پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

رییس دانشگاه شریف خبر داد: پیگیری لغو تحریم دانشگاه در مذاکرات ظریف با اروپا/اختصاص ۱۰ درصد صندلی های شریف به خارجی ها تا پایان برنامه

نسخه قابل پرینت
کد خبر:38562
چهارشنبه، ۲ خرداد، ۱۳۹۷ | 14:12

رییس دانشگاه شریف خبر داد: پیگیری لغو تحریم دانشگاه در مذاکرات ظریف با اروپا/اختصاص ۱۰ درصد صندلی های شریف به خارجی ها تا پایان برنامه

رییس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به تداوم تحریم های این دانشگاه از پیگیری این مساله از طریق وزارت امور خارجه در مذاکره با طرف های اروپایی از جمله مذاکرات فعلی در خصوص برجام خبر داد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر محمود فتوحی که در نشستی با خبرنگاران سخن می گفت خاطرنشان کرد: موضوع تحریم این دانشگاه از طریق وزیر امور خارجه و معاونان آن در تمامی مذاکرات از جمله مذاکرات اخیر ایران دنبال می شود.

وی خاطرنشان کرد: ما موظف هستیم برای پویا ماندن دانشگاه همکاری های بین‌المللی خود را گسترش داده و ارتباطات مناسبی با دانشگاه‌های برتر دنیا داشته باشیم. طبیعتا مسائل سیاسی کشور نمی‌تواند بر روابط بین‌المللی ما بی تاثیر باشد، اما تصور نمی‌کنم که این شرایط آن چنان در ارتباطات جهانی ما مشکل‌آفرین باشد.

به گفته فتوحی، دانشگاه صنعتی شریف بعد از برجام ارتباطات مناسبی با دانشگاه‌های اروپا شکل داده و هیات‌های دانشگاه‌های اروپایی حتی در هفته های اخیر از دانشگاه صنعتی شریف بازدید کرده و قراردادهای پژوهشی جدیدی با آنها منعقد شده، اما مسائل سیاسی به هر حال می‌تواند مشکلاتی خصوصا در زمینه مبادلات پولی و دریافت گرنت های بین‌المللی ایجاد کند.

وی با اشاره به تداوم تحریم های دانشگاه صنعتی شریف از دوران قبل از برجام تاکنون گفت: امیدوار هستم در مذاکرات دکتر ظریف با اتحادیه اروپا در خصوص موضوع برجام، تحریم دانشگاه شریف نیز رفع شود.

تعدد نهادهای سیاستگذار و نگاه بخشنامه ای به دانشگاه، چالش های جدی آموزش عالی

فتوحی در ادامه با بیان این که نظام آموزش عالی کشور در حال حاضر با دو چالش جدی رو به رو است، گفت: یکی از این چالش ها، تعدد نهادهای سیاستگذار و حاکمیتی آموزش عالی است که مانع از اتحاد و اتفاق رای برای آینده در این حوزه شده است به طوری که حتی در زمینه شاخص های ارزیابی تولیدات علمی هم نتوانسته ایم به یک سیاست واحد برسیم.

رییس دانشگاه صنعتی شریف، اضافه کرد: نگاه دستوری و بخشنامه ای که به دانشگاه ها وجود دارد دیگر چالش آموزش عالی کشور است به طوری که در تصمیم گیری ها به جایگاه و منطقه دانشگاه ها توجهی نمی شود و دانشگاه ها نمی توانند ماموریت خود را به خوبی انجام دهند. توقع ما این است که دانشگاه های سطح یک کشور از استقلال بیشتری برخوردار باشند.

ایجاد مرکز برنامه ریزی راهبردی و توسعه منابع در دانشگاه

وی با بیان اینکه حل مسائل کشور و اثرگذاری دانشگاه در جامعه رسالت اصلی دانشگاه صنعتی شریف است گفت: از اواخر سال ۹۳ شورای راهبردی در این دانشگاه تشکیل شد و در این راستا برنامه راهبردی دانشگاه در سال ۹۶ به تصویب هیات امنا رسید. همچنین مرکز برنامه ریزی راهبردی و توسعه منابع دانشگاه نیز تشکیل شد که تمامی این مراکز به دنبال ایجاد دانشگاه سرآمد در آموزش، پژوهش، فناوری و اثربخشی در جامعه هستند.

توسعه رشته های میان رشته ای با وام ۱۰۰ میلیون دلاری

رییس دانشگاه صنعتی شریف در ادامه درباره روند دریافت وام ۱۰۰ میلیون دلاری بانک توسعه اسلامی گفت: مجوز لازم برای دریافت این وام از شورای اقتصاد اخذ شده و باید نمایندگان بانک توسعه اسلامی هم از دانشگاه بازدید کنند که امیدواریم تا پایان امسال این وام به دانشگاه شریف پرداخت شود. قرار است این مبلغ برای تجهیز آزمایشگاه ها و فعالیت های جدید دانشگاه در حوزه رشته های میان رشته ای مورد استفاده قرار گیرد.

تصویب دوره های جدید میان رشته ای در دانشگاه شریف

به گزارش دیده بان علم، رییس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به سیاست این دانشگاه مبنی بر توسعه دوره های میان رشته ای از تصویب پنج برنامه میان‌ رشته‌ای اقتصاد انرژی، مدیریت کسب و کار، سیاست‌گذاری علم و فناوری، اقتصاد و بیوانفورماتیک در دانشگاه خبر داد.

راه اندازی رشته های هوش مصنوعی در پزشکی و علوم کاربردی مغز

وی افزود: طبق تفاهم‌نامه امضا شده با دانشگاه علوم پزشکی ایران به زودی دو رشته هوش مصنوعی در علوم پزشکی و علوم کاربردی مغز را راه اندازی خواهیم کرد که امیدواریم در مهرماه آینده در این رشته ها دانشجو بگیریم.

رشد ۴۰ درصدی قراردادهای ارتباط با صنعت

وی با بیان این که اولویت های دانشگاه صنعتی شریف، حوزه های انرژی، محیط زیست، آب و سلامت است از رشد ۴۰ درصدی قراردادهای پژوهشی این دانشگاه با صنعت در سال گذشته خبر داد و گفت: این دانشگاه در زمینه ارتباط با صنعت در کشور بهترین رتبه را دارد.

فتوحی در خصوص روند جذب اعضای هیات علمی نیز گفت: از میان سه هزار و ۸۰۰ درخواست برای پذیرش عضو هیات علمی در این دانشگاه در مجموع ۸۰ عضو هیات علمی جدید پذیرفته شد.

وی تاکید کرد: در دانشگاه به دنبال رشد کیفی فعالیت های انتشاراتی هستیم که در این راستا هسته های پژوهش برنامه محور و گرنت اساتید، حمایت از پژوهشگران پسادکتری و جذب محققان ایرانی خارج از کشور را دنبال می کنیم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: این دانشگاه رتبه نخست را در زمینه جذب محققان ایرانی خارج از کشور به خود اختصاص داده است.

وی در خصوص انعقاد قراردادهای بین المللی نیز گفت: برنامه دانشگاه این است که در زمینه ارتباط با دانشگاه های بین المللی فعالیت خود را توسعه دهد چرا که پویایی دانشگاه به این امر بستگی دارد.

رییس دانشگاه صنعتی شریف گفت: در حال حاضر ۱۰۰ دانشجوی پسادکتری داریم که برنامه داریم در راستای فعالیت های بین المللی تعداد دانشجویان در این حوزه را توسعه دهیم.

فعالیت تمام سلایق سیاسی در آرامش فضای آزاداندیشی دانشگاه

رییس دانشگاه شریف گفت: زمینه ای را در دانشگاه فراهم کرده ایم که تمامی تفکرات و سلایق سیاسی بتوانند آزادانه فعالیت کنند. اولویت دانشگاه در حوزه های فرهنگی، آزادی، آزاداندیشی و آرامش همراه با طراوت و رفتار و اخلاق «شریفی» است. تشویق فرهنگ نقدپذیری و مدارا و پذیرش اصل خطاپذیری از دیگر اولویت های دانشگاه صنعتی شریف در حوزه فرهنگ است.

وی گفت: در این راستا ۳۱ کانون فرهنگی،‌ ۲۸ انجمن علمی، چهار تشکل دانشجویی، ۵۵ نشریه و یک هیات مذهبی در دانشگاه فعال هستند. سال گذشته در مجموع بیش از ۶۰۰ برنامه مختلف فرهنگی، سیاسی و علمی در این دانشگاه برگزار شده است.

افتتاح چند پروژه عمرانی دانشگاه تا پایان امسال

وی پیشرفت ۹۶ درصدی پروژه ساختمان کلاس‌های درس و افتتاح آن در تابستان جاری، پیشرفت ۷۵ درصدی ساختمان دانشکده مهندسی مکانیک و اتمام آن تا اواخر امسال، تعمیر و بازسازی ۸۰ درصد خوابگاه‌های دانشجویی طی سه سال گذشته و ادامه این کار در سال جاری، توسعه فیزیکی دانشگاه و تکمیل دو آمفی‌تئاتر در اواخر تابستان را از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی دانشگاه عنوان کرد.

 فتوحی در پاسخ به سوالی درباره آمار خروج دانش آموختگان این دانشگاه از کشور گفت: آمار دقیقی در خصوص مهاجرت نخبگان از کشور از جمله مهاجرت دانشجویان این دانشگاه به خارج وجود ندارد ابا این حال براساس رتبه‌بندی QS دانشگاه شریف از نظر جذب فارغ‌التحصیلان در بازار کار رتبه زیر ۵۰ را دارد، ضمن اینکه تربیت دانشجویان به صورت نیروهای کارآفرین و مهارت‌محور موجب شده بسیاری از این افراد بعد از فارغ‌التحصیلی در ۴۰۰ شرکت دانش بنیان اطراف دانشگاه مستقر شوند.

رییس دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: بیش از دو هزار نفر از اعضای  هیات علمی دانشگاه‌های سراسر کشور حداقل یک مقطع تحصیلی خود را در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده‌اند که نشان دهنده نقش مهم این دانشگاه در شکل‌گیری آموزش عالی و اشتغال فارغ‌التحصیلان است.

اختصاص ۱۰ درصد صندلی های شریف به دانشجویان خارجی تا پایان برنامه

رییس دانشگاه صنعتی شریف با بیان این که تا پایان برنامه ششم توسعه باید ۸۰ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های کشور پذیرش شوند و دانشگاه‌های تراز اول نیز باید ۱۰ درصد ظرفیت خود را به دانشجویان خارجی اختصاص دهند، اظهار داشت: در حاضر ۲۵ دانشجوی خارجی در دانشگاه شریف مشغول تحصیل هستند و با توجه به موافقت با درخواست ۱۰۰ دانشجوی دیگر این آمار در سال جاری با افزایش پنج برابری مواجه خواهد شد.

توقف پذیرش دانشجو در پردیس تهران دانشگاه

فتوحی در ادامه از توقف پذیرش دانشجو در پردیس تهران دانشگاه صنعتی شریف خبر داد و گفت: پذیرش دانشجو در پردیس کیش نیز دو سال قبل ممنوع شده بود اما خوشبختانه طی دو سال اخیر مجوز پذیرش دانشجوی خارجی را دریافت کردیم و در کنار دانشگاه تهران، دومین دانشگاهی هستیم که دروس را در پردیس کیش به زبان انگلیسی ارائه می دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته ایرانیان مقیم کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل مشکلات نظام وظیفه نمی توانستند در پردیس بین المللی کیش تحصیل کنند که با رفع این مشکل شاهد تحصیل این دانشجویان در پردیس این دانشگاه هستیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تلاش دانشگر ایرانی برای بررسی بافت‌های سرطانی با مدل‌سازی تومور مجازی

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف

پایش و عیب‌یابی بلبرینگ ادوات مکانیکی با نرم‌افزار ابداعی محققان ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها