پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

کارگروه زیست‌فناوری دریا با محوریت آبزی پروری و تولید جلبک تشکیل شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:38661
دوشنبه، ۷ خرداد، ۱۳۹۷ | 12:53

کارگروه زیست‌فناوری دریا با محوریت آبزی پروری و تولید جلبک تشکیل شد

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری از تشکیل کارگروه زیست‌فناوری دریا در ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی خبر داد.

به گزارش دیده بان علم ایران مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص اقدامات مثبت ستاد در چند ماه اخیر، گفت: یکی از مهم ترین اقدامات ستاد، تشکیل کارگروه زیست‌فناوری دریا با محوریت آبزی پروری و تولید جلبک و غیره است که نقش بسزایی در رونق اقتصادی خواهد داشت.
وی افزود: زیست فناوری دریایی یكی از حوزه‌های در حال رشد است كه با كمك آن، از موجوداتی مانند ماهی، جلبك و یا باكتری‌ها به‌طور مستقیم و غیرمستقیم استفاده می‌شود.
به گفته قانعی، دریا بستر بسیار مناسبی برای تحقیق و توسعه است؛ اما تاکنون همه پتانسیل آن شناخته نشده است. در حقیقت، بخش اعظمی از موجودات دریایی (به خصوص میکرو ارگانیزم‌های اولیه) هنوز ناشناخته باقی مانده‌اند که به‌تدریج در حال شناسایی هستند. حتی در مورد موجودات زنده شناخته‌شده نیز دانش کافی برای مدیریت کارا و بهره‌برداری بهینه از آنها وجود ندارد.
وی همچنین تصریح کرد: زیست فناوری دریایی، زمینه نسبتا جدیدی است كه به كشف و استفاده از فرآورده‌ها و فرآیندهای برگرفته از موجودات دریایی اختصاص دارد. این موجودات دریایی منبع تركیبات منحصر به‌ فردی هستند كه پتانسیل‌های صنعتی در زمینه‌هایی همچون تولید «مواد دارویی»، «آرایشی»، «افزودنی‌های غذایی»، «كاوشگرهای مولكولی»، «آنزیم‌ها»، «مواد شیمیایی ویژه» و «مواد شیمیایی مورد استفاده در كشاورزی» را دارند.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ادامه داد: مهمترین فواید زیست فناوری دریایی شامل «تولید فرآورده‌های جدید و اصلاح‌شده»، «فراهم آوردن تكنیك‌های جدید برای ردیابی، ارزیابی، ذخیره، حفاظت و مدیریت اكوسیستم‌های دریایی» و «پرورش شیلات و آبزیان (Aquaculture) به صورت پایدار و مطمئن» می شود.
قانعی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: تولید مواد دارویی و آرایشی، مواد مركب، پلیمرهای زیستی و آنزیم‌های صنعتی(جلبك‌ها، باكتری‌ها، مواد مولكولی بیولوژیك، ردیاب‌های زیستی، آفت‌كش‌های زیستی، تولید انرژی با استفاده از بیوماس دریایی) از جمله محصولات زیست فناوری دریایی است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

امکان ردیابی تراریختگی مواد اولیه و خوراک آبزیان در کشور فراهم شد

فراخوان حمایت ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ایجاد استارتاپ و هسته‌ فناور

کشف نخستین جلبک سه جنسیتی در ژاپن

انتظار سه ماهه پنبه تراریخته سه ساله شد/تاکید جامعه بیوتکنولوژی بر تسریع روند تولید محصولات تراریخته

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها