی این گروه از فیلها، مشاهده و جمع آوری شده است.

وی ادامه داد : با توجه به اندازه و نوع دندان  می توان گفت که اینها متعلق به  فیل های بالغ بوده اند. دندان سالم و منحصربه فرد می باشد و  تا کنون  چنین نمونه هایی از کواترنر ایران با این کیفیت گزارش نشده است. یکی از دندانها مشابه دندانهای فیلهای هندی است .

به گفته اورک ، شاید بتوان گفت این نمونه مشابه فیل هندی موجود، در دو میلیون سال پیش در ایران زندگی می کرده است.

انتهای پیام