- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ارائه مدلی برای بررسی وضعیت ستون فقرات در جراحی مبتلایان کمردرد توسط محققان دانشگاهی

مدلسازی ستون فقرات کمری انسان بر اساس پارامترهای آناتومیکی بدن جهت بررسی وضعیت بیومکانیکی بیماران، توسط محقق واحد علوم و تحقیقات ارائه شد.
به گزارش دیده بان علم ایران زهرا خوز مجری این طرح پژوهشی با اعلام این خبر گفت: کمردرد یکی از شایع‌ترین بیماری‌های انسان است که جدای از رنج و درد فردی، به‌واسطه محدودیت‌های حرکتی و جسمانی، فرد را در انجام فعالیت‌های گوناگون روزمره و کاری، دچار مشکل خواهد کرد.
‌وی افزود: برای رفع و کاهش کمردرد راه‌حل‌های گوناگونی وجود دارد که جراحی راه‌حل نهایی در این زمینه است. برای رسیدن به جراحی مطلوب، پیش‌بینی روند جراحی مفید و ضروری است. قدم اول در این راستا داشتن مدلی سالم از ستون فقرات کمری به عنوان الگویی مناسب برای انجام جراحی است.
محقق واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه تاکنون مطالعات مختلفی در زمینه مدل‌سازی ستون فقرات بر اساس پارامترهای آناتومیک صورت گرفته است، ادامه داد: با وجود پیشرفت‌های زیادی که در این زمینه صورت گرفته، نیاز به مدلی که بتواند علاوه بر دربرگرفتن پارامترهای آناتومیکی، کاربرد کلینیکی نیز داشته باشد، محسوس است.
وی با اشاره به بکارگیری روش المان محدود در مدلسازی ستون فقرات کمری با تعداد ۱۸ پارامتر آناتومیک مهم، در تحقیق انجام شده در واحد علوم و تحقیقات، ادامه داد: در این تحقیق پس از استخراج داده‌های اولیه از عکس رادیولوژی فرد سالم، داده‌ها در نرم‌افزار «کتیا» و «آباکوس» طراحی شد تا نتایج چرخش بین مهره‌ای در حرکات فلکشن، اکستشن و لترال بندینگ چپ و راست مشخص شود. این نتایج با مطالعات تجربی محققان دیگر در سال‌های اخیر صحه‌گذاری شد که با توجه به انحراف معیار استاندارد ارائه شده، نتایج قابل قبولی بدست آمده است.
این تحقیق از سوی زهرا خوز دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی-بیومکانیک واحد علوم و تحقیقات با عنوان «مدلسازی و صحه‌گذار المان محدود پارامتری ستون فقرات کمری» با همکاری دکتر محمد نیکخو عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات و دکتر چی سیو چنگ ( Chih-Hsiu Cheng ) استاد دانشگاه چنگ گنگ( Chang Gung University ) انجام شده است.
مقاله حاصل از این تحقیق در سومین کنفرانس بین‌المللی مهندسی مکانیک و هوافضا به عنوان مقاله برتر در بخش سخنرانی انتخاب شد.
انتهای پیام