- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

پرده‌برداری از راز تبدیل هیدروژن در سیاره مشتری با همکاری دانشمند ایرانی «هاروارد»

تیمی از پژوهشگران با همکاری دکتر اشکان سلامت، دانشمند ایرانی دانشگاه هاروارد، طی پروژه‌ای قصد دارند درباره چگونگی تبدیل هیدروژن به وضعیت فلزی به عنوان یکی از فعل و انفعالات سیاره مشتری دست به تحقیق زده و درک انسان از اسرار این سیاره بیفزایند.
به گزارش دیده‌بان علم ایران به گفته محققان، تبدیل هیدروژن مایع به هیدروژن فلزی در زمین به سرعت صورت می گیرد. این فرایند در هسته مشتری هم در جریان است.
 این پژوهشگران به دنبال آن هستند که چگونگی و زمان این  فرآیند را درک کنند چرا که این فرایند بر محققان پوشیده است.

آنها معتقدند دستیابی به نتیجه این تحقیقات، تأثیر قابل توجهی بر شناخت انسان از مشتری از جمله روند تکامل این سیاره، دما و ساختار درونی چنین غولهای گازی دارد.

پژوهشگران در تیم حاضر، فشار و دماهای شدید مشتری را به وسیله فشرده سازی ذره کوچکی از هیدروژن میان دو قطعه الماس که نوک آنها تنها ۱۰۰ میکرون بزرگی دارد مورد بررسی دقیق خواهند داد.

گفتنی است نمونه ذرات هیدروژن تنها در کسری از ثانیه دوام آورده و به سرعت منهدم می‌شوند. بنابراین محققان به جای تماشای نمونه ذرات هیدروژن، لیزرهای تابیده شده به نمونه مورد نظر را نظاره کرده و بر این اساس خواهند توانست درباره فرآیند تبدیل هیدروژن مایع به جامد به اطمینان بیشتری دست یابند.

انتهای پیام