شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

منشاء شهاب‌سنگ‌های الماس‌‌دار، برخورد با سیاره‌ای گم‌شده از الماس است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:38814
پنج شنبه، ۱۷ خرداد، ۱۳۹۷ | 11:43

منشاء شهاب‌سنگ‌های الماس‌‌دار، برخورد با سیاره‌ای گم‌شده از الماس است

۴.۵ میلیارد سال پیش در ابتدای پیدایش و شکل‌گیری منظومه شمسی، گروهی از سیاره‌های اولیه که به دور خورشید می‌چرخیدند با هم یکی شده و بزرگ و بزرگ‌تر شدند و بقیه آنها به قطعات ریزی تکه‌تکه شدند و برای سیاره شدن با هم رقابت می‌کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران، این قطعات تعداد بسیار زیادی گلوله های کیهانی درست کرد که برخی از آنها به‌صورت سیارک غنی‌ از کربن به‌دور خورشید می‌چرخیدند.

اکنون تجزیه‌وتحلیل باقی‌مانده یکی از این سیارک‌ها، که در جو خرد شده و روی زمین سقوط کرده، این ایده را که آنها در واقع باقی‌مانده یکی از سیارک‌های زیاد منظومه شمسی هستند، تقویت کرده است. برخی از این سیارک‌ها ممکن است به بزرگی عطارد یا حتی بزرگ‌تر از آن باشند.

شهاب‌سنگ‌های معروف به آلماهاتا سیتا، چند صد تکه سنگی که در سال ۲۰۰۸ در صحرای نوبیان سودان باریدند، شامل تعدادی قطعات با دانه‌های درشت و غنی از کربن معروف به Ureilite بود. در درون آن الماس‌های ریزی بود که احتمالا در زمان شکل‌گیری اندازه آنها به ۱۰۰ میلی‌متر می‌رسید.

آنها حداقل ۱۰۰ برابر بزرگ‌تر از نانوالماس‌هایی بودند که وقتی قطعات سیارکی به‌هم برخورد می‌کردند، تشکیل می‌شدند و بسیار بزرگ‌تر از الماس‌هایی هستند که بر اثر چگالش بخار کربن در ابرهای گاز و غبار میان‌ستاره‌ای تشکیل می‌شوند. به‌ جز این احتمال‌ها، یک پژوهش جدید نشان داده است که الماس‌های شهاب‌سنگ‌های آماهاتا سیتا پیش از آنکه سیارک با اجرام دیگر برخورد کند و به گلوله‌های کیهانی تبدیل شود، در اعماق یک سیاره اولیه بزرگ رشد کرده‌اند.

به گزارش تارنمای انجمن فیزیک، محققان در Nature Communications گزارش دادند که از آنجا که این مواد معدنی فقط در فشار بیش از ۲۰۰هزار برابر فشار در سطح دریا روی زمین، تشکیل می‌شوند، الماس‌ها باید در نزدیکی مرکز سیاره‌های اولیه‌ای به بزرگی عطارد یا کمی بزرگ‌تر از آن تشکیل شده باشند.

نظریه دیگری می‌گوید: الماس‌ها فقط می‌توانند در بیرون هسته فلزی جرمی به‌اندازه مریخ یا بزرگ‌تر از آن تشکیل شوند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مشارکت محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در طرح رصد بین‌المللی دارت ناسا

در مجله نیچر ارائه شد: دستاورد محققان ایرانی در دارورسانی به مغز با عبور از سد خونی مغزی

ساخت دماسنجی برای اندازه‌گیری دما در مقیاس ‌نانو

طی مقاله ای در «نیچر» ارائه شد: رهیافت محقق ایرانی در حوزه فناوری های خوانش اطلاعات زیستی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها