جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

دکتر احمد احمدی در جوار استادش آرام گرفت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:38922
یکشنبه، ۲۰ خرداد، ۱۳۹۷ | 17:58

دکتر احمد احمدی در جوار استادش آرام گرفت

پیکر مرحوم حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد احمدی پس از تشییع در تهران و قم، عصر امروز در جوار مزار علامه طباطبایی در حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، پیکر این استاد برجسته حوزه و دانشگاه و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بعد از ظهر یکشنبه، ۲۰ خرداد ماه با حضور آیت الله سعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س)، آیت‌الله حسینی بوشهری، امام جمعه موقت قم، آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، سید مهدی صادقی استاندار قم و جمع کثیری از علمای حوزه های علمیه و اساتید دانشگاه از مسجد امام حسن عسگری (ع) تا حرم مطهر حضرت معصومه (س) تشییع و پس از اقامه نماز توسط آیت‌الله جوادی آملی در رواق مطهری حرم مطهر به خاک سپرده شد.

در ادامه مراسم ترحیم حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی در شبستان امام خمینی حرم مطهر برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین، دکتر احمد احمدی، رییس سازمان «سمت» و عضو هیات امناء پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، شامگاه جمعه ۱۸ خردادماه در پی عارضه قلبی در بیمارستان امام خمینی تهران درگذشت.

پیکر این استاد فقید پیش از ظهر امروز پیش از انتقال به قم طی مراسمی با حضور جمع کثیری از دانشگاهیان و علمای حوزه های علمیه و مسوولان کشوری از محل سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) تشییع شد. در این مراسم علاوه بر دکتر حداد عادل که به نمایندگی از مقام معظم رهبری در این مراسم حضور یافته بود تعدادی از وزرا از جمله وزیر علوم و وزیر راه، مسکن و شهرسازی، دکتر صالحی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی، دکتر مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز شرکت داشتند.

پاکی، صداقت و خدمت به دور از خودنمایی و مقام‌طلبی از احمدی یک روحانی تمام عیار ساخته بود

به گزارش دیده بان علم، دکتر حداد عادل، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی در این مراسم علاقه به فرهنگ ایرانی، گسترش علم در ایران، صداقت، دوری از خودنمایی و عشق به خدمت را از ویژگی‌های بارز مرحوم احمدی عنوان کرد و گفت: وی ارادت زیادی به علامه طباطبایی داشته است و از این‌رو در تنظیم، تدوین و ویرایش المیزان همکاری‌های زیادی با علامه طباطبایی داشته است.

وی گفت: برای من بسیار تلخ است که بر سر پیکر دوست عزیزی که نیم سال دوستی و همکاری مستمر داشتیم، سخن بگویم. در همه این سال‌ها تصویری که من از دکتر احمدی در ذهن خود ترسیم کرده‌ام، چهره مردی باایمان، متقی و پرتلاش در حوزه و دانشگاه است.

حداد عادل یا اشاره به ارادت خالص مرحوم احمدی به امام خمینی و علامه طباطبایی افزود: دکتر احمدی در تنظیم، تدوین و ویرایش تفسیر المیزان کمک شایانی به علامه طباطبایی کرده و در جلسات خاص وی نیز شرکت می‌کرده است.

وی همکاری در تاسیس موسسه در راه حق که با هدف گسترش معارف اسلامی میان جوانان و دانشگاهیان راه‌اندازی شد و  سبب گسترش علوم انسانی در حوزه علمیه قم شد را از دیگر خدمات مرحوم دکتر احمدی عنوان کرد.

وی گفت: دکتر احمدی که با ۳۸ سال سابقه حضور در شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها عضو باقی‌مانده از اعضای اولیه ستاد انقلاب فرهنگی در این شورا بود در این جایگاه هم منشا خدمات بسیاری برای جامعه بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حضور دکتر احمدی در وزارت آموزش و پرورش، خاطر نشان کرد: این مرحوم نمونه عینی و مصداق عملی حوزه و دانشگاه بوده است، چرا که توانست همه خوبی‌های حوزه را به دانشگاه و همه خوبی‌های دانشگاه را با خود به حوزه ببرد و همچنین در حوزه نیز طلاب از حضور وی بهره‌ می‌بردند.

وی با تاکید بر این‌که از سال ۴۷ با مرحوم دکتر احمدی در قم آشنا شد، گفت: وی در رشته‌های فلسفه غرب اسلامی و تطبیقی تدریس می‌کردند و ترجمه‌های عالمانه بسیار خوبی در فلسفه از خود به یادگار گذاشته‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کتاب‌های نقد تفکر فلسفه غرب و تعاملات دکارت را از جمله کتاب‌های این روحانی دانشمند عنوان کرد و افزود: علاوه بر آن ایشان یکی از ارکان قوت گرفتن دانشکده علوم انسانی در دانشگاه تربیت مدرس بوده است.

حداد عادل با اشاره به فعالیت‌های مرحوم دکتر احمدی در سازمان سمت با تاکید بر این‌که وی در دوران طولانی ریاست خود بر این سازمان کار کارستانی انجام داده است، تاکید کرد: وی بدون هیچ توقع و چشم‌داشتی بیش از دو هزار کتاب علوم انسانی دانشگاهی را در این موسسه به چاپ رساند که علاوه بر ایران در خارج از کشور توزیع شده است.

حداد با تاکید بر این‌که “سمت” نقطه درخشان فعالیت‌های دکتر احمدی است، ادامه داد: علاوه بر آن در دوره هفتم نماینده مجلس شورای اسلامی بود و در آن دوران اهتمام ویژه به فعالیت‌های مختلف از جمله آموزش قرآن در میان بانوان داشته است.

وی با بیان این‌که در طول ۵۰ سال دوستی مستمر با دکتر احمدی جز خیر و خوبی از ایشان ندیده است، پرکاری، احساس مسئولیت و علاقه به فرهنگ ایرانی و گسترش علم در ایران را از دیگر ویژگی های مرحوم احمدی عنوان کرد و گفت: مرحوم دکتر احمدی در عین حال با پاکی، صداقت، دوری از خودنمایی و مقام‌طلبی و تلاش در خدمت به خلق یک روحانی تمام عیار بود.

مرحوم احمدی، نمونه ای شایسته از یک روحانی و معلم بود

دکتر سید مصطفی محقق داماد، رییس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم هم در سخنانی با اشاره به سابقه نیم قرن دوستی و ارتباط نزدیک با مرحوم دکتر احمدی که از دوران تحصیل در قم آغاز شده بود اظهار داشت: امروز عزیزی را از دست داده ایم که از دو جهت نمونه بود. او هم الگوی یک روحانی نمونه و هم الگوی شایسته ای از یک معلم و استاد بود.

محقق داماد اضافه کرد: زمانی که دکتر احمدی از روستا برای درس خواندن بیرون آمد با دقت بسیار درس خواند و در ادبیات عرب به واقع یک ملا بود. وی در حوزه علمیه در موضوعات فقه، اصول و فلسفه به تحقیق و تحصیل پرداخت و نعمتی که خدا به وی داد، این بود که از اساتیدی بهره برد که به عنوان اساتید اخلاق از آنها یاد می‌شود. بهره مندی از محضر این  اساتید از مرحوم احمدی یک روحانی باقناعت تربیت کرده بود که تا آخر عمر در کمال مناعت طبع زندگی کرد.

محقق داماد با بیان این‌که امروز در کسوت روحانیت افرادی مثل دکتر احمدی‌ هم وجود دارند که نمونه یک روحانی واقعی هستند ادامه داد: زندگی احمدی که یک دوره نماینده مجلس شورای اسلامی و سالها عضو شورای عالی فرهنگی بوده نشان می دهد که وی یک دانشمند، فردی با اخلاق و با تقوا بوده است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جنبه دیگر نمونه بودن دکتر احمدی را معلم نمونه بودن را از دیگر جنبه‌های مهم دکتر احمدی نام برد و خطاب به استادان، دانشجویان و آموزگاران گفت: وی در زمان تدریس دبیرستان و بعدها در دانشگاه، حتی دقیقه هم کلاس را زودتر تعطیل نمی‌کرد و در امر آموزش کم نمی گذاشت که این نکته را بسیاری از شاگردان به عنوان یک ویژگی بارز درباره ایشان نقل کرده اند.

محقق داماد با اشاره به فروتنی و خضوع مرحوم دکتر احمدی، گفت: زمانی که برادر علامه طباطبایی فوت کرده بود، طلاب برای وی مراسم ترحیمی برگزار کرده بودند و ما زمانی که به این مراسم وارد شدیم، در کمال ناباوری مشاهده کردیم که دکتر احمدی عبای خود را از دوش برداشته و مانند یک خادم در مجلس خدمت می کند که نشان از احترام و ارادت بالای او نسبت به استادش علامه طباطبایی داشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مادر علم آمار ایران درگذشت

بیانیه اتحادیه انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی در خصوص مصوبه کنکوری شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی پیشنهاد کرد: راه اندازی کتابخانه آثار برگزیدگان جشنواره بین المللی فارابی

سازمان سنجش، پیگیر حذف بومی‌گزینی و کاهش سهمیه‌های کنکور به چهار سهمیه

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها